Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 startar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.t

Medlem
Hjälp !!!
Hämtade min D90 igår och allt gick bra. I ungefär 10sek. Ställde in språk och tidszon sen när den kom till datumformat så går det inte att göra någonting. Helt låst. Har tagit ut batteriet en bra stund men så fort jag sätter i det igen kommer jag tillbaka till samma meny.
Har oxå sökt men hittar inte om det finns ngn fabriksåterställning om det nu skulle hjälpa.
Inte kul det här...........

Laddat batteriet hela natten. Satte i det och minneskortet. Startade upp kameran. Inga problem. Valde språk samt tidszon. Kom till datumformat och där var det stopp. Inga upp o ner pilar flyttades, inget ok funkade. Plockade ut både kortet o batteriet i flera timmar men så fort jag sätter i det kommer den direkt till den menyn och därefter är det detsamma.

Känns ju som ett garantiärende men jag var ju så sugen på att börja använda den...........
Ska man acceptera lagning eller ska man ha en ny ?

Går det att riktigt nollställa kameran ? Kan ju inte skada att prova iaf.

Laddat batteriet hela natten. Satte i det och minneskortet. Startade upp kameran. Inga problem. Valde språk samt tidszon. Kom till datumformat och där var det stopp. Inga upp o ner pilar flyttades, inget ok funkade. Plockade ut både kortet o batteriet i flera timmar men så fort jag sätter i det kommer den direkt till den menyn och därefter är det detsamma.

Känns ju som ett garantiärende men jag var ju så sugen på att börja använda den...........
Ska man acceptera lagning eller ska man ha en ny ?

Går det att riktigt nollställa kameran ? Kan ju inte skada att prova iaf.

Det finns två gröna prickar sidan om resp knapp. Exakt var de sitter på D90 vet jag inte, men håll in båda två i 2-3 sekunder tills menyn blinkar till. Vet inte om det kan hjälpa, men det kan vara värt ett försök.

Edit: hittade en bild som visar resetknapparna

Bilagor

• D3S_2761-green-dots.jpg
    D3S_2761-green-dots.jpg
    95.1 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
Testa att ha batteriet i nån timme, verkar som klockbatteriet är helt urladdat och det laddas av kamerans batteri.

Lämna in kameran och kräv omgående en helt ny.... Den är ju totalt ny..

Trixar du mera så kanske du får vänta i veckor månader på reparation i stället för få en ny bara pga du trixat för mycke med den du har...

och krånglar du med firmwere kanske du får skulden och får betala rep...

jag skulle omgående returnera kameran.. Möjligen bara kolla så optiken sitter på ordentligt så det inte spökar...

men annars retur...

Lycka till.

D300 startar ej

Samma problem här, fast med min D300. Nu la den av igår igen efter att ha varit inlämnad för just garantifel då den ej startade. Kameran startade en kort stund efter att ha tagit ur batteriet men sedan låste den sig. Nu är det dax igen efter att ha fungerat ca 3 veckor efter senaste repen. Kameran så gott som ny!? Denna historia har inget slut...tråkigt då det enda man vill och förväntar sig är att kameran skall fungera!

Samma problem här, fast med min D300. Nu la den av igår igen efter att ha varit inlämnad för just garantifel då den ej startade. Kameran startade en kort stund efter att ha tagit ur batteriet men sedan låste den sig. Nu är det dax igen efter att ha fungerat ca 3 veckor efter senaste repen. Kameran så gott som ny!? Denna historia har inget slut...tråkigt då det enda man vill och förväntar sig är att kameran skall fungera!

Har den varit inne på lagning och den ändå inte funkar som den ska så tycker jag att du ska gå tillbaka till affären och kräva en helt ny kamera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar