Saltis
Aktiv medlem
Jag har en Canon 6D, och några objektiv, bl.a. en fast 85a, 1,8 som är lite min favorit.
Men jag blir aldeles tokig på fokuseringen.
Jag lämnade in hela systemet på kontroll och justering av fokus för några år sedan.
Jag kör tomfokus, sätter skärpan på ögonen, komponenar om och tar ett jäng bilder.
sedan gör jag normalt om processen för jag litar inte på att fokus hamnar rätt.
Problemet är att den nästan alltid hamnar fel.
Jag gick igenom många bilder som jag tog i veckan och..... nästan alla hamnar skärpan fel. Det syns tydligast såklart med 85an och kort skärpedjup.
På en bildserie där jag tog, säkert 20 bilder, ser jag att stenarna 3-4 dm "hitom" fötterna är skarpa.
På alla bilder.
Nu har jag lagt ner hela fm på att försöka microjustera i kameran men focus verkar ligga hyffsat rätt.
Frustrerad...
Någon som har samma erfarenhet?
Men jag blir aldeles tokig på fokuseringen.
Jag lämnade in hela systemet på kontroll och justering av fokus för några år sedan.
Jag kör tomfokus, sätter skärpan på ögonen, komponenar om och tar ett jäng bilder.
sedan gör jag normalt om processen för jag litar inte på att fokus hamnar rätt.
Problemet är att den nästan alltid hamnar fel.
Jag gick igenom många bilder som jag tog i veckan och..... nästan alla hamnar skärpan fel. Det syns tydligast såklart med 85an och kort skärpedjup.
På en bildserie där jag tog, säkert 20 bilder, ser jag att stenarna 3-4 dm "hitom" fötterna är skarpa.
På alla bilder.
Nu har jag lagt ner hela fm på att försöka microjustera i kameran men focus verkar ligga hyffsat rätt.
Frustrerad...
Någon som har samma erfarenhet?