Annons

DA Star 60-250 f/4 prissatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ungefär som väntat då. Ser ju bra ut. Men som jag sagt i en annan tråd, jag sitter nöjd ett tag tills objektiven faktiskt finns. Dessutom känner jag mer och mer att jag inte gillar zoomar. Några nyheter gällande de fasta DA*? 30/1.4 vore ett fint objektiv att ha på kameran. Något vidvinkligare på gång? 14-16/2.0 vore ju inte så dumt :)
 
Oroväckande billigt, trodde den skulle kosta 11000+. Jag hoppas verkligen den är extremt bra optiskt för omfånget, ljusstyrkan, vädertätningen och SDM känns verkligen jätteperfekt på en K10d.

Hyfsad närgräns vore inte helt fel det heller.
 
quarc skrev:
Några nyheter gällande de fasta DA*? 30/1.4 vore ett fint objektiv att ha på kameran. Något vidvinkligare på gång? 14-16/2.0 vore ju inte så dumt :)

Det väntas en uppdatering av objektivplanen till hösten, jag skulle tippa på någon gång i Augusti eftersom det är då som även de första DA Star objektiven landar hos distributörerna. (Manna from heaven? *ler*).

Det finns ett DA 35 planerat, troligen blir det f/2. Kanske det kommer som SDM. Det kan bli ett intressant problem för mig, DA 35 f/2 eller DA 35 f/2.8 Limited Macro?

Jag önskar ett snabbt, litet, högpresterande standardobjektiv med bra ljusstyrka. Mitt FA 50 f/1.7 är för långt och Sigma 24 f/2.8 för kort.

Hälsar
R
 
Jag med, hoppas komplettera 16-50 med denna och få riktigt bra täckning med bara två objektiv.

Kom du iväg på resan Erik? Du får väl snart komma med en reserapport och lite bilder, tog du med blixten?
 
Jo, jag har passerat genom Peking, shanghai, hongkong är för tillfället på boracay i filippinerna. Det blev inget tibet eftersom det var 10 dagar väntetid på biljetterna.

Filippinerna är verkligen helt underbart och definitivt trevligare än thailand. Inte alls lika mycket västerlänningar som har hittat hit. Riktigt bra dykning dessutom.

Hongkong är den bästa stad jag varit i ever, jag kan absolut tänka mig att bo där när jag blir stor. D80+18-70 kit för 5000kr där =)

Har kommit att Pentax 12-24 är en aning kort i längden och jag längtar verkligen riktigt mycket just nu efter 16-50 + 60-250. Skulle haft med kameran på ett par till ställen om jag haft vädertätad lins på.
 
ESS skrev:
Jo, jag har passerat genom Peking, shanghai, hongkong är för tillfället på boracay i filippinerna. Det blev inget tibet eftersom det var 10 dagar väntetid på biljetterna.

Filippinerna är verkligen helt underbart och definitivt trevligare än thailand. Inte alls lika mycket västerlänningar som har hittat hit. Riktigt bra dykning dessutom.

Hongkong är den bästa stad jag varit i ever, jag kan absolut tänka mig att bo där när jag blir stor. D80+18-70 kit för 5000kr där =)

Har kommit att Pentax 12-24 är en aning kort i längden och jag längtar verkligen riktigt mycket just nu efter 16-50 + 60-250. Skulle haft med kameran på ett par till ställen om jag haft vädertätad lins på.


Låter som du har det rätt bra då:) Åker själv till Peking i höst, kanske får försöka göra en avstickare till Hong Kong då!
 
hongkong >> peking.

Peking är en inte särskilt vacker stad med 2km smoglager och en stadsplandering som gör att hela staden är ganska "jämn-tät" över ett stort område, alltså inte ett särskilt tydligt centrum.
Jag ångrar dock absolut inte att jag varit där för kina är väldigt fashinerande och roligt att ha sett.
Kinesiska muren är dock extremt obligatorisk när du är där, vi åkte buss i fyra timmar för att komma till orestaurerad mur och vandrade sen på muren i över en mil. HELT jättehäftigt och på muren är verkligen 12-24 >> 16-50.
 
Roland Mabo skrev:
Det väntas en uppdatering av objektivplanen till hösten, jag skulle tippa på någon gång i Augusti eftersom det är då som även de första DA Star objektiven landar hos distributörerna. (Manna from heaven? *ler*).
Det finns ett DA 35 planerat, troligen blir det f/2. Kanske det kommer som SDM. Det kan bli ett intressant problem för mig, DA 35 f/2 eller DA 35 f/2.8 Limited Macro?
Jag önskar ett snabbt, litet, högpresterande standardobjektiv med bra ljusstyrka. Mitt FA 50 f/1.7 är för långt och Sigma 24 f/2.8 för kort.
Hälsar
R
DA35 står som SDM (men inte star)i "roadmapen" nu:
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf
Jag gissar på runt ljusstyrka 1,4 eftersom det nu är en "normal" och bör kunna ge kort skärpedjup jämfört med zoomarna, men den kanske är en utveckling från fina FA35/2. DA35 med bländare 2 skulle också bara vara ett exponeringssteg ifrån DA35/2,8 Limited Makro, vilket är nära...
 
Jag oroas av att ett 35 f/1.4 kan bli för dyrt. I augusti släpps mer information, då får vi se. Ett standardobjektiv med SDM är trevligt, å andra sidan så behöver jag ett Makro och Limited serien är ju så sensuellt läcker...

Svårt val. Jag har inte råd med båda.

Hälsar
R
 
Visst kan ett DA 35/1,4 SDM bli dyr. Men om Pentax väljer den traditionella prispolitiken att en "normal" säljs mycket och därför säljs till lägre pris...
Jämfört med normalzoomen 18-55 som om den tillverkades i få exemplar kanske skulle kosta 3-4.000:-
Även om jag skulle bli aningen förvånad så kanske en kommande K10D super kunna finnas i ett alternativt kit med DA35/1,4 SDM...för 11-12.000:-
Nu verkar det som om Pentax objektiv har en jämnare prisbild, med DA21/3,2 som lite dyrare än DA40/2,8 och DA70/2,4 kanske pga mindre förmodad försäljning.
På 70-talet var 28, 35 och 50mm:s objektiv ganska billiga medans tex 20mm kostade mycket.
 
Det handlar även om hur komplex det är att göra optiken. En 20mm ställer större krav på precision än ett 28, exempelvis. Därför att distorsionen ökar och då behöver konstruktören kompensera för det.

Jag är väldigt lockad av DA 21, oerhört lockad, men alltså... min ekonomiska situation under denna sommar är vacklande så jag väntar.
(jag har iaf bytt mobil och telefonabonnemang för att sänka mina kostnader så jag kan spara ihop till en *ler*).

Hälsar
R
 
Vad tror ni Pentax SMC-DA* 200/2,8 ED (IF) SDM kommer ligga på? Sugen på att byta ut mitt Sigma 70-300 mot ett lite ljusstarkare. Dock är det ju inte så stor skillnad på på f4 och f5,6 så 200/f2.8 lockar nog lite mer ändå.
 
Roland Mabo skrev:
Det handlar även om hur komplex det är att göra optiken. En 20mm ställer större krav på precision än ett 28, exempelvis. Därför att distorsionen ökar och då behöver konstruktören kompensera för det......
Hälsar R
Läste ditt inlägg igen, visst distorsionen ökar på en 20mms glugg men distorsion finns på alla objektiv och kompenseras utom på "Fish-eye".
En 100mms objektiv kanske ligger på 3-4% utan lins korrektion, en 50mm på kanske 6% och en 20mm på 12%.
Grejen är den att ett 50 eller 100 makro justeras till 0,X% och en 50-normal till 1% respektive en 20mm till 3%.
Så "alla" justeras men bara till en viss gräns beroende på att skärpan inte ska sjunka för mycket, en viss distorsion speciellt på vidvinklar accepteras av kunden.
Distorsion är antingen tunnformig (efter "tunna") eller kuddformig, det syns bla på flaggstänger som står i bildkanten.
Sen 10-20 år tillbaka går den att minska ner betydligt men blir då vågformig distorsion.
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
10.000:- för Pentax SMC-DA* 200/2,8 ED (IF) SDM kanske eller 12.
Ah så pass alltså? Trodde den skulle hamna runt samma pris som DA Star 60-250 f/4. Man är ju lite avundsjuk på Canonister som har EF 200/2,8 L II USM för 7000:-. Finns ju inte direkt nån motsvarighet till Pentax :/
 
Det finns ingen officiell prisindikation på DA Star 200 f/2.8 än, så vi kanske ska vänta med jämförelsen med andra objektiv tills det faktiskt finns ett pris på det?!

En faktor att komma ihåg i sammanhanget - Canons objektiv har funnits ute på marknaden ett tag. Produkter är som dyrast precis när de släpps ut, efter ett tag så sjunker priset. Det är därför vanskligt att jämföra priserna på en gammal produkt med en ny produkt. Man har alltid en hög ingångskostnad.

En annan faktor i sammanhanget är att DA Star 200 f/2.8 blir bildstabiliserande på en K10D och k100D, medan Canons 200 f/2.8 saknar bildstabiliseringsfunktion. Eftersom 200 på APS-C ger en bildvinkel motsvarande 300mm så tycker jag bildstabilisering är en absolut nödvändighet om man ska handhålla objektivet. Normalt kräver 300mm på 35mm stativ.

Avslutningsvis, min personliga känsla är att ett DA Star 200 f/2.8 borde hamna kring 50-135 f/2.8:an i pris, kanske t o m något billigare. Alltså snarare runt 8 000 kr än 10 000 kr som gissningen ovan. Detta är dock ännu en gissning som med alla gissningar kan vara hur fel som helst. Logiken bakom min gissning är att det är dyrt att gör en bra f/2.8 zoom, och även fast 200 är dyrare och mer komplicerat än ett fast 135 skulle vara, så borde zoomkomplikationen i 50-135 öka priset så mycket att skillnaden till ett fast 200 blir minimal prismässigt. Därför tror jag de hamnar nära i pris.

Hälsar
R
 
F ö gissar jag på att DA Star 300 f/4 också hamnar kring 8 000 kr i pris, därför att motsvarigheterna i FA Star låg nära (omkring 10 000 kr).

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.