Annons

DA* - Skippa SDM-autofokusen?

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Går det att köra autofocusen på motorn i huset istället för den tysta SDM-motorn på ett DA*-objektiv?

Jag har ett DA*-objektiv vars SDM-motor inte fungera korrekt. Objektivet är köpt i USA och som andra ägare finns ingen garanti alls (mycket dåligt).

Problemet är att autofocusen inte fungerar när objektivet legat ett tag, men brukade komma igång efter att man "motionerat" det lite. Nu verkar det dock vara svårare och svårare att få autofocusen att börja fungera.

låter som en reparation är motiverad (kanske går med lite tur reklamera den i Pentax Europa )

Kanske funkar det om du tejpar SDM kontakterna

Senast ändrad:
Funderat på reparation, men är rädd att det blir en massa kostnader (frakt + undersökning) och det inte resulterar i nånting.

Har för mig att jag läst att man kan skippa SDM, men kanske bara är om du kör firmware 1.20 på K10D, då stödet för SDM kom först i firmware 1.30.

Är jäkligt trist att ett så bra/dyrt objektiv ska strula.

Jag skulle tro du kan lura kameran, men inte säkert. Ett sänt som garanterat borde funka är med en telekonverter som stöder AF men inte SDM t.ex. :) Sök på Pentaxforums, det kan nog gå att tejpa SDM kontakterna som redan föreslagits här.

(Detta gäller K10D, men går kanske att tillämpa på andra modeller)

Då har jag forskat i ämnet - finns ingen inställning för detta och det ska visst inte fungera att tejpa kontakterna. Möjligen nån viss kombination - men vad jag förstod var det många som testat och inte fått önskat resultat.

Hittade dock en lösning. Jag hade firmware 1.30 (håll ner meny-knappen när du slår på kameran så ser du detta). Det går INTE att nergradera till 1.20 som inte har stöd för SDM och på så sätt blir du tvingad att köra med SDM, trots att den inte vill fungera.

Lösning:
* Ladda in en hackad firmware 1.10 (men kameran ser den som 1.30). (http://www.vietzon.com/red/forums/viewtopic.php?f=7&t=33)

* Därefter uppgraderar du till 1.20 (som är den senaste firmware som inte stödjer SDM) (http://www.pentax.jp/english/support/digital/firmware/k10e120w.exe)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar