Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA Star, flipp eller flopp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Har läst, photozone, att Star objektiven ofta har lite problem med CA (olika varianter, alltså även PF inräknat). Hur stort problem det är må vara individuellt men ändå...

Själv har jag inget att jämföra med. Men det känns som att det är lite av en besvikelse att de inte är de superobjektiv som iaf jag trodde de skulle vara. Jag menar inte att de skulle vara dåliga men snarare bättre. Star är väl Pentax bästa objektiv?

Speciellt tycker jag att de är dyra i förhållande till kvaliteén. Är det så dyrt att täta dem?

Som sagt, jag har inte använt något så jag kan inte komma med kritik men vad tycker ni som har använt dem? Har de motsvarat era förväntningar och förhoppningar?

När man läser både popphotos test och fotos test blir man jo lite besviken, om man vill ha snabb och tyst autofocus, skal man välja Da*. Om man vill ha skärpa skal man välja Sigma :-(

Jag har inte lästa Fotos test, men om man ser till Popphotos tester så tycker jag Pentax DA* 16-50/2.8 är fullt jämförbar med Canon och Nikons motsvarigheter som kostar mer. Vissa egenskaper hos Pentax objektiv är något sämre, medans andra är bättre.

Att budgetobjektiv från Sigma och Tamron kan ge lika bra optiska egenskaper som dyrare originalobjektiv är ingen direkt nyhet. Det enda jag kan avgöra är sämre i skärpan hos Pentax objektiv är vid 16mm mot Sigman vid 18mm. Men det skulle vara mer rättvist att jämföra båda vid 18mm istället.

ja jag skulle gärna köpa ett 16-50 men varför inte köpa sigma 18-50 när det är 3500 kr billigare?
Vädertätningen kan jag väl köpa att det blir lite dyrare och även då tyst o snabb autofokus. Men inte 3500. Tycker nog att max 2000 till hade varit tillräckligt för en glugg som ändå inte är av superkvaliteé optiskt...

Men man kanske har för höga krav/förhoppningar/förväntningar...

Men hoppas inte de lägger ner dom andra limited gluggarna som dom pratade om :-( Annars blir jag ledsen, vill helst köra pentax på pentax.

eller det för mig mer åtråvärda vädertätningen...

star gluggarna är ju väldigt bra förutom just CA...

madsochmarja skrev:
Vet inte helt, läste ett test vart dom sa att tamrons egen version var mera välbyggd och visst också skarpare, och den e ju billigare, men har inte lika snabb autofokus på pentax .
tamron?
tokina har en 50-135mm/2.8 men inte med k-fattning

50-135mm verkar väl va en topp glugg? Har bara läst om positiva användare och sett bra bilder ifrån den. Men den är för stor för att jag skulle orka ta med den någonstans.. jo, kanske om man vet att man ska plåta nån het brud men det gör man ju inte varje dag precis, iaf inte jag;).

Annars så tror jag inte man ska gå efter recensionerna för mkt har jag förstått efter att läst recensioner om FA Limited gluggarna som ibland inte får så bra optiskt betyg till sitt pris men ändå är dom mest omtyckta objektiven på dpreviews forum.

Hur bra optiken renderar färgerna är en annan vktig aspekt..

Mvh,
Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar