Annons

Dags att köpa nytt hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Jag har en Canon 450D som jag köpte för 1,5 år sedan. Jag har använt den flitigt och hunnit med ca 35000 exponeringar.

Dels vet jag att sensorn kan bli utsliten efter ett antal bilder, sen har jag förstått att en hel del har hänt framför allt inom ISO-området hos Canon (att högt ISO ger mindre brus) så min fråga är helt enkelt om det är dags att skaffa ny kamera snart?

Jag har länge gått i tankarna att satsa på antigen 7D eller 60D...

Jag har en Canon 450D som jag köpte för 1,5 år sedan. Jag har använt den flitigt och hunnit med ca 35000 exponeringar.

Dels vet jag att sensorn kan bli utsliten efter ett antal bilder, sen har jag förstått att en hel del har hänt framför allt inom ISO-området hos Canon (att högt ISO ger mindre brus) så min fråga är helt enkelt om det är dags att skaffa ny kamera snart?

Att sensorn blir sliten har jag ingen koll på, brukar talas om att slutaren ger upp i första hand. Sålänge kameran fungerar tror jag inte det ska vara några problem.

450D är fortfarande lika bra som när den kom, om du känner att du är i behov av att köpa ett nytt hus är det kanske dags, men jag skulle tro att 450an kan ge dig mer trivsam tid.. Det finns alltid något nytt och "bättre", om inte på marknaden för tillfället så precis runt hörnet..

Nu låter det som att du vill ha en 60D eller 7D och det är jättekul med nya grejer! Har du råd och känner för det kan du mycket väl byta upp dig bara för den sakens skull.

Däremot är det ju knappast nödvändigt att byta bort en fungerande kamera du är nöjd med. Nu vet jag ju inte hur viktig kameran är för dig, men kan du leva med att den går sönder en dag och att det tar 4 dagar tills du får en ny på postorder är det ju ingen panik att byta heller.

Din kamera har gått långt men kan säkert gå upp till 50 000 eller 70 000 exp med lite tur, fast å andra sidan kunde den ha lagt av på 25 000 ex också. Det är isåfall som sagt normalt slutaren som lägger av, sensorn slits inte på samma sätt, även om det egentligen kvittar eftersom båda är för dyra att byta på en såpass gammal och använd kamera.

Med en ny kamera som 60D eller 7D vinner du mest ergonomi, direktknappar och snabbhet även om bildkvalitén är bättre än den du har nu. Är det bara bildkvalité du är ute efter vinner du lika mycket med någon av efterträdarna till 450D, t.ex. 550D eller 600D.

Tittar ner i din kameraväska och inser att du bör först skaffa bättre objektiv innan du uppgraderar. Det är där man borde börja, inte byta hus.

/Stefan

Tack för er respons.

Hört många säga att man bör satsa på objektiv, och jag har uppdaterat min kameraväska med mina två senaste inköp. Jag förstår helt och hållet den tanken, och jag vet med mig lite att jag är en prylbörd som ibland vill ha bara för att.

En snabbare kamera med fler funktioner/knappar som Helmetrock pratar om är lite det jag söker, därav just har jag tittat på 60D eller 7D. 7D börjar ju bli lite gammal nu också, och klarar jag mig till våren kommer det säker någon uppföljare till den modellen, kanske?

Vi får se vad som händer, foto är ju en dyr hobby, och om investeringarna inte betalar tillbaka sig på något sätt kanske man inte ska gå runt och tro att pengar växer på träd. Man kanske inte borde ge efter "jag vill ha"-suget efter nya prylar, utan faktiskt inse att min fina 450 inte har krånglat nånting och fungerar felfritt. Har inte ens hittat några sensorfläckar på bilderna ännu. Köpa nytt när den gett upp tror jag är det som de får bli :)

Tack för er respons.

Hört många säga att man bör satsa på objektiv, och jag har uppdaterat min kameraväska med mina två senaste inköp. Jag förstår helt och hållet den tanken, och jag vet med mig lite att jag är en prylbörd som ibland vill ha bara för att.

En snabbare kamera med fler funktioner/knappar som Helmetrock pratar om är lite det jag söker, därav just har jag tittat på 60D eller 7D. 7D börjar ju bli lite gammal nu också, och klarar jag mig till våren kommer det säker någon uppföljare till den modellen, kanske?

Vi får se vad som händer, foto är ju en dyr hobby, och om investeringarna inte betalar tillbaka sig på något sätt kanske man inte ska gå runt och tro att pengar växer på träd. Man kanske inte borde ge efter "jag vill ha"-suget efter nya prylar, utan faktiskt inse att min fina 450 inte har krånglat nånting och fungerar felfritt. Har inte ens hittat några sensorfläckar på bilderna ännu. Köpa nytt när den gett upp tror jag är det som de får bli :)

Jag hade väntat till 7DII och köpt andra saker under tiden för att stävla prylbögeriet som finns djupt rotad hos oss killar.....Vilket är det jag gjort ;)

/Stefan

Jag hade väntat till 7DII och köpt andra saker under tiden för att stävla prylbögeriet som finns djupt rotad hos oss killar.....Vilket är det jag gjort ;)

/Stefan

Det är nog ett av de bättre sätten att stilla behovet, distrahera sig själv med hur mycket bättre det som "ska komma" är ^^

Ang. sensorer som slits, min Nikon D3 hade en död/trött pixel när jag köpte den, det synte från iso 3200 och uppåt. Nu har runt 100 stycken. Gör mig iofs inget, för det syns ändå inte i utskrift, men visst tror jag att en sensor åldras.

Ang. sensorer som slits, min Nikon D3 hade en död/trött pixel när jag köpte den, det synte från iso 3200 och uppåt. Nu har runt 100 stycken. Gör mig iofs inget, för det syns ändå inte i utskrift, men visst tror jag att en sensor åldras.

Jo, givetvis åldras även sensorn. Men att köpa ett nytt hus efter 35000 exp. för att sensorn är gammal har jag inte hört talas om. Att den kan lägga av och att den slits är helt normalt, men sensorn är kanske inte den mest föreliggande anledningen till att en kamera lägger av efter x-antal exponeringar. Då tror jag att slutaren är ett större problem.

Lånar tråden

Jag står oxå och tvekar mellan en 7D och en 60D. Fastnade för 7D redan förra sommaren men har lyckats hålla mig. Nu har min kamera dock börjat rackla. Ofta nar jag ska starta den så blinkar det felmeddelande och jag måste slå av och på många gånger för att den ska gå att anvnda. Det ar aningen frustrerande, ganska många gånger har det jag tnkt fotografera försvunnit för lange sedan nar kameran val funkar. :(

Hur vet man hur många bilder som man tagit? Min kamera ar 6 år gammal och anvands flitigt så jag gissar att det ar en del. Hur lång livslangd bör man kunna rakna med att en 350D "vanligen" har?

Jag fastnade som sagt fr en 7D redan förra sommaren. Och ven om den kanske ar lite mer an jag behöver så ar tanken svår att slppa. Gillar kanslan den ger. Jag hade hoppats att den skulle gå ner i pris men tyvarr tycker jag inte den gjort det sarskilt mycket. Men r det på gång en 7DII nu?? Isf kanske 7D går ner snart? Borde man vanta in den nedgången isf? Eller rent av köpa nya modellen? (Som antagligenar för dyr iofs) :)

Annars har jag nu börjat se på 60D oxå (för prisets skull). Men jag vet inte... Filmfunktionen kvittar för mig,..

Det ar svart att valja. Vill helst köpa något som jag sen ar nöjd med lange

jag vet att min kamera har tatt ca 35 000 exp. då jag vet att bildnumrena har rullar över en tredje gång och att det nu är runt 5 000. (ex IMG_5203)

Angående 60D så gillar jag skarp den vridbara skärmen och ser det som en fördel mot 7D. 7D är lite snabbare med sina 8 bps, men 5.3 tror jag räcker då mina 3,6 bps sällan missar ett ögonblick jag vill ta. I övrigt så är väl skillnaderna inte jättemånga, eller?

Nu har min kamera dock börjat rackla. Ofta nar jag ska starta den så blinkar det felmeddelande och jag måste slå av och på många gånger för att den ska gå att anvnda. Det ar aningen frustrerande, ganska många gånger har det jag tnkt fotografera försvunnit för lange sedan nar kameran val funkar. :(

Hur vet man hur många bilder som man tagit? Min kamera ar 6 år gammal och anvands flitigt så jag gissar att det ar en del. Hur lång livslangd bör man kunna rakna med att en 350D "vanligen" har?
Det kanske bara är objektivkontakterna som behöver rengöras.

Annars har jag nu börjat se på 60D oxå (för prisets skull). Men jag vet inte... Filmfunktionen kvittar för mig,..

Filmfunktionen är samma på EOS 60D och EOS 7D.

Den vridbara skärmen på 60D är en mycket användbar finess tycker jag. Betydligt mer användbar för stillbildsfoto än jag trodde att den skulle vara.

Jag står oxå och tvekar mellan en 7D och en 60D. Fastnade för 7D redan förra sommaren men har lyckats hålla mig. Nu har min kamera dock börjat rackla. Ofta nar jag ska starta den så blinkar det felmeddelande och jag måste slå av och på många gånger för att den ska gå att anvnda. Det ar aningen frustrerande, ganska många gånger har det jag tnkt fotografera försvunnit för lange sedan nar kameran val funkar. :(

Jag fastnade som sagt fr en 7D redan förra sommaren. Och ven om den kanske ar lite mer an jag behöver så ar tanken svår att slppa. Gillar kanslan den ger. Jag hade hoppats att den skulle gå ner i pris men tyvarr tycker jag inte den gjort det sarskilt mycket. Men r det på gång en 7DII nu?? Isf kanske 7D går ner snart? Borde man vanta in den nedgången isf? Eller rent av köpa nya modellen? (Som antagligenar för dyr iofs) :)

Det ar svart att valja. Vill helst köpa något som jag sen ar nöjd med lange

För att hitta antalet aktueringar av slutaren måste du in i fw, Canon har av någon lustig anledning valt att inte skicka med denna information i EXIF i bilderna. Här finns ett verktyg för att göra detta:
http://www.astrojargon.net/EOSInfo.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Det är alltid en bra ide att vänta så länge det bara går med att byta utrustning, mycket pengar rinner ut i sanden för de som byter varje år "bara för att". Jag är en av dem, men det är ett aktivt val att slösa med mina egna pengar... :) Men i detta fallet verkar det ju definitivt befogat... Har du kört din 350 i sex år och fotointresset fortfarande brinner då är du ju ganska säker på din sak.

Tre kameror: 600D, 60D och 7D. Den stora skillnaden mellan dem är hur avancerad AF du behöver, och om du behöver vädertätningen och snabbheten i 7D...

Det enda vettiga är att helt enkelt dra ner till en handlare och be att få klämma & känna en stund. Har du inte kännt dig begränsad av din 350 kommer en 60 eller 600 räcka väldigt långt - OM du inte känner att snabb actionfotografering är så viktigt för dig att det är värt de extra 5000kr som en 7D kostar.

[7D har snabbare autofokus, snabbare seriebildstagning och är lite bättre miljöskyddad. Det finns även några punkter där 60D är lite bättre.
7D har bättre sökare och tre c-lägen (60D har väl bara ett?). Det är imho två viktiga skillnader. Dessutom är af inte bara snabbare utan också bättre (fler af-punkter, fler sätt att välja af-område osv).

Fördelarna med 60D är den rörliga skärmen och att den är lite lättare.

Tack för många och bra svar!

Den vikbara skarmen har jag nastan sett som ett minus för 60D (typ en extragrej som kan gå sönder). Men det kanske faktiskt ar så att man har gladje av den. En vanesak gissar jag.

Nar det galler snabbheten tror jag min 350D ligger på 3 bps, så vilken som av 60d och 7d blir ju ett stort lyft. Jag fotar iofs aldrig sport (eller iofs ibland men mkt sallan)...men jag fotar en hel del djur och barn i rörelse och snabbhet ar ju kul. Om an inte nödvndigt med just så snabb som 7D kanske. :)

Någon skrev att racklet kan vara objektivkontakter som behöver rengöras. Ska testa det. Någon som på rak arm vet hur man gör? (Annars kör jag en googling) :)
Sen r det ju så att oavsett rackel eller ej så ar det inte alltför långt bort med nyinköp för mig. Har varit sugen lange nog snart. :) Det ar ju dock bra om 350D´n funkar andå för den tankte jag behålla som extrakamera vid förhållanden dar jag helst inte har med den nya kameran (typ stranden kanske).

PMD: Tack för lanken. Det var en bra jamförelse och man ser ju att det faktiskt skiljer ganska lite. Dock r ju som sagt snabbt alltid kul, om n kanske inte vart 5000 kr.

The Suedell: Tack för din lank oxå. Ska testa ikvall. :)
Jag haller med om att jag vantat lange och nastan "förtjanar" att få köpa nytt. :) Vanligen rjag sån som gillar att byta typ mobiler och liknande ofta, men av någon outgrundlig anledning har jag lyckats hålla mig nr det galler kameran (mkt för att jag blev kar i 7D förra sommaren och inte hade råd med den då och dessutom ville vanta in prisnedgång).

600D har jag inte alls tankt på men ska kolla upp den oxå.

En nackdel (måhanda obetydlig egentligen men jag fixar inte att helt bortse från den) med 60D och 600D ar att de båda har en lite mer plastig kansla (liksom min 350D) jmf med 7D. Eller har jag fel? Det var ett tag sedan jag kande på 60D (och innan jag alls funderade på en sådan så jag minns inte så noga hur den var) och 600D har jag aldrig kannt på).

7D har bättre sökare och tre c-lägen (60D har väl bara ett?). Det är imho två viktiga skillnader. Dessutom är af inte bara snabbare utan också bättre (fler af-punkter, fler sätt att välja af-område osv).

Fördelarna med 60D är den rörliga skärmen och att den är lite lättare.

Samt fler pixlar på skärmen (fast fan vet om det är märkbart) och en ljusmätmetod mer (om Dpreviews tabell stämmer). 7D har å andra sidan lite småsaker som är lite vassare, som t.ex. inte bara roll-indikering med hjälp av rörelsesensorn, utan även tipp-indikering. 7D är väl dessutom lite mer kompetent på trådljus blixtstyrning (flera grupper som kan styras individuellt)?

EOS 7D är den kamera man ska välja om man tänker syssla mycket med actionfoto. Annars duger 60D lika bra.
60D är inte helt usel på sånt heller. Det är bara ett par år sen Canons snabbaste APS-C-kamera hade ungefär samma AF- och bildfrekvensprestanda som 60D. Men, som sagt, 7D är snabbare.

Den vikbara skarmen har jag nastan sett som ett minus för 60D (typ en extragrej som kan gå sönder). Men det kanske faktiskt ar så att man har gladje av den. En vanesak gissar jag.
Jag tycker att den är mycket användbar. Visst finns det en risk att man har sönder den, men det är värt den risken att kunna fotografera ur underliga vinklar utan att behöva hjälpmedel. T.o.m. när jag har fotograferat en grupp av människor med kameran på stativ så har jag använt den vridbara skärmen. Med ett antal människor sittande så vill jag ha kameran lägre än vad som är bekvämt för att titta genom sökaren, så det blev mycket trevligare att använda skärmen som sökare.

Någon skrev att racklet kan vara objektivkontakter som behöver rengöras. Ska testa det. Någon som på rak arm vet hur man gör?
Lite isopropanol på en tops och gnugga lite på kontakterna som sitter alldeles på insidan av bajonetten. Gör sen samma sak på kontakterna på objektivet (eller objektiven).

En nackdel (måhanda obetydlig egentligen men jag fixar inte att helt bortse från den) med 60D och 600D ar att de båda har en lite mer plastig kansla (liksom min 350D) jmf med 7D. Eller har jag fel? Det var ett tag sedan jag kande på 60D (och innan jag alls funderade på en sådan så jag minns inte så noga hur den var) och 600D har jag aldrig kannt på).
Aningen plastig kanske, men den känns inte direkt som ett fuskbygge. Min gamla kamera, EOS 40D, har ett magnesiumchassi, precis som 7D, och jag tycker inte att skillnaden är så jättestor. Jämfört med 350D så känns 60D betydligt robustare.

60D är mindre än 7D (men större än 350D och dess efterföljare). Beroende på tycke och smak kan det vara en fördel eller en nackdel.

7D har bättre sökare och tre c-lägen (60D har väl bara ett?).

Ingen aning. Jag måste hämta kamera och titta efter för att veta hur många C-lägen den har. Jag använder aldrig C-lägen. Hur ska man komma ihåg vilka inställningar man har på dem?

/Glömsk

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto