Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att gå över till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasB

Aktiv medlem
Har under en längre tid avvaktat övergången (i alla fall köra parallellt med analogt) till digitalt men nu känner jag att tiden börjar bli mogen. Är oehört nöjd med Nikon och deras optik men känner att de alltmer halkar efter Canon på den digitala sidan.

Varken D100 eller D70 uppfyller mina krav och det känns som om jag väntat en evighet på att Nikon ska följa upp med något vassare. Mitt i all väntat släpper Canon till råge på allt en, enligt mig, högintressant modell, 5D och jag funderar mer än någonsin på om tiden är inne för en övergång till Canon.

Vad tror ni, ska man ha is i magen ett tag till och hoppas på att Nikon kommer med något liknande 5D. 5D med 24-105 verkar vara precis det jag är ute efter och frågan är om Nikon kan matcha den kombinationen i förhållande till priset inom en överkommlig framtid.
 
D2x ? Visserligen lite dyrare än 5D... Det råder ju delade meningar om bildkvalitén på vidvinkelsidan hos Canon. Men har du mycket Nikon-optik och är nöjd med den, så kanske det ändå är billigare att välja en D2x.. Grymt skön kamera...och då tillhör ändå jag de där andra folket ;)
 
Priset för 5D tillsammans med 24-105 ligger redan i överkant så att då behöva hosta upp ytterliggare 5000:- plus minst 10000 för en passande lins till D2x känns inte riktigt aktuellt, tyvärr!

För övrigt så vill jag gärna ha möjligheten att strippa kameran från batteripack när jag är ute och reser. Detta var bland annat ett av de avgörande argumenten för att jag valde F100 framför F5.
 
Har också gått i sådana tanker, men påminnt mig själv att det faktiskt är fotografen och inte kameran som tar bilderna..... Så länge jag inte kan överträffa D100, så kan jag använda den....
 
Okej, ja.. D200 verkar ju äntligen vara på väg? Den blir ju säkert en riktig 5D-utmanare. Jag skulle inte vilja säga att Nikon halkat efter.. Det är nog mer Canon som accelererat ;).
 
Jeppe skrev:
Okej, ja.. D200 verkar ju äntligen vara på väg? Den blir ju säkert en riktig 5D-utmanare. Jag skulle inte vilja säga att Nikon halkat efter.. Det är nog mer Canon som accelererat ;).

Ja, jag skulle nog avvakta tills vi får mer info om D200 då det är höga förväntningar på den!
 
MattiasB skrev:

Varken D100 eller D70 uppfyller mina krav och det känns som om jag väntat en evighet på att Nikon ska följa upp med något vassare.

Du måste specificera vad dina krav är, även så att vi vet det. Hur ska vi annars kunna komma med råd? D70 uppfyller inte mina krav heller, men det kommer sannolikt inte D200 heller att göra.
Så det var bara att bita ihop och acceptera vertikalgreppet med D2H. Kameran är annars fantastisk. De flesta testare säger att D2 är bättre kamera än Canon 1D-varianterna. Vill du riktigt bra bildkvalitet och hög upplösning så finns D2X. Som tidigare sagts så blir det inte så dyrt om du kan använda dina gamla objektiv. Objektiven är trots allt dyrare än kamerahuset om man väljer samma kvalitetsnivå.
 
Klart grabben ska över till Canon familjen! :))))

Vi är så trevliga här... en enda stor family.. kan du uppvisa ett Canon kvitto så bjuder jag på en Hubbabubba!

:))
 
Jag resonerar likadant. Känns som att Canon faktiskt ligger lite före och 5D med 12 MPix + ff känns helt rätt. Enda nackdelen är väl att den inte är väderskyddad som Canons EOS-1Ds Mark II men det kan man förhoppningsvis leva med. 5D känns som den första digitala systemkameran på marknaden som jag själv skulle kunna vara nöjd med. Men det kommer ju andra och billigare modeller i framtiden. Så är det ju alltid.

//Jan
 
Ni har väl sett testbilderna som Cyberphoto har gjort med kitobjektivet. Det vinjetterar helt hejdlöst. Det är väl inte riktigt vad man förväntar sig av ett objektiv i den prisklassen...
 
Senast ändrad:
Sorgligt att se att några har gått på det här "teknikbögeriet". Tror ni allvarligt att ni kommer att bli bättre fotografer, ta bättre bilder eller bli lyckligare om ni byter system?
Det är kanske lite skillnad om man byter från en engångskamera från Kracow till Nikon eller Canon...

Både Nikon och Canon producerar enormt fina kameror...skillnaden är marginell, tycke och smak helt enkelt. Har man obegränsat med kapital...ja då kan man ju laja, men annars vette faan.

Saab eller Volvo, Expressen eller Aftonbladet....

/Styrelsen
 
Senast ändrad:
boris.bonasin skrev:
Ni har väl sett testbilderna som Cyberphoto har gjort med kitobjektivet. Det vinjetterar helt hejdlöst. Det är väl inte riktigt vad man förväntar sig av ett objektiv i den prisklassen...

Var hittar du de testbilderna?
 
boris.bonasin skrev:
Ni har väl sett testbilderna som Cyberphoto har gjort med kitobjektivet. Det vinjetterar helt hejdlöst. Det är väl inte riktigt vad man förväntar sig av ett objektiv i den prisklassen...

Håller med, det ser inte bra ut alls.
 
Jeppe skrev:
Får nog skaffa nya glasögon igen.. Mina nya verkar inte funka.. Var f-n har de gömt den fliken?

Jeppe kolla här:)

Edit: Aha, nu vet jag varför du inte hittar fliken Jesper. Du måste kolla på Canon 5D med kitobjektivet för att du ska se fliken.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    21.6 KB · Visningar: 387
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Håller med, det ser inte bra ut alls.
Det är klart att ett objektiv med det zoomomfånget medför vissa kompromisser, L eller inte. I båda ändarna har Canon andra zoomar som är bättre*. Men frågan man måste ställa sig är om hela paketet totalt är tillräckligt bra för de behov man har och till det priset.

* enligt de som provat
 
Zoso skrev:
Håller med, det ser inte bra ut alls.

Nope, det gör det inte. Dessutom tycker jag att det är en hel del kromatisk abberation i den översta bilden. Kolla längs kanten på byggnaden på bildens vänstersida.

Nu är det nog bäst att hålla tyst ett tag innan hela Canon-lägret anfaller mig:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.