Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 + Uråldrigt Sigma 400mm F5.6 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
God eftermiddag!
Jag hittade ett sigma 400mm F5.6 långt ner i en låda hos en bekant, provade det på min D90.
Det gick att skruva på, och det klickade fast.
Däremot gick det inte att trycka av en bild , varken på D90's M eller AF-läge.
Det enda displayen visade var "F--".

Måste objektivet ha elektroniska kontakter mot kameran för att min D90 ska förstå att det sitter ett objektiv på?
Kan jag inte på något sätt lura min dumma D90 att den kan bli kompis med detta 400mm ?

(för att ni ska förstå vilken tidsålder objektivet är ifrån: i samma låda som det uråldriga objektivet låg en Nikon F-301)
 

Bilagor

  • DSC00771.jpg
    DSC00771.jpg
    16.1 KB · Visningar: 409
Kolla att objektivet står på det största bländartalet (=minsta bländare).
Det brukar vara 22 eller 32 eller nå't.
 
Hej, jag tycker att det ska gå att fota i M-läge. Se bara till att bländare (bländarringen) på objektivet inte står i Auto-läge (brukar vara röd siffra identisk med högsta bländartal). Ställ in tex bländare 8 på objektivet och slutartid 1/200 s på kamera. Då borde det fungera. Sedan får du testa olika kombinationer av bländare, slutartider och ISO tills du får bild som är OK. Tyvärr har D90 ingen Ai-koppling som säger till kameran vilken bländarinställning finns på objektivet så du måste fota bara i M-läge. Med ett 400mm objektiv blir du också vungen att använda stativ.
//Stanislav Snäll
 
tack för mycket snabba svar!

får tyvärr säga att jag testade alla olika steg på bländarringen och vad jag kommer ihåg nu fanns det inget auto-läge :(
 
jag har inte en nikon, men ibland finns det inställningar i menyn som gör att kameran inte kan ta en bild när minneskort/objektiv inte sitter på. och eftersom inte kameran känner av objektivet så tror den att det inte sitter något på.
 
har d90 och jag kan använda ebay-mellanringar... där finns det garanterat inga kontakter av något slag så det där borde inte vara nåt problem tycker jag...
 
Jag vet inte om du menar M som i manuellt FOKUS eller M för dom helt 100% manuella inställningar för slutartid, osv. För det är det andra sortens M du ska köra då optiken troligtvis inte funkar med D90s ljusmätning. Så testa M:et på ovansidan till vänster om blixten och se om det funkar bättre.
 
Som sagt ovan maste du kora pa kamerans M-lage (istallet for A,P eller S) eftersom kameran inte kan lasa vilken blandare du har installt.

Jag har en hel del gamla gluggar jag maste kora sa, bl a en "expert 400 f/5.6".

Om du istallet har en D300 eller finare modell sa har du ljusmatare iom en Ai-koppling.

Enklare: stall kameran pa M-laget pa snurrhjulet ovanpa kameran och knapp av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.