Annons

Dags att fylla kameraväskan

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Jag är ju nybliven fotoentusiast som precis har snubblat över min första systemkamera.
Jag är även en hängiven prylnörd, som tycker att alla tillbehör är nästan mer viktiga än själva kameran i sig. Jag har ju köpt på mig en del tillbehör till min kamera som jag både är nöjd med och mindre nöjd med. Jag hade tänkt att räkna upp vad det är för tillbehör som jag har köpt till kameran och sedan hade jag tänkt att låta er hjälpa mig att hitta fler onödiga tillbehör att fylla kameraväskan med.

I kameraväskan idag
  • Canon EOS 1000D
  • Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 Zoom Lens
  • Wide Strap EW-100DBIII
  • MASSA 58mm UV-filter
  • MASSA 62mm UV-filter
  • KEIKOS® 72" MonoPod

På väg till kameraväskan (redan inköpt, men inte fått hem)
  • Digital W3520 55" Camera Tripod
  • Gripstrap SWD-10
  • Canon C-17 Kameraväska (Extra)
  • Eyecup 18mm Canon
  • Wireless Remote Shutter Release
  • Battery Grip BG-E5

Era förslag (Fyller på allt eftersom era förslag rullar in)
  • Ordentlig (men smidig) kameraväska sökes
  • Objektiv med rejäl räckvidd sökes
  • Blixt som inte kostar skjortan sökes

Vad fotograferar jag?
Jag bor i centrala Göteborg, så det är väldigt mycket gatufotografering som gäller för mig. Dock fotograferar jag mina hundar väldigt mycket oxå. Ibland (när jag orkar) tar jag mig ut i skogen och fotograferar lite landskap oxå, men oftast är det väldigt mycket rörelse på de platser jag fotograferar.

Budget
Jag har tänkt att hålla mig runt 1500:-/månad.
 
tycker det låter idiotiskt. Satsa på bra prylar istället för att köpa på dig oändligt mycket skit.

Ska man nu köpa massor med saker bara för man är prylintresserad borde man ju köpa saker med lite kvalite som är roliga att äga.
 
1500 kr per månad är ju ganska mycket. Jag skulle råda dig att spara tre av dessa månadsbudgetar och köpa ett begagnat Canon EF 70-200/4L (finns att köpa för runt 4 papp begagnat).

Där har du räckvidden du efterfrågat och dessutom i proffskvalitet!

Skulle du under dessa tre månader känna att du hellre vill ha en riktigt bra normalzoom med bra ljusstyrka så kan du ju alltid ändra dig.

Får du tag på objektivet för 4.000 har du ju dessutom 500 kr kvar att handla grejor för. Det får man en hel säck med prylar/skit för på Ebay.
 
Får man fråga varför du har flera olika storlekar på filtren men bara ett objektiv?

Jag skulle satsa på ett fast objektiv om jag var du, mycket roligare får man leta efter :)


/A
 
tycker det låter idiotiskt. Satsa på bra prylar istället för att köpa på dig oändligt mycket skit.

Ska man nu köpa massor med saker bara för man är prylintresserad borde man ju köpa saker med lite kvalite som är roliga att äga.

Det är ju klart att jag vill ha prylar med kvalitet, men för att uppskatta kvaliteten så måste man ju ha köpt på sig ett par riktiga skitprylar oxå :p Jag letar inte efter skitprylar, utan prylar med kvalitet. Kanske var lite luddigt skrivet av mig där :)
 
Får man fråga varför du har flera olika storlekar på filtren men bara ett objektiv?

Jag skulle satsa på ett fast objektiv om jag var du, mycket roligare får man leta efter :)


/A

Jag var nära på att köpa ett Tamron-objektiv som var på 62mm och när jag beställde hem filtren så var jag övertygad om att det var det Tamron-objektivet jag skulle ha. Ändrade mig dock ganska snabbt och insåg att jag nog ska försöka hålla mig så mycket som möjligt till Canons egna objektiv.
 
[*]MASSA 58mm UV-filter
[*]MASSA 62mm UV-filter

Jag vet inget om just dessa filter, men generellt sett skulle jag vara lite försiktiga med sådana där e-bayfilter för 50 kr. Hade själv sådana i början, och fick en gång för mig att jämföra fotona med och utan. Sedan blev det soptunnan för dem direkt.
 
Om du säljer hälften av allt det du släpar runt på idag så har du råd med en eller två riktigt bra grejor. Less is more har du väl hört talas om.. :)

/ Magnus
 
Jag vet inget om just dessa filter, men generellt sett skulle jag vara lite försiktiga med sådana där e-bayfilter för 50 kr. Hade själv sådana i början, och fick en gång för mig att jämföra fotona med och utan. Sedan blev det soptunnan för dem direkt.

Jag förstod när jag köpte dem att det inte är någon världskvalité på dessa filter, men jag ser de lite som ett skydd för objektivet eftersom att jag ofta rör mig där det händer mycket och vad som helst kan dyka upp mitt i stan, så vill jag kunna skjuta så snabbt som möjligt, vilket i sin tur har gjort att jag oftast går omkring utan linsskyddet på, och då kan det ju vara bra med ett lite billigare filter för att skydda objektivet OM något mot all förmodan skulle hända. Dock tycker jag faktiskt att det gjort liiiiiite skillnad på mina bilder sedan jag satte på filtret.

Om du säljer hälften av allt det du släpar runt på idag så har du råd med en eller två riktigt bra grejor. Less is more har du väl hört talas om.. :)
/ Magnus

Hehe, så sant så sant :)
 
Jag förstod när jag köpte dem att det inte är någon världskvalité på dessa filter, men jag ser de lite som ett skydd för objektivet eftersom att jag ofta rör mig där det händer mycket och vad som helst kan dyka upp mitt i stan, så vill jag kunna skjuta så snabbt som möjligt, vilket i sin tur har gjort att jag oftast går omkring utan linsskyddet på, och då kan det ju vara bra med ett lite billigare filter för att skydda objektivet OM något mot all förmodan skulle hända. Dock tycker jag faktiskt att det gjort liiiiiite skillnad på mina bilder sedan jag satte på filtret.
)

Ja, att skydda objektivet är väl det enda syftet med dem? Min poäng var inte att skippa filtret, utan att det kan vara värt att kliva upp ett par hundralappar för att få kvalitetsfilter. Det ryms ju gott och väl i din budget.
 
Inte för att vara elak, men inget av det du har eller önskar dig är något som kvalificerar dig som prylnörd...

Det är ju snarare minibudget på allt verkar det som.

Mitt tips är att inte köpa något, byt istället ut det du har bit för bit till bättre grejer. En 1000D är en 1000D oavsett hur mycket jox du har till den.

Därmed inte sagt att 1000D är en dålig kamera, men eftersom du har en hög budget för ditt fotande tycker jag bara att det är löjligt att köpa en massa småsaker när det finns stora förbättringar att göra på kamera och objektiv för relativt små pengar.
 
Inte för att vara elak, men inget av det du har eller önskar dig är något som kvalificerar dig som prylnörd...

Det är ju snarare minibudget på allt verkar det som.

Mitt tips är att inte köpa något, byt istället ut det du har bit för bit till bättre grejer. En 1000D är en 1000D oavsett hur mycket jox du har till den.

Därmed inte sagt att 1000D är en dålig kamera, men eftersom du har en hög budget för ditt fotande tycker jag bara att det är löjligt att köpa en massa småsaker när det finns stora förbättringar att göra på kamera och objektiv för relativt små pengar.

Tack för ditt bidrag ;-)
 
Tack för ditt bidrag ;-)

Jag var nog lite hård men det är den hårda sanningen är jag rädd. Hoppas du tog det på rätt sätt.

T.ex. en kamera som Canon 550D eller till och med 7D om d vill spara lite längre ger dig bättre prestanda på exakt alla punkter, ett objektiv som 17-55/2,8 av vilket märke som helst ger dig bättre bildkvalité och framför allt mycket bättre ljusstyrka än du har nu. Sparar du 1500 kr i månaden kommer du att ha det inom ett år eller så. Ännu tidigare om du vill köpa begagnade grejer.

Jag tror helt enkelt inte på att köpa en massa småsaker, inte ens om de är av hög kvalité, när du med den utrustningen du har nu kan få mycket bättre prestanda med ny kamera och objektiv.

Till exempel kan du ju köpa hur många filter som helst av hur hög kvalité som helst, det som begränsar bildkvalitén för dig är kameran, speciellt på höga ISO, och objektivet eftersom det har så låg ljusstyrka att det tvingar dig att använda höga ISO när du kunde använt en större bländare på ett bättre objektiv.
 
Jag var nog lite hård men det är den hårda sanningen är jag rädd. Hoppas du tog det på rätt sätt.

T.ex. en kamera som Canon 550D eller till och med 7D om d vill spara lite längre ger dig bättre prestanda på exakt alla punkter, ett objektiv som 17-55/2,8 av vilket märke som helst ger dig bättre bildkvalité och framför allt mycket bättre ljusstyrka än du har nu. Sparar du 1500 kr i månaden kommer du att ha det inom ett år eller så. Ännu tidigare om du vill köpa begagnade grejer.

Jag tror helt enkelt inte på att köpa en massa småsaker, inte ens om de är av hög kvalité, när du med den utrustningen du har nu kan få mycket bättre prestanda med ny kamera och objektiv.

Till exempel kan du ju köpa hur många filter som helst av hur hög kvalité som helst, det som begränsar bildkvalitén för dig är kameran, speciellt på höga ISO, och objektivet eftersom det har så låg ljusstyrka att det tvingar dig att använda höga ISO när du kunde använt en större bländare på ett bättre objektiv.

Återigen, tack ;-) Jag ska kanske fundera på att byta upp mig till en 550D då kanske. Men i första hand tror jag att jag kommer att köpa objektivet (Canon EF 70-200mm f/4,0 L USM) och försöka lära mig så mkt som möjligt genom att fotografera med min 1000D och när jag känner att jag börjar få lite mer häng på de så blir det nog dags att byta upp sig. Kanske är helt ute å cyklar nu, men det känns lite som att sätta sig i ett rymdskepp när man precis har lärt sig att flyga, om du förstår vad jag menar? :)
 
Alltså det där med nybörjarkameror ska man ta med stor skopa salt.

Orsaken till att 1000D är en nybörjarkamera är att bara nybörjare blir nöjda med den, amatörer som kommit lite längre och proffs vill ha bättre prestanda och fler funktioner. Generellt sett alltså.

Att en kamera är mer avancerad betyder inte att det är det är svårare att använda funktionerna den har gemensamt med en enklare modell, bara att den har ytterligare funktioner.

En annan sak är att ju svårare det är att använda funktionerna kameran har desto mindre kommer man att använda dem jämfört med om de är lätta att komma åt. T.ex. mer avancerade kameror har direktknappar till många funktioner och två inmatningshjul istället för bara ett. Ju mer man gör själv istället för att låta kameran välja inställningar desto mer lär man sig. Det betyder dock inte att bilderna nödvändigtvis blir bättre :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.