ANNONS
Annons

Dags att köpa ny skrivare, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

drzeto

Medlem
Hej, har en äldre Canon iX4000 skrivare som funkat bra fram tills ca. två månader sedan. När man skriver ut så tappar den svart färg i slutet av fotot. Det blir två ränder, alltid på samma ställe och alltid identiska tjocklekar på ränderna, oavsett papperstyp eller storlek på pappret. Är det en annan färg än svart i fotot syns inga ränder. Klicka på länken för att se ett exempel: Hund.jpg

Det spelar alltså ingen roll vilket papper jag använder, och vilken storlek på pappret. Det blir alltid exakt samma ränder längst ned på utskriften. Jag har provat att byta patron och rengöra skrivarhuvudet, men det hjälper inte.

Det värsta av allt är att problemet inte uppkommer vid varje utskrift, utan lite sporadiskt då och då. Utskriften ovan är gjord i Photoshop, men skriver jag ut från Canons egna Easy Photo Print program så blir det bara en liten tunn remsa längst ned på utskriften med färgfel. Det verkar som att skrivaren bara lägger av att skriva med den svarta patronen i slutet av utskriften. Felet syns tydligast med svart vita utskrifter från Photoshop. Super irriterande. Tror ni det har blivit fel på min skrivare? Är det någon som haft liknande problem?

Hej, har en äldre Canon iX4000 skrivare som funkat bra fram tills ca. två månader sedan. När man skriver ut så tappar den svart färg i slutet av fotot. Det blir två ränder, alltid på samma ställe och alltid identiska tjocklekar på ränderna, oavsett papperstyp eller storlek på pappret. Är det en annan färg än svart i fotot syns inga ränder. Klicka på länken för att se ett exempel: Hund.jpg

Det spelar alltså ingen roll vilket papper jag använder, och vilken storlek på pappret. Det blir alltid exakt samma ränder längst ned på utskriften. Jag har provat att byta patron och rengöra skrivarhuvudet, men det hjälper inte.

Det värsta av allt är att problemet inte uppkommer vid varje utskrift, utan lite sporadiskt då och då. Utskriften ovan är gjord i Photoshop, men skriver jag ut från Canons egna Easy Photo Print program så blir det bara en liten tunn remsa längst ned på utskriften med färgfel. Det verkar som att skrivaren bara lägger av att skriva med den svarta patronen i slutet av utskriften. Felet syns tydligast med svart vita utskrifter från Photoshop. Super irriterande. Tror ni det har blivit fel på min skrivare? Är det någon som haft liknande problem?

Hej !

Såg inga streck.

Låter som ett munstycke inte är ok.
Hur ser munstyckstesten ut ?

----------

Hjälper det inte med den vanliga rengöringen så kan man köpa
rengöringsvätska och spola med.

//MW

Hej, såg du inga streck? Det är två tjocka rödaktiga streck längst ned på fotot, där man tydligt ser att det inte kommit någon svart färg som det skall.

Jag gjorde en utskrift över munstycketest, och det såg rätt konstigt ut. Så jag tog bort alla patroner, och lyfte bort skrivarhuvudet. Sen badade jag skrivarhuvudet i varmt vatten, samt använde en spruta med en plastslang i rätt dimension och spolade rent alla munstycken. Därefter blåste jag rent och tort med högtycksluft.

Jag gjorde därefter en ny utskrift över munstycketest, och det såg exakt ut som den första utskriften. Klicka på länken för att kolla: Test av munstycken.jpg

Man ser att hälften av bokstäverna C, M och Y är röda bland annat. Är ganska säker på att det inte skall vara så.

Sen gjorde jag en till utskrift av hunden, och den såg exakt ut som innan, det vill säga med två tjocka röda streck.

Är det dags att köpa ny skrivare?

Skadade filer ?

Hej, såg du inga streck? Det är två tjocka rödaktiga streck längst ned på fotot, där man tydligt ser att det inte kommit någon svart färg som det skall.

Jag gjorde en utskrift över munstycketest, och det såg rätt konstigt ut. Så jag tog bort alla patroner, och lyfte bort skrivarhuvudet. Sen badade jag skrivarhuvudet i varmt vatten, samt använde en spruta med en plastslang i rätt dimension och spolade rent alla munstycken. Därefter blåste jag rent och tort med högtycksluft.

Jag gjorde därefter en ny utskrift över munstycketest, och det såg exakt ut som den första utskriften. Klicka på länken för att kolla: Test av munstycken.jpg

Man ser att hälften av bokstäverna C, M och Y är röda bland annat. Är ganska säker på att det inte skall vara så.

Sen gjorde jag en till utskrift av hunden, och den såg exakt ut som innan, det vill säga med två tjocka röda streck.

Är det dags att köpa ny skrivare?

Hej

Prova att göra en testutskrift samt en "linjera munstycken" med skrivarens mjukvara. Är dessa okej (som jag tror dom är) så är bildfilerna skadade. Eller nåt annat mjukvarufel vid skapandet av utskriftsfilerna.

ThomasR

PS Har du tredjeparts bläckpatroner ?

Hej, jag har testat alla alternativ under fliken underhåll, bland annat att linjera munstycken. Tror inte att det är fel på bilderna, för de går att skriva ut på en annan A4 skrivare utan problem. Sen provade jag att koppla in iX4000 skrivaren i min iMac och skriva ut bilden från iPhoto, med samma dåliga resultat. Så det verkar inte heller vara ett drivrutinsfel.

Observera att bilden med hunden bara var ett exempel där felet syntes tydligt, men samma fel uppkommer oavsett bild, papperstyp och storlek på pappret.

Jag upptäckte felet första gången när jag skulle skriva ut en bild jag hittade på nätet, 13x18 utskrift på everyday papper. Senare uppkom samma fel när jag skrev ut en bild på en ros som jag tog med min EOS 60D kamera. Utskriften gjordes på Canons finare premium papper i A3+ storlek. Samma röda tjocka band i slutet av utskriften uppkom.

Har alltid kört med Canons original patroner och papper.

Mjukvarufel ?

Tror mer å mer på nåt mjukvarufel iom att felet dyker upp på samma ställe. Vore de nåt munstycke så skulle troligen felet finnas över hela bilden. Du har ju en speciell patron för svart och den verkar ju fungera då man tittar på din Test av munstycke.jpg
Men de e mycke man inte begriper då de gäller datorer ;-)

ThomasR

Det hela är mycket märkligt, kan det verkligen vara ett mjukvarufel? Den har ju funkat tidigare utan problem, framför allt med min gamla iMac. Och nu plötsligt så blir det fel i utskrifterna både från PC och Mac. Jag kan tillägga att felet blev ännu värre när jag skrev ut bilden från iMac och iPhoto, då blev hela nedre delen av fotot med hunden helt rött.

Det hela är mycket märkligt, kan det verkligen vara ett mjukvarufel? Den har ju funkat tidigare utan problem, framför allt med min gamla iMac. Och nu plötsligt så blir det fel i utskrifterna både från PC och Mac. Jag kan tillägga att felet blev ännu värre när jag skrev ut bilden från iMac och iPhoto, då blev hela nedre delen av fotot med hunden helt rött.

Kan fullständigt förstå din frustration. Det kan få en att slita håret från skalpen.
Kedjan från utskrift till färdig bild är ju ganska lång. Efter vad du säger bör ju inte pgrogrammet som skriver ut vara problemet. Du har ju testat olika och med PC och Mac.
Detsamma gäller själva skrivardrivrutinen. Den är ju också olika för PC och Mac.
Så kvar är ju egentligen bara skrivaren med sin mjukvara och mekanik.
Det bör inte heller vara skrivarhuvudet eftersom det ger ränder över hela papperet och syns tydligt i testutskrifter.
Så jag skulle gissa på att du fått ett japanskt spöke i skrivaren:).
Sådana är svåra att få bort.

Skämt och sido. Detta är kanske en bra ursäkt för att skaffa en ny skrivare. Att lösa det här problemet kan ta väldigt många timmar och att skicka den till verkstad lönar sig förmodligen inte. Bara de öppnar locket vill de ha 1 000 kr.

Så i ditt ställe skulle jag börja undersöka vilken ny skrivare jag skall köpa. Det får stopp på frustrationen och ett nytt projekt att se fram emot.

Jag gillade skämtet om det japanska spöket :) Det är faktiskt precis så det känns, som att min skrivare blivit besatt av en ond Poltergeist.

Jag har kollat in Canon Pixma Pro-100. Tror jag åker och köper den imorgon. Den ligger rätt i pris, samt att jag gillar färgbaserat bläck. Förhoppningsvis så har väl tekniken gått framåt med det färgbaserade bläcket så att de inramade bilderna i bokhyllan inte blir så bleka bara efter ett par år (som det var med iX4000 skrivarens bläck).

Jag gillade skämtet om det japanska spöket :) Det är faktiskt precis så det känns, som att min skrivare blivit besatt av en ond Poltergeist.

Jag har kollat in Canon Pixma Pro-100. Tror jag åker och köper den imorgon. Den ligger rätt i pris, samt att jag gillar färgbaserat bläck. Förhoppningsvis så har väl tekniken gått framåt med det färgbaserade bläcket så att de inramade bilderna i bokhyllan inte blir så bleka bara efter ett par år (som det var med iX4000 skrivarens bläck).

Känner igen problemet med blekningen från mina gamla Epsonskrivare. På 90-talet räckte det med någon vecka i ett soligt rum för man kunde se skillnaden.

Idag kör jag Epson R3000 med pigmentbläck. Ser ingen som helst skillnad även efter några år.
Det har onekligen gått framåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar