Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA 12-24 i DigitalFoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Stig Vidar Hovland

Aktiv medlem
Ser at DA12-24 er testet i svenske DigitalFoto og at den kommer dårlig ut. De skriver at kontrast var "medelmåttig" og skarphet var dårlig ved f/4. Dette er motsatt av hva f.eks. photozone.de er kommet fram til og også motsatt av en masse brukererfaringer. Det er også motsatt av DigitalFoto sitt eksempelbilde som viser høy kontrast og skarphet.

At Nikon sin 10-24 er veldig dårlig i hjørnene på 10mm nevner de ikke.

Canon sin er også mer ujevn og mindre skarp mot hjørnene, men den får omtale som veldig skarp. Og som igjen er motsatt av hva eksempelbildene til DigitalFoto viser.

Merkelig?

PS. Testen av makrobjektiver var omtrent lik. Der klagde de på Pentax objektivets kontrast og fargemetning(?), mens eksempelbildene viste at Pentax sin D FA100 var best på dette.

Det där är deras gamla vanliga favorisering av NIkon/Canon som gjort att åtminstonde jag har sagt upp min prenumeration av den där blaskan.
Jag tycker dom är ganska oseriösa.
I ett nummer provade man exempelvis normalzoomar med bla Sigma 18-50/2.8 och canon-nikon zoomar i 5-6 000 kronorsklassen. Vilken Pentaxglugg jämförde man med? Jo, 18-55 som är ett kitobjektiv. Konstigt att pentax för sämst i test då?

Kan inte annat än att hålla med föregående talare. Deras tester framstår som högst oseriösa, objektivtesterna i synnerhet. Även jag har sagt upp min prenumeration sedan länge.

Med risk för att vara lite off-topic, men vilken fototidning föredrar ni? Prenumererar själv på DigitalFoto och har faktiskt reagerat på precis det som tidigare talare skrivit.

Själv prenumererar jag på Tidningen Foto, och trivs bra med den. Den kan dock kännas lite, ja vad ska jag säga, "pretantiös", ibland. Tycker att den dock har en balanserad blandning mellan tester, "tekniker" (utbildning) och "det konstnärliga" (i form av reportage, bilder). Och framför allt: Enbart foto. Inget j-a filmdravel...

/Micke

det kan vara så enkelt att de har testat ett dåligt exemplar, inget märkligt med tanken på hur dagens slutkontroll ser ut vad det gäller flertal objektiv från alla tillverkare.
att tidningen inte testar ett annat ex får väl ses som märkligare om nu deras testex avviker mycket från photozones.

Ja, testet kommer inte riktigt fram till samma resultat som jag upplever med mitt 12-24.
Tycker själv att det är mycket skarpt redan från full öppning, skärpan går från hörn till hörn och den har mycket god kontrast. Visst, den kan ha lite problem med färgförskjutningar runt 12mm och full öppning, men nedbländad 1-1,5 steg så är det inget problem.
De första bilderna jag tog med 12-24:an fick jag en riktig Wow-upplevelse av - Oj, kan en bild bli så här j***a skarp!
Skärpan på detta objektiv gjorde mig nästan lite besviken på DA* 50-135 när jag skaffade detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar