Annons

DA 55-300MM och Sigma 18-50 2,8 !

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Är lite sugen på detta objektiv,främst för den lite längre brännvidden,men den ska också vara skarpare och bättre byggd än 50-200:an,vad man
har läst i tester,så jag skulle önska lite information om någon har detta objektiv.Sen undrar jag hur Sigmas 18-50 2,8 macro fungerar ihop med Pentax,Blir det något jättekliv jämfört med kitgluggen.Börjar som sagt snart bli dags att byta ut "kitgluggarna" Kameran jag har är en K200D. MVH Jonas !

Efter att mitt 50-200 hade varit och badat i somras fick jag köpa nytt telezoom. Jag funderade mkt på 55-300 men stördes lite av ”den slanka linjen” det hade i yttersta zoomläget.
Dessutom trivdes jag med mitt 50-200 så det blev ett nytt sådant. Under tiden hade jag lånat ett Tamron 70-300 men uppfattar nog att 200:an är väl så effektiv. Dessutom har det ett tilltalande format och kan i princip användas om standardobjektiv.
Nu har jag i och för sig ett 400 jag kan ta till, men annars får jag nog säga att 50-200 är ganska optimalt.

lm

Ett alternativ till Sigma 18-50/2,8
http://www.popphoto.com/cameralenses/4118/lens-test-sigma-18-50mm-f28-ex-dc-macro.html nackdel filterfattning 72mm(ej standard Pentax)
är Tamron 17-50/2,8
http://www.popphoto.com/cameralenses/4640/lens-test-tamron-17-50mm-f28-xr-di-ii-af.html fördel filterdiameter 67mm

Med Tamron får du mer vidvinkel, men om Pentax DA18-55II är så mycket sämre vet jag ej(är förbättrad jämfört med ver.1). men bra ljuststyrka och högre vikt får du.

När det gäller brännvidd så tycker jag att Pentax och Sigma 17-70 är en bra kompromiss på en universal zoom, mycket användbart område och inte extrem som tex 18-200, vilket ger sämre egenskaper.

I din situation skulle jag köpa DA55-300 och satsa på en fast brännvidd som FA35/2 eller FA50/1,4 om du gillar ljusstyrka, annars en DA limited.

Tillägg

Jag har själv Sigma 18-50/2,8, och den är bra + att den har(nästan) lika fin närgräns som Pentax 18-55 II.
Men jag skulle köpt Tamron 17-50 istället om den hade funnits för Pentax då, inte samma närgräns som Sigma men manuell fokus som går åt "rätt håll", större zoomområde(med dämpning mot ändlägena) och aningen vassare skärpa.

17-70 zoomarna har bra närgräns i 70 läget, med extra + för Sigma dessutom är den billig(manuell fokus åt "fel håll").

Tack för svaren ! Blir nog 55-300 snart men valet av normalzoom är lite
svårare ! men sigma eller Tamron lutar det nog åt ! Jag har Pentax 18-55 i "gamla"versionen men vad är förbättrat på den nya 2:an ?

Senast ändrad:
Nya DA18-55 II skiljer sig från gamla gluggen genom lite lins ändringar(bättre skärpa) och bättre närgräns - från 28cm till 25cm, vilket motsvarar 1:2,9(tror det är bästa närgränsen på Pentax förutom makroobjektiven som har 1:1). 3cm kortare närgräns låter lite men betyder en del, jämför DFA 50/2,8 makro som har 19cm närgräns, eller skala 1:1 - vilket betyder att du kan få tex en myra att projiceras med naturlig storlek på sensorn. 2an har ökat med 20 gram i vikt. Uppgifterna från Cyber, Pentax.se har andra viktuppgifter ....

Det har faktiskt kommit en nyare variant, DA L 18-55, DA L är en ny serie objektiv som är lättare och billigare, L står alltså för light eller lätt på sv., den säljs tillsammans med Pentax K-m. Ändringarna är att den inte har en avståndsskala och att fattningen mot kameran är i plast. DA L objektiven(det finns DA L 50-200 oxå) ska inte säljas separat utan i kit med kameran K-m.

Hur lång blir 55-300:an utdragen då ? Den kan väl inte bli så mycket längre än 50-200:an ? Har lusläst nätet på tester och den får mycket bra betyg på skärpa och ska vara mycket välbyggd och robust ! Det jag stör mig ibland på konsument-telezoomar är att det ibland ser löjligt ut om dom blir för långa på längsta brännvid,vet inte varför !

Hej ! Har för mig Mediamarkt hade den 55-300mm en gång jag var där,man får dit och klämma lite !Trodde det först inte men dom extra 100mm jämfört med 50-200 gör faktiskt en hel del.Men en fråga-Hur är snabbheten på autofokusen jämfört med 50-200 ? ungefär samma ,eller ?

hyffsat snabb men om den missar så tar det ett tag för fokusen att snurra från tex oändlig>närgräns>oändlig.när det händer så kan man vara snabb på quickshiften och rädda det hela.

Hej igen och tack för alla svar ! Var inne på MM och testade DA 55-300 och blev
positiv överaskad.Tog lite testbilder och den var oerhört skarp till t.o.m. på
300 mm läget.Välbyggd och andades kvalitet och överlag ett stort snäpp uppåt om man jämför med DA50-200 som jag har nu på alla punkter,särskilt skärpan var ett stort steg bättre än 50-200:an så det blir ett sånt så småningom.Sigma 18-50 hade dom inte till Pentax så den kunde jag inte prova på K200:an i butik men har läst en massa tester och den får bara positivt överallt !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar