Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att köpa en blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag har gått i blixtfunderingar ett tag, har läst på en del här i forumet men har inte blivit så mycket klockare tycker jag!

blixten kommer användas mest till vardagsbruk, lite poträtt och kanske lite skate/snowboardfoton.
ekonomin är begränsad, jag vore glad om jag kunde hitta nått begagnat som passar mina behov i prisklassen 1000-1500

men jag förstår inte de tekniska termerna som jag läser över allt, typ ttl vad är det?

Sigma EF-530 DG ST för runt 900 är det ett bra köp? om man skulle jämföra med några andra blixtalternativ (ge förslag!) vad för funktioner kan jag vinna/förlora?

Här får du dom svar du behöver på alla tekniska frågor: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Det du vill ha är en blixt som är kompatibel med din kamera, så att du slipper ställa blixten manuellt hela tiden. Köper du tex en Canon-blixt till en Nikon-kamera så kommer det att blixtra, men den jobbar med maxeffekt hela tiden, dvs du måste ställa det för hand hela tiden, vilket är ganska jobbigt om du inte står i en studio.

Oj, det missade jag visst att skriva. Jag har en canon 450d

sigman jag nämnde är självklart till en canon...

Sigma EF-530 DG ST för 900 är ett kanonpris, den har även slavfunktion. Jag har själv föregående modell. Använder den i studio som hårljus och utomhus med paraply som huvudljus. Gillar den mycket. Den går att ställa ned styrkan på till 1/128.

På min 500 Super DG trycker man in MODE knappen ett antal gånger tills det står SL i displayen. Det finns två slavlägen, vid ytterligare ett tryck kommer det andra. Kommer inte ihåg vad det är för skillnad på dem. Jag kör på nummer två så att säga, där kan man ställa styrkan separat genom att trycka på selectknappen ett par gånger.

Det bör väl stå i manualen. Alla manualer finns på nätet. Här är tex den svenska.

http://diplodocs.se/414159.php?k=cc...&ID=1181346&q=SIGMA EF-530 DG SUPER EO-TTL II

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto