Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90: Minneskort ger "CHR"

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har plötsligt fått problem med att min en vecka gamla D90 indikerar att mitt minneskort inte går att använda (koden "CHR"). Kortet går fin-fint i min D50. Jag har provat att formatera kortet i D90:an, men det verkar inte lyckas, för D50 säger att kortet är oformaterat när den får tillbaka kortet efter behandlingen.

Är det någon som vet vad detta kan vara? Ska jag köpa ett nytt kort och prova med? Eller är det frakt till verkstan som gäller?

Per,
som var så glad åt sin D90...

Vad är det för märke på kortet?

Hade själv problem med kingston i min d300 men funkade utmärkt i d70s.

Jag har plötsligt fått problem med att min en vecka gamla D90 indikerar att mitt minneskort inte går att använda (koden "CHR"). Kortet går fin-fint i min D50. Jag har provat att formatera kortet i D90:an, men det verkar inte lyckas, för D50 säger att kortet är oformaterat när den får tillbaka kortet efter behandlingen.

Är det någon som vet vad detta kan vara? Ska jag köpa ett nytt kort och prova med? Eller är det frakt till verkstan som gäller?

Per,
som var så glad åt sin D90...

Har samma problem med min D700.
Har ett KINGSTON ELITE PRO 8GB 133X

Irriterande när man är ute på nåt jobb.
Kontaktade Webhallen för jag har inte kvittot kvar, är ju bara 250kr så... men de har ju livstidsgaranti på CF kortet så det skulle inte vara några problem.

Mitt råd är att byta kortet direkt ist. Har det börjat krångla så skulle inte jag chansa och köra vidare med det.

Jag var nyss nere hos Kjelle och köpte ett Sandisk Extreme III 4GB, men det ger tyvärr samma trsita "CHR", både före och efter formatering.

Jag ringer Cyberphoto i mrogon och frågar hur jag ska lösa detta.

Per.

Jag var nyss nere hos Kjelle och köpte ett Sandisk Extreme III 4GB, men det ger tyvärr samma trsita "CHR", både före och efter formatering.

Jag ringer Cyberphoto i mrogon och frågar hur jag ska lösa detta.

Per.

Återkom gärna i tråden med deras svar. Nyfiken.

Har iaf inte fått problemet med ett TRANSCEND 8GB som jag köpte för att testa med i utbyte mot KINGSTONS kort.

Återkom gärna i tråden med deras svar. Nyfiken.

Jag mejlade Cyberphoto och de svarade med att kameran behöver en sväng till verkstan. De skickar mig returfraktsedel. så att jag lätt kan skicka den dit.

Cyberphoto får förresten ett plus i kanten för otroligt snabbt svar på mejlet, det tog mindre än 30 min att få svaret. Men vi vet att de är att lita på vid det här laget, väl?

Fortsättning följer.

Under tiden blir det back to good ol' D50.

Per.

Har du testat med att ta ur batteriet och göra kameran strömlös ca 20 minuter och sen prova med nytt sd-kort ?
Utgår ifrån att du redan rengjort alla kontakter men allt är värt att testa för att slippa skicka en så ny kamera till verkstad !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar