Annons

Dagens I-landsproblem - bläck är dyrt

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hej
Jag kan inte undgå att notera att när jag köper 6 nya bläckpatroner till min Epson Stylus Photo 950 kostar det drygt 1000:-
En ny Epson-skrivare (inklusive 6 nya patroner) och av bra kvalitet och säkert likvärdig med min skrivare kostar 1200-1400:-. Kanske finns det ännu billigare? Det känns inte helt rätt att det är så. Vad tycker ni om detta fenomen?
Varför är Epsons bläckpatroner så förbenat dyra?
 
Ja det kan man fråga sig, det handlar om att tjäna pengar kan man tänka.
Jag har hört att skrivare levereras nya med patroner som bara är delvis fyllda, bara för att man snarast ska bli tvungen att hala upp plånboken och köpa nya dyra patroner. Vet inte om det gäller särskild tillverkare eller generellt eller om det bara är illvilliga rykten jag hört.

Det skulle vara intressant att se en objektiv test av skrivare där den faktiska utskriftskostnaden för bläck jämförs och där hänsyn tas till huruvida man kan byta separata färger eller måste byta en hel patron med flera färger så snart en färg är på väg att ta slut. Nån som sett någon sådan test?
 
Jag säger bara en sak: Laserskrivare!

Jag har en HP Laserjet 1012 som jag har kört hyfsat hårt med sen jag fick den strax före jul och har ännu inte bytt toner.

För foton (det enda behovet av färg jag kan se) så finns det utmärkta digitallabb, t.ex. http://www.fujicolordigital.se/ som levererar till din närmsta fotobutik där du kan hämta bilderna och betala (= inget porto).
 
Var i princip samma sits i förra veckan. Det blev att jag köpte en ny skrivare istället. =)
300:- extra plus att fotona nu är vattenskyddade och 80års antiblekgaranti. Helt ok.
 
maerklund skrev:
Det skulle vara intressant att se en objektiv test av skrivare där den faktiska utskriftskostnaden för bläck jämförs och där hänsyn tas till huruvida man kan byta separata färger eller måste byta en hel patron med flera färger så snart en färg är på väg att ta slut. Nån som sett någon sådan test?

Jomenvisst. I GP såg jag det för bara nån vecka sen, det finns även på nätet. Dock måste man vara helårsprenumerant och Läsvärdet-medlem för att komma åt testet/prisjämförelsen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=162048
 
Av priset att döma är bläck en av de mest svårframställda produktena i världen. Samtidigt var det bläck som användes redan av de gamla grekerna när de beskerev naturlagarna och uppfann triangeln.
 
piratbläck

Jag köper mitt epsonbläck (pirat varianten) på
http://www.inkclub.com/

Det finns ännu billigare men jag är himla nöjd med inkclubs bläck och det känns tillräckligt billigt (om det nu finns nått som heter så :).
 
Jag skriver nästan inte ut några bilder på min Epson 1290 längre, skickar allt till nätlabb. Billigare och bättre...Skrivaren har jag bara till text, så skulle jag köpa en idag blev det nog en laser.
 
RolandM skrev:
Av priset att döma är bläck en av de mest svårframställda produktena i världen. Samtidigt var det bläck som användes redan av de gamla grekerna när de beskerev naturlagarna och uppfann triangeln.
Bläcket i fotoskrivare har ganska kluriga pigmentkorn som inte är helt enkla att tillverka. Det är med all säkerhert svindyrt att tillverka till en kostnad av flera kronor litern. Vanligt bläck kostar bara några ören per liter.
Givetvis bara gissningar men troligen ganska nära verkligheten.
Epson har med 100% säkerhet just bläcktillverkningen som den mest profitgivande verksamheten.
 
bjornt skrev:
Var i princip samma sits i förra veckan. Det blev att jag köpte en ny skrivare istället. =)
300:- extra plus att fotona nu är vattenskyddade och 80års antiblekgaranti. Helt ok.

Vad köpte du för skrivare då? Det låter nästan för bra för att vara sant! ;-)
 
I dag köpte jag bläck till min Epson 1290 på Biltema. 5-färgers kostade 119:- och den svarta 99:-. Ungefär 1/3 av vad Epsons kostar. Vågar jag sätta i dem i skrivaren? Har någon erfarenhet från Biltemas bläckpatroner? /Göran
 
Piratbläck fungerar INTE till Epsons skrivare. Jag har provat flera och inget är ens i närheten av bra. En skrivare förstörde jag. Aldrig mer piratbläck för mig. Färgerna bilr fel och papperstyperna man vanligen kör fungerar inte alls med andra bläcksorter.
Följande gäller för fotoutskrifter:

1) Låt ett fotolabb göra riktiga papperskopior på fotopapper.

2) Låt ett fotolabb göra riktiga papperskopior på fotopapper.

3) Gör utskrifter med fotoskrivare med originalbläck på tjockt, specialfotopapper.
 
abbebus skrev:
Vad köpte du för skrivare då? Det låter nästan för bra för att vara sant! ;-)

En Epson C64 för 1100kr nere på hörnet. Inte världens bästa, men *rejält* mycket bättre än den jag hade.
Färgkassetter och 50st 10x15 papper (kantlös utskrift dessutom!) följer med, och efter ca 15st så fick jag ordning på färginställningarna...

Det är ett rejält lyft att kunna skriva ut kantfria foton och direkt efter utskrift slicka på fingret och gnugga som en galning utan att utskriften påverkas. Kanon!
 
"pirat"-bläck är faktiskt rätt så bra. På min Epson Photo 870 med 6 färger så blir det en aningens nyansskillnad mot originalbläcket. Det går dock att kompensera bort med ICC-profiler eller lite pill i skrivarens inställningar.

Märket på bläcket är DuraFirm Ink och jag köpte från http://inkrefillsrus.com/ . Leveranstiden var inte mer än en vecka och priset, inklusive reset-verktyg, spruta och bläck för kanske 5-10 omfyllningar var ändå mindre än att köpa en ny färg och svartvit patron! Helt klart värt det. Det är dessutom enkelt att använda.
 
Jag köpte bläck till min Canon 560i hos:
http://www.itea.se/

Fungerade urdåligt. Färger blev helt kassa. Endast svart funkade hyfsat. Kostade ca 200 inkl. frakt för 3 färg och en svart. Jämfört med ca 500:- för original.

Aldrig mer pirat (om det inte blir bättre...)

Jag reklamerade bläckpatronerna hos www.itea.se och fick tillbaks mina pengar = god service.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.