Annons

Dagg!

Produkter
(logga in för att koppla)

DeVille

Aktiv medlem
Har inte så stor erfarenhet av fotografering vad gäller morgondis å dimma/dagg-bilder och riktiga macrobilder ute i naturen! Jag har en Canon Powershot A60 och inställningar finns det gott om! :)

Nu till min fråga? Vilka inställning är det som "gäller" just för att få en pefekt macrobild en tidig dagg-morgon? Kanske en jäsikens dum fråga, men jag behöver tips!! Å försök å göra lite fina "explainations" till alla fackord jag ännu inte lärt mig! :)

novis, trött å envis Li....

Vet inte riktigt vad du menar med "inställningar". Men det finns inga generella inställningar för tex tid och bländare för att få en perfekt bild. Det beror på ljusförhållanden i rådande stund, dina egna intentioner mm. Det bästa är att lära känna kameran så bra som möjligt och sedan experimentera sig fram till ett bra resultat.

Men ett konkret tips på inställning kan jag dock komma med: se till att ha en positiv inställning ! :=))

forstheim skrev:

Men ett konkret tips på inställning kan jag dock komma med: se till att ha en positiv inställning ! :=))

Ett toppensvar! Det livade upp mitt morgonkaffe :) Kan dessutom tillaempas paa alla sorters kameror, fraan kakburkar till monsterdigitalkameror!

När det gäller närbilder rent allmänt blir skärpedjupet kort.

Ju mindre bländaröppning (stort bländartal) du använder desto längre blir skärpedjupet. Och desto längre slutartid behöver du för att få rätt exponering.

Eftersom skärpedjupet är relativt kort även med liten bländaröppning är det också viktigt att man är noga med att fokusera på rätt ställe i bilden.

Att man behöver långa slutartider och att det är viktigt med fokusering gör ofta att man har stor nytta av stativ.

Och en positiv inställning är aldrig fel!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar