Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att satsa på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Jag kom nyligen över en Canon 40d efter att ha haft en 400d i flera år. Kanske inte det naturligaste hoppet efter vad jag läser på alla forum men jag fick ett bra pris! :)

Nu känner jag att jag nog måste satsa på ett ordentligt objektiv. Till min 400d ingick ett väldigt fint Macro som jag använder mycket och jag har även köpt ett 50 mm/1.4 som jag har stor användning för. Men jag saknar ett bra allround, typ 18-55 mm. Har ett uruselt Sigma i den brännvidden och det är ledsamt att se hur platta bilderna blir.
Så, tips på ett skarpt objektiv som kan komplettera mina andra! Pris upp till 5000 kr är ok, jag inser att det inte är läge att snåla (jag vet att det inte är mycket pengar i fotosammanhang men mitt kassa Sigma gick på 900 kr så 5000 kr är mycket för mig).

Senare ska jag investera i ett tele och har då kollat in Sigma 70-300/4.0-5.6 APO DG Macro som ska vara mycket prisvärt. Stämmer det?

Men först, ett objektiv jag kan ta fina bilder med och som funkar bra med min 40d!

Tamron

Jag kom nyligen över en Canon 40d efter att ha haft en 400d i flera år. Kanske inte det naturligaste hoppet efter vad jag läser på alla forum men jag fick ett bra pris! :)

Nu känner jag att jag nog måste satsa på ett ordentligt objektiv. Till min 400d ingick ett väldigt fint Macro som jag använder mycket och jag har även köpt ett 50 mm/1.4 som jag har stor användning för. Men jag saknar ett bra allround, typ 18-55 mm. Har ett uruselt Sigma i den brännvidden och det är ledsamt att se hur platta bilderna blir.
Så, tips på ett skarpt objektiv som kan komplettera mina andra! Pris upp till 5000 kr är ok, jag inser att det inte är läge att snåla (jag vet att det inte är mycket pengar i fotosammanhang men mitt kassa Sigma gick på 900 kr så 5000 kr är mycket för mig).

Senare ska jag investera i ett tele och har då kollat in Sigma 70-300/4.0-5.6 APO DG Macro som ska vara mycket prisvärt. Stämmer det?

Men först, ett objektiv jag kan ta fina bilder med och som funkar bra med min 40d!

Jag själv köpte ett tamron 17 -50 2,8 ganska nyligen och är supernöjd! Fin skärpa på 2,8 och superb skärpa vi 4....
Se länk.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

/Pelle B

Sigmas 18-50/2,8 macro är bland det bästa du kan köpa för under femtusen till din kamera. Vad gäller telezoom, köp hellre Canons bildstabiliserande 55-250IS än den föreslagna Sigmazoomen, bildstabilisering är ovärderligt vid tele. Sigman är inte dålig, förutom i 300mm-läget, men Canonzoomen är ett bättre köp.

Tack för era svar!
Rookie som jag är, visst är det bländartalet man avser med f2.8? Dvs en ganska stor öppning vilket inte är så bra vid t ex landskapsbilder, eller? Det kommer att bli en del landskap så det måste funka bra då! Behöver nog en kort snabbkurs i vad f2.8 betyder!

:)

/M

Tack för era svar!
Rookie som jag är, visst är det bländartalet man avser med f2.8? Dvs en ganska stor öppning vilket inte är så bra vid t ex landskapsbilder, eller? Det kommer att bli en del landskap så det måste funka bra då! Behöver nog en kort snabbkurs i vad f2.8 betyder!

:)

/M
Bländare 2.8 är som du säger en ganska stor öppning (största som finns för zoomobjektiv). Det är aldrig dåligt att ha tillgång till stor bländare eftersom det ger dig möjlighet att fotografera när det finns mindre ljus, få snabbare slutartider vid actionfoto samt ger kortare skärpedjup när du vill ha det. Siffran som anges på objektivet är största MÖJLIGA bländaröppning. Man kan lätt minska den med kamerainställningarna på alla objektiv. Du behöver alltså inte oroa dig för att inte kunna få tillräckligt liten bländaröppning vid landskapsfoto oavsett vilket objektiv du väljer.

Dvs en ganska stor öppning vilket inte är så bra vid t ex landskapsbilder, eller? Det kommer att bli en del landskap så det måste funka bra då! Behöver nog en kort snabbkurs i vad f2.8 betyder!
Om 2,8 är bra eller inte beror på hur du använder det.

För att plåta landskap så duger egentligen vilken hyffsad optik som helst.

Det är viktigare att använda ett stativ.
Sedan är det bara att blända ner till 8-16 och i det läget är i princip all optik skarp.

Det blev ett Tamron

Beställde det just från CyperPhoto, 3500 kr. Spännande!!

Tack för er hjälp!

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar