Annons

Dags att köpa ny Canon...nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

crackzone

Avslutat medlemskap
Hej Alla,
På senare tid har jag tagit upp mitt fotointresse igen.
Tidigare, för ett antal år sedan, fotade jag ganska mycket och hade en Canon EOS300 som jag var väldigt nöjd med.

Nu däremot är det ju digital-dags, så skulle någon kunna hjälpa mig här?
För det första; om jag köper en digital Canon, kan jag använda dom objektiven som jag har till min analoga?

Har t.ex en EF 80-200mm-lins 1:4.5-5.6 II? Hur skulle t.ex en 450D reagera om jag satte på linsen på den?

Har tittat runt lite och fastnat mycket för 450D just som många verkar tycka är en kanonkamera.

Det jag tycker är minus med den är att den känns lite liten i mina stora händer, samt bara 3bilder/sek.

Då har jag nu läst runt lite och hittat 40D istället som också verkar vara en väldigt bra kamera, dock så är den dyrare?

Vad är det man pröjsar för här egentligen. Vad skiljer dom åt rent praktiskt, förutom att 40 kan ta fler bilder per sekund och är väderskyddad? Känns inte som att det enbart är värt 3000 spänn. 40D har dessutom 10 mp istället för 450's 12... Någon som kan göra mig klokare?

Om 40D helt klart är en bättre kamera så kommer jag nog satsa på den, men jag har inte hittat något bra sätt att jämföra dom?

Tacksam för svar!
Tobbe
 
Ja, alla objektiv som du kunde använda på din gamla EOS-kamera fungerar lika bra på alla digitala EOS-kameror. Fast eftersom bildsensorn på 450D och 40D är mindre än den analoga bildrutan kommer du att uppleva det som om objektivets brännvidd blir längre. Multiplicera brännvidden med 1,6. Om du använder ett 200 mm objektiv kommer den digitala bilden att se ut som om du hade använt brännvidden 320 mm på din gamla analoga kamera.

40D är en bättre kamera på de flesta sätt. Snabbare och säkrare autofokus, bättre sökare, snabbare seriebildtagning, robustare hus, bättre reglage och displayer osv. Den är helt enkelt bättre att jobba med. Att den har lite färre pixlar än 450D har ingen praktisk betydelse.

Riktigt bra priser på 40D hittar man t ex hos brittiska www.warehouseexpress.co.uk -- strax över 6000 kr efter cashback. Dessutom lär det komma ut en hel del 40D på begagnatmarknaden om några veckor när efterföljaren 50D börjar säljas.
 
Tack så mycket för svaret Erland!

Det låter enligt dig som om 40D är ett bättre köp. Jag har ju fotat en viss typ av bilder, men dras till lite mer action-laddad fotografering så snabbhet i bildserier och vädertätning är ju ganska bra egenskaper då.
Tack för din hjälp!

Ang. objektiven. Kommer mina gamla objektiv att kunna autofokusera t.ex? Vill minnas att någon sagt till mig att ett gammalt analogt objektiv bara blir som ett "rör" i princip där man måste göra alla inställningar manuellt om man ska använda det digitalt. Fast det kanske är fel? Vore ju lite billigare om det gick som en räkmacka.
 
Som Erland redan har skrivit fungerar alla objektiv som heter EF fullt ut, inkl. autofokus. (EF = electronic focus)
 
Jag tror 450D bara har korsformig fokuspunkt i mitten, rätta mig om jag har fel, vilket är rätt värdefullt om man arbetar med dem. I 40D är alla punkterna korsformiga, så fokuseringen går snabbare (oftast vid sämre ljus).
 
Om det är actionbilder då är ute efter så är 40D att föredra med sina 6,5 bilder/sek istället för 450 3,5 bilder/sek.

Äger en 400D & den m 3 bilder/sek räcker inte riktigt till när jag fotar speciellt motorsport. Det blir antingen att försöka skjuta motivet en gång & hoppas på det bästa eller skjuta 3 st snabba så kanske någon blir bra. En D300 med bg skjuter ju tydligen 8 bilder/sek.

Nackdelen om du nu skulle tycka det är att 40D är betydligt större än 4550 men om du ska köra tele så lär det underlätta med ett skönt hus som just 40D är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.