ANNONS
Annons

Dags att söka Naturfotografernas stipendium 2005!

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Föreningen Naturfotograferna delar varje år ut ett naturfotostipendium till en svensk medborgare som ej fyllt 40 år.

Instruktioner för hur ansökan skall göras hittar du på Naturfotografernas hemsida.

Ansökan skall vara dem tillhanda senast den 15 februari 2005.

-- Nicke
 
Är det inte där man skall skicka in en hel hög bilder?

Har aldrig förtsått det där med att tävla först och främst men sedan så undrar man ju vad de (Naturfotograferna) grundar sitt tänkande på när de väljer ut de vinnande.

De skulle få långt fler sökande om antalet bilder var 10 och inte 40 eller vad det nu är.
Den som hr 10 riktigt fina bilder han Är en duktig fotograf, som jag ser det!

Men men det är väl inte allt vi skall förstå;)

Mvh Niclas,
 
50 bilder är det man ska skicka in.

Jag tycker det är ett lågt stipendium, 10 000:- + moms och då end varor från kodak. Vad kan man köpa från dom, förutom film? :)

Om jag skulle haft en vag förhoppning om att vinna och idas skicka in så skulle det end. vara för prestigen och reklamen, inte då för själva stipendiet.
 
Vem vill skicka bort 50 av sina bästa bilder till främmande folk. Nej, aldrig i mitt liv i iaf. Dessutom så skall bilderna köras i projektor= får dilerium av blotta tanknen;/
Men det är ju inte bättre om det står 10 personer och dregglar över ett ljusbord heller förståss;)

Inte lika fördelaktigt å skicka duplikat heller,,

Men visst marknadsföringen är ju fin, även om jag inte riktigt vet hur stor vikt det har.



/Niclas,
 
Jag tror /N inte vill ha så många ansökningar och tar någon sin tid och skickar in 50dia, så är nog chansen att de är av rätt hög bildkvalité.

Kanske man skulle skicka in 50dia för skojsskull. :)
 
Hej på Er!

Det är klart att ni skall söka stipendiet!
Som medlem har jag varit med och valt stipendiat och kan försäkra att bilderna behandlas väl av oss. Jag tror att alla medlemar har kommit över dregelstadiet. Bilderna läggs på ljusbord och luppas.
Tycker man att det är besvärligt att avvara sina bilder i några veckor, man kanske har bildvisningar bokade osv, så går det utmärkt skicka in digitala bilder. Se ansökningshandlingarna.

Det var någon som tyckte att 50 bilder var får många, men det är meningen att det skall vara utslagsgivande.
För att bli medlem i föreningen söker med en kollektion på 150 bilder.

Och till sist ett litet tips.
Det är väldigt viktigt att "hålla ihop" sin kollektion, för dom dåliga bilderna syns mycket mer än dom riktigt bra.


Lycka till
Mikael Persson/N
 
150 bilder för att bli medlem tycker jag inte alls är farligt, snarare tvärt om.
Men det känns främmande att 50 bilder krävs i en sådan tävling, frågan är om inte 25 bilder hade varit näästan lika utslagsgivande och samtidigt dragit fler tävlande...
Jaja, jag skall inte lägga mig i för mycket.
Ni killar som jobbar med detta vet säkert vad ni gör. Fint att du nämner den noga behandlignen av bilderna, även om luppgranskning (och den bildhantering det medför!) av flera personer skulle göra mig högst----> NERVös.
Men det kanske bara är jag som alltid dreggar i mitt tandläkarmunskydd och svettas i mina bomullsvantar när jag kikar på liggande dias;)

Mvh Niclas,
 
Ja, det där med lupp lät ju onekligen inte så kul... Att granska bilder med lupp får totalt imot mina principer att ser på bilder. Om det
är bara ett talesätt förstås.
Ska man göra det när man ser på målningar med kanske? :)
 
Trevlig tävling, men jag hittar inte en enda kvinna bland föreningens medlemmar. Ser det som ett dåligt omen...
 
Generellt så är nog män lite mer tävlingslystna och visst är det också så att det är fler män än kvinnor som fotar natur (tror jag). Kanske är det också så att kvinnor är snäppet mer ödmjuka och inte ser den stora biffen med att tävla med sina fina bilder och konstnärliga uttryck,,, den biffsynen saknar nog jag också;)

"Kanske inte kvinnor gör de naturbilder de vill se i föreningen."
Tror jag säkert att dem vill;)! Men jag har inga belägg för den tankeleken,,

Mvh Niclas,
 
Var kan man läsa om villkoren för ansökan? Det brukar ju t.ex. finnas beskrivet vad som händer med bild- och publiceringsrättigheter m.m. som i det här fallet Kodak kanske tillskriver sig i och med att de delar ut priset? Kan vara viktigt att förstå det finstilta innan man deltar i tävlingar eller stipendieansökningar och något som jag tycker borde vara klart deklarerat, speciellt när ni vänder er till unga personer.
 
Det finns länk på Naturfotografernas.se,s hemsida. Du klickar dig in på "stipendium"-länken.

Jag har bara skummat igenom, så jag vet inte mycket om den tävlingen. Inte om fototävlingar generellt för den delen.

Mvh Niclas,
 
Min fråga var lite felformulerad, jag menar inte villkoren för hur man ansöker, utan snarare vad som händer om man vinner. Det står ingenting om detta och det är viktigt att känna till eventuella konsekvenser av att lämna in sina bilder och acceptera ett pris. Jag föutsätter att det här är ett juste arrangemang men jag har sett alltför många fall där fotografen t.ex. ger bort all publiceringsrätt till organisatören under ett eller flera år, och det skulle vara alldeles för billigt om Kodak kunde välja och vraka bland det bästa som finns, använda det exklusivt för sin egen marknadsföring, och sedan bara betala med 10k av egna produkter. Jag anser bara att alla villkor borde vara publicerade i anslutning till ansökningsvillkoren.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Jag anser bara att alla villkor borde vara publicerade i anslutning till ansökningsvillkoren.

Javisst, och det trodde jag att dem gjorde. Därför tvekade jag inte att nämna länken på N,fotografernas hemsida,,

Håller helt med, utan villkor svart på vitt skulle jag se som en direkt förutsättning vid ev deltagande.

Men visst förstår man också att Kodak skall vinna någonting på det hela, mer än bara att ha sitt namn här och var i anslutning till tävlingen.

Om jag hade styrt med en sådan "stipendietävling" så hade jag tveklöst prioriterat villkorens tydlighet och enkelhet. Bör nästan vara övertydligt, liksom för att styrka trovärdigheten.
De flesta fotografer som deltar värdesätter nog sina bilder långt högre än 10 ynka tusen i fotorellaterade varor, då gäller det ju för ledningen att lägga alla korten på bordet så att säga.

Stipendiet har delats ut i många år, men frågan är ju vilken vikt det egenteligen har...




Mvh Niclas,
 
Mja, jag tänker inte ansöka, jag har varken intresse, ålder eller fotografiskt kunnande på min sida. :)

De tre-fyra tävlingar där jag haft intresse att prova har jag avstått från, just på grund av att det strängt taget bara är ett mycket billigt sätt för stora företag att skaffa sig reklam, och på villkor som plockar bildrättigheterna av fotografen under en för lång tid.

Det är förstås helt OK om anser att man själv vinner på att vara med, bara man är fullt medveten om villkoren.

Är det inte dags att arrangören hoppar in i diskussionen nu och meddelar att deltagarna inte behöver oroa sig utan att villkoren är justa? ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.