Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 + makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rose`n`Kranz

Ny medlem
hjälp hjälp hjälp???

jag äger idag:
D90
Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G

det jag skulle vilja göra det är att fotografera i MACRO-Läget och komma verkligen nära objektet, jag läste ett par timmar om ringar, olika sortens konvertrar, närbilds linser osv...
jag blir inte klokare för det.
finns det möjlighet att använda befintliga objektiv eller är det bara en sak att göra och det är att köpa en
Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G IF-ED VR, som kostar rejält.
vad ska jag göra?
mvh

Du behöver inte känna dig låst till Nikons objektiv för att du har ett kamerahus från Nikon. Kika även på Tamron, Sigma och Tokina så finner du en hel del godis. Det är många som är nöjda med Tamrons 90mm macro. Men kika runt och se vad som kan tänkas passa dig.

Jag köpte ett Tamron 90mm begagnat för 3000:- och är nöjd med det. Det finns nytt för 4000:-. Men som sagt, kolla runt lite ifall något annat objektiv passar dig bättre.

Tusen tack.

För alla inkomna svar.
slutsatsen är att det är ingen ide att koppla på massa ringar och konventrar, om man kan köpa en riktig sjysst objektiv för 6000-8000kr...
mvh

För alla inkomna svar.
slutsatsen är att det är ingen ide att koppla på massa ringar och konventrar, om man kan köpa en riktig sjysst objektiv för 6000-8000kr...
mvh
Om det är den prisklassen du tittar på så kan Sigmas 150mm macro vara intressant. Riktigt bra macro där du får lite arbetsavstånd om du ska fota små lättskrämda saker. Kanske inte lika användbart om du vill kunna använda det till porträtt. I så fall kan det vara bättre att titta på 60, 70, 90 eller 105mm. Finns rätt mycket till bra priser i det området.

Exakt.

jag kikade just på den också...undrar bara hur ligger det till med sigmas eller tamrons objektiv när det gäller VR eller bildstabilisator...hur funkar dom i verkligheten...

tack för alla tips...det blir härligt...att äntligen lägga in en beställning....
mvh

jag kikade just på den också...undrar bara hur ligger det till med sigmas eller tamrons objektiv när det gäller VR eller bildstabilisator...hur funkar dom i verkligheten...

tack för alla tips...det blir härligt...att äntligen lägga in en beställning....
mvh

Vad jag vet så finns det inget med stabilisering än, Men är det ett rörligt motiv så hjälper det inte i alla fall. Har du ett fast motiv så är stativ att rekommendera.

micke

Vad säger ni om de andra alternativen som han nämner, mellanringar och försättslinser? De senare har jag inte provat men mellanringar har jag använt på min analoga tid med hyfsat resultat. Är det någon som har jämfört resultatet av mellanringar med ett macroobjektiv?

Vad säger ni om de andra alternativen som han nämner, mellanringar och försättslinser? De senare har jag inte provat men mellanringar har jag använt på min analoga tid med hyfsat resultat. Är det någon som har jämfört resultatet av mellanringar med ett macroobjektiv?

Jag har inte jämfört rakt av, men när jag hade min Samsung GX10 så körde jag först mellanringar till ett Pentax 50/1.4. Det kunde bli väldigt bra bilder, men jag tycker att de kan vara ganska svårjobbade. När jag till slut köpte ett Tamron 90 istället så blev det rätt tydligt hur mycket bättre det fungerade när man ser till hanteringen.

Nu har jag en D90 och ett Sigma 150, tillsammans med en 1.4x-TC så får man både riktigt trevlig förstoring samt ett hyffsat teleobjektiv, men det blir ju såklart lite dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar