Annons

Dags att ersätta min Konica TC-X :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

-Patrik-

Medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en "billigare" SLR-liknande digital kamera. Tanken är att jag ska ersätta min gamla Konica TC-X SLR så gott det går.

En av de viktiga faktorerna för mig är att kameran har ca 10x optisk zoom. Jag kommer mesta dels ta sk. "point-and-shoot" bilder men vill gärna ha de manuella functionerna att leka med. Generellt kommer jag att titta på bilderna via PC:n men har tänkt få tryckt bilder ibland då med storlekarna 18x13cm (7x5) eller 23x15cm (9x6) och om de är riktigt bra (motivet etc) så vill jag kanske kunna gå upp till 25x18cm (10x7).

Jag har gått igenom hundratals forum poster och alla recensioner jag kommit över och det lutar åt en Fuji S5000 men mycket av det jag läst rekommenderar en C-750 istället båda säljs runt £270-300 i handeln här i UK (C-750 är den dyrare).

Det faktorerna som jag väger imot varandra är att S5000 har en AF-Assistant vilket C-750 inte har. Å andra sidan så har S5000 mycket mer bild brus vilket oroar mig, kommer det synas när man trycker ut bilderna? Kan man använda något filter antingen på kameran eller mer troligt i photoshop som minskar bruset.

Som det är nu så lyckas jag aldrig bra med inomhus fotografering med min Konica (använder extern blixt) vilket är frustrerande. Likaså att det inte finns någon auto focus på Konican, ibland vill man bara trycka av snabbt, tex. innan katten flyttar på sig.

Så vad säger ni här? Jag har använt en S602 lite grann och gilla den tror ni jag kommer bli nöjd med S5000 då? Är det någon här som köpt en S5000 och sedan bytat till C-750 eller tvärt om? Ska man kanske vänta på Panasonic's DMC-FZ10 (blir sannlikt lite dyr ibörjan dock)?

Tar tacksamt emot alla era åsikter eftersom jag måste bestämma mig relativt snart.

Patrik
 
Bara två tillägg.

Hade det inte varit för att jag velat ha 10x zoom och de manuella inställningarna så hade jag nog valt en Canon IXUS 400.

Och så undrar jag om någon vet om jag kan använda min gamla blixt från min TC-X på Olympus C-750?
 
Jag har fotograferat mycket med Konica FT1 och T3 senaste åren (har haft FC1 tidigare också). Jag ersätter dem inte helt med nya digitalkameran, men en Olympus C-5060 blev ett mycket bra komplement.

Avsikten var väl att damma av Konicorna när jag behöver 18, 135 eller 200 mm nån gång, men sen jag fick Olympusen i november har jag inte tagit en enda kemiska film. Men det kommer säkert att bli nån mer är jag övertygad om.
 
Tack för ditt svar. Det lutar åt att jag väljer att gå med Fujin och kommer fortsätta använda min Konica om jag tänker förstora upp bilderna rejält. Har sett att det blir en del lila på bilderna med C-750 speciellt i fullt teleobjectiv läge, vilket jag tycker är mer synligt på en tryckt bild än brus. Och om man använder ISO200 så före kommer det även brus med C-750. När riktiga digitala SLR kammeror blir billigare kanske kan man kan lägga Konican åt sidan, tills dess blir det att välja kamera beroende på ändamål och praktikalitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.