Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att sälja, vad är rimligt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

fj0

Medlem
Nu är det dags att sälja utrustningen, men jag är helt värdelös på att prissätta beg. prylar jag ska sälja, oops. Jag skulle inte berättat det där! ;-)

Utrustningen är som följer;

Canon EOS 300D
Canon BG-E1 (Batterigrepp)
2 Batterier
Laddare
Sigma EF-500 DG Super (Blixt)
Sto-fen Omnibounce
Canon 18-55mm KIT-objektiv
Canon 50/1,8 II
Sigma 70-300 APO II

Jag har en arbetskollega som vill köpa 50mm och en annan som vill ha EF-500 DG Super och kanske 70-300mm.

Vad är rimligt att begära för detta? Det är inte använt sådär sjukt mycket men visst har det hängt med 1-3år. Har inte haft några problem alls med prylarna, dom fungerar utmärkt. Tror ni det är enklare att sälja allt i ett stort paket eller bara sälja huset för sig? Jag gissar på det sistnämnda.

Vet inte om jag prickade rätt forumdel, hittade ingen annan som passade mer.

Tack på förhand.

Mvh,
Mario

Min gissning av värde.
300D + BG E1 + 2batt + ladd (&manualer, kablar och CD skivor) 3700kr (i bra skick).
Sigma, 1800kr.
Omnibounce 150kr
18-55mm 500kr (med UV filter och motljusskydd+200kr)
50/1,8 ca 700kr
70-300 1800kr
Totalt 7850kr

Angivna priser tror jag är maxpriser för vad du kan få. Om du vill ha sålt snabbt får du kanske gå ner 10-15%

SixBySix skrev:
Min gissning av värde.
300D + BG E1 + 2batt + ladd (&manualer, kablar och CD skivor) 3700kr (i bra skick).
Sigma, 1800kr.
Omnibounce 150kr
18-55mm 500kr (med UV filter och motljusskydd+200kr)
50/1,8 ca 700kr
70-300 1800kr
Totalt 7850kr

Angivna priser tror jag är maxpriser för vad du kan få. Om du vill ha sålt snabbt får du kanske gå ner 10-15%
Hej Niclas, tack för ditt svar!

Jag tycker det låter ok det där men tror du inte man får mer än så för huset och batterigreppet? 5000 borde man väl få för huset och kitobjektiv med batterigrepp? Batterigreppet kostar väl 2000kr nytt.

Någon annan som har något att säga? :)

fj0 skrev:
Hej Niclas, tack för ditt svar!

Jag tycker det låter ok det där men tror du inte man får mer än så för huset och batterigreppet? 5000 borde man väl få för huset och kitobjektiv med batterigrepp? Batterigreppet kostar väl 2000kr nytt.

Någon annan som har något att säga? :)

Nog svårt att få mer för 300D eftersom det är en så pass "gammal" kamera om man jämför prestanda och priser på t ex 350D. Kanske kan få en femhundring till om du lägger till kitgluggen.
Den kan nog vara relativt svårsåld och då måste man gå ner i pris för att den ska vara intressant.

Mvh
Patrik

Ärligt talat: 300d är ganska iskall....400d kommer snart (hus 7200:), jag har sett butiker ta 4600:- för en 300d md optik i mycket bra skick och då har du garanti, men de ligger kvar kan jag säga.... Försök gärna ta 5000:- men själv skulle jag aldrig betala mer än 3000:-.

Idag kan du få en 10D i superskick för 4-5000. Räkna inte med att tjäna några pengar på din 300D. Varför inte behålla huset och ha det som reserv, eller när du fotar ute i skogen eller på stranden och vill vara rädd om ett eventuellt nytt hus. (om du nu ska ersätta den med nytt hus....??!!)

Mvh /Peter

Jag antar att DSLR-priserna gått väldigt nerför, antar att jag får nöja mig med det ni säger. :)

Varför jag ska sälja är för att jag fått ett bra erbjudande på nikon-utrustning annars hade jag bara sålt kamerahuset. :-(

Men jag kan ju tänka mig att någon måste väl vilja ha en 300D som reservkamera om man vill köra med två objektiv samtidigt. Får se hur jag gör. Att tjäna pengar på fotoutrustning är väl min sista tanke, det gör man väl aldrig? ;-)

Tack för alla kommentarer!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar