Annons

Dags att köpa nytt hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå objektiv...

Så har jag tre stycken. Kit-objektivet till 350D, Canon EF S 18-55 mm. Canon EF 50 mm 1,8 II. Canon EF 75-300 mm 4-5,6 III.

Vist är det väl så att objektiv som heter EFS inte går att använda på 7D?
Hur är det med 60D, går mitt gamla halvdåliga kit-objektiv att använda på den?

De som heter EF går väl att använda på samtliga Canonkameror iaf?

Min tanke, om jag köper 7D har iaf varit att jag måste köpa ett "allroundobjektiv" oxå. Bara huset är alltså inget alternativ.

Men om jag köper 60D så kanske det funkar att inledningsvis klara sig med bara huset? (Även om det allroundobjektiv som jag har idag inte är särskilt bra. Men Rom byggdes ju inte på en dag :)

Däremot så ser jag idag att Expert har 60D inkl 18-135 IS för 11 999 kr, och då ingår en ryggsäck från Lowepro. Det kanske är ett vettigt alternativ om jag väljer 60D (och om jag köper något nu snart). Jag har nämligen tänkt köpa en ryggsäck oavsett - och de är ju inte gratis iaf. Men hur är det objektivet?

Då har jag iofs mitt gamla objektiv över...men det kan ju sitta kvar på den isf blivande reservkameran.

60D finns såklart att få billigare oxå, men då på postorder. Och bestämmer jag mig för något så vill jag ha det snabbt. :) (först tveka och fundera länge och sen impulsköpa är min grej)
Dessutom är det smidigt att ha återsäljaren nära om det krånglar tycker jag...

Och så har Expert 10% på sina grejer veckan ut så då blir det strax under 10 000 kr, och på det några hundralappar in på medmerakortet i form av återbäring

EF-S objektiv fungerar visst på 7D och 60D, det är bara på 5D och 1D serien de inte går att använda.

Jag använder aldrig C-lägen. Hur ska man komma ihåg vilka inställningar man har på dem?
Om man inte kommer ihåg är det ganska lätt att se efter. Själv tycker jag c-lägen är helt oundgängliga, de gör det t ex möjligt att snabbt byta inställningar från att plåta stillastående motiv till något som rör sig snabbt. Skulle gärna ha fler än tre på min 7D.

märker vilket nybörjarstadie man är på, verkar som att min 450 inte har ett c-läge, eller är det de som kallas "kreativa zonen? :S

C-lägen är lägen där du kan programmera in egna inställninger och sedan snabbt komma åt dem genom att vrida på programratten till respektive läge.
Finns inte på xxxD modellerna.
Jag använder ett för stativbilder och uppfälld spegel till exempel.
Ett annat för snabb action med tidförval, Al-Servo, hög hastighet bildsekvens osv.

har man klarat sig utan, så är det ett lyft att få ett, men visst, tre låter inte fel men de förusätter ju ett användarsätt utav kameran, nästan på så sätt att det är tre miljöer som man ofta fotograferar med samma förutsättningar, ex studio, inomhussport i samma arena, och landskap i dagsljus?

Jo, det är det som är vitsen, att använde lägena för specifika ändamål.
Sånt som tar lite tid att ändra i menyerna för att ställa in.
Annars använder jag det som passar bäst AV, TV eller manuellt, en fokuspunkt och single shot till exempel.
Växlar jag då till ett C-läge och tar bilderna och sedan återgår till AV så kommer de inställningar jag då hade att återställas.

Senast ändrad:
Om man inte kommer ihåg är det ganska lätt att se efter. Själv tycker jag c-lägen är helt oundgängliga, de gör det t ex möjligt att snabbt byta inställningar från att plåta stillastående motiv till något som rör sig snabbt. Skulle gärna ha fler än tre på min 7D.

Om man kunde namnge dem så skulle jag nog vara mer benägen att använda dem. Man borde kunna ha hur många som helst (dvs ett tiotal eller så) i en meny, t.ex.

Om man kunde namnge dem så skulle jag nog vara mer benägen att använda dem. Man borde kunna ha hur många som helst (dvs ett tiotal eller så) i en meny, t.ex.
Det skulle förstås vara bra, fast jag skulle ändå inte vilja vara utan de tre jag har lätt åtkomliga på en ratt. Nu tar det ju bara en tiondels sekund att byta inställningar och jag kan göra det utan att ta sökaren från ögat.

Visst, det köper jag. Då kunda det namn man har gett ett C-läge dyka upp på skärmen när man väljer just det läget.

Eller i sökaren.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto