Annons

D90 Liveview - vill ej fokusera

Produkter
(logga in för att koppla)

berliner

Aktiv medlem
När jag ska köra slut på batteriet på min D90 så brukar jag ta den sista krämen genom att sätta igång liveview och börja fokusera på en massa grejer. (I övrigt har jag bara använt liveview så få gånger att jag kan räkna tillfällena med en hand) Iaf, när jag joxxar runt och försöker ta slut på batteriet så uppstår ibland att det blir en grön ruta som blinkar när den hittat fokus (?), istället för en grön ruta för bekräftad fokus eller en röd ruta då fokus inte kunde hittas. När rutan är grön och blinkar så går det inte att fokusera om de närmaste 5-10 sekunderna - rutan blir sen röd, slutar blinkar och det går att fokusera om.

Jag undrar om ngn vet vad den här blinkade gröna rutan betyder? Är det en felfunktion så är det inget jag lider av då jag inte använder liveview, men vill gärna påpeka det när kamera åker in på sin årliga service. Jag har haft kameran sen början av september och bara tagit lite mer än 10 000 bilder med den. Inte så värst använd med andra ord.
 
funderade på samma sak..har hört att dessa kamera batterier inte mår bra av urladdning utan man ska ladda dom innan dom är tomma
 
Generellt sett har moderna batterier ingen minnesfunktion som vissa äldre laddningsbara batterier hade. Däremot kan man förstöra batterier om man laddar ur dom för mycket. Ett batteri består av flera olika celler, tex 6st 1,2V-celler som ger en ack på 7,2V. Skulle en av dom cellerna bli lite sämre än dom andra, vilket händer förr eller senare, så kommer den att få omvänd laddning om cellens egen spänningsnivå sjunker för mycket. Sen går det fort utför med den, och tappar batteriet en cell så är det i princip slut.

Så ladda batteriet när det behövs, oavsett om det är tomt eller inte, och kör helst inte batteriet kronslut gång på gång.
 
När jag läste kemi på universitetet så fick man lära sig att vitsen med att ladda ur ett batteri helt är så att anoden inte bildar (iaf reducerar) svårlösliga salter som kidnappar elektronerna och förhindrar dem att nå katoden - dvs antingen binder upp elektroner i anoden för gott eller förhidra elektronernas diffusion till katoden. Huruvida "moderna" batterier motverkar detta låter jag vara osagt, men generellt så har inte batteriet utvecklats nämnvärt de senaste 100 åren. Blybatteriet/bilbatteriet är fortfarande det bästa batteriet alla kategoriet. Och jag betvivlar att eventuella tillsatser till batterisyran kan ändra termodynamikens lagar och ändra kemikaliers vilja att reagera till ngt mer energisnålt, tex ett svårlösligt salt.

Hursomhelst, jag skrev inte på forumet för att diskutera batterivård, det är en helt annan tråd - utan jag vill veta om ngn har koll på den gröna blinkande rutan i liveview. Vad betyder den och varför hindrar den mig från att fortsätta fokusera/ta bilder?
 
Senast ändrad:
När jag läste kemi på universitetet så fick man lära sig att vitsen med att ladda ur ett batteri helt är så att anoden inte bildar (iaf reducerar) svårlösliga salter som kidnappar elektronerna och förhindrar dem att nå katoden - dvs antingen binder upp elektroner i anoden för gott eller förhidra elektronernas diffusion till katoden. Huruvida "moderna" batterier motverkar detta låter jag vara osagt, men generellt så har inte batteriet utvecklats nämnvärt de senaste 100 åren.

Möjligt, men det finns mer än en typ av laddbara batterier och de råd du fått är absolut inte generella. Jag skriver detta inte så mycket till dig som till de som snubblar in här och till äventyrs får för sig att du kommer med korrekta fakta.

I sakfrågan har jag inte att tillföra.

Per.
 
Jodå, batterier utvecklas dagligen, inte mycket är som för 100 år sedan annat än att grundprincipen är densamma och det kommer den alltid att vara.

Det finns olika typer av batterier, vissa är gjorda för djupurladdningar och får problem om de inte laddas ur helt, andra är inte djupurladdande och får problem om de laddas ur helt. Med dagens moderna Li-Ion batterier har gränsen i t.ex. mobiltelefoner och kameror i stort sett suddats ut då de inte får nämnvärda problem under något förhållande men det finns ändå ingen orsak att ladda ur dem helt som med Ni-MH (eller vilka det nu var) batterier i gamla mobiltelefoner som jag antar att den myten kommer ifrån.

Din blinkande fyrkant har inte jag heller sett, prata du med Nikon om det om det stör dig. Jag skulle iallafall inte acceptera det!!

Har du garanti kvar? Hoppas det löser sig!
 
Jodå, batterier utvecklas dagligen, inte mycket är som för 100 år sedan annat än att grundprincipen är densamma och det kommer den alltid att vara.

Det finns olika typer av batterier, vissa är gjorda för djupurladdningar och får problem om de inte laddas ur helt, andra är inte djupurladdande och får problem om de laddas ur helt. Med dagens moderna Li-Ion batterier har gränsen i t.ex. mobiltelefoner och kameror i stort sett suddats ut då de inte får nämnvärda problem under något förhållande men det finns ändå ingen orsak att ladda ur dem helt som med Ni-MH (eller vilka det nu var) batterier i gamla mobiltelefoner som jag antar att den myten kommer ifrån.

Din blinkande fyrkant har inte jag heller sett, prata du med Nikon om det om det stör dig. Jag skulle iallafall inte acceptera det!!

Har du garanti kvar? Hoppas det löser sig!

Med all respekt så undviker jag gärna lekmannadiskussioner om fysikaliska och termodynamiska lagar. But rest assured, det är ingen myt att man bör ladda ur sina batterier innan man laddar upp dem. Jag förlitar mig på att Nikon har satt in en spärr i kameran för att spara ett visst bestämt antal amper i batteriet så att det går att ladda upp det igen utan problem.

Ang den blinkande gröna rutan så lusläste jag manualen, och det antyds att den börjar blinka när man flyttar kameran medan man fokuserar, till den grad att kameran tappar grepp om vad det är den fokuserar på. Ja, jag har garanti kvar. Köpte den ju i september som jag nämnt ovan.
 
Med all respekt så undviker jag gärna lekmannadiskussioner om fysikaliska och termodynamiska lagar. But rest assured, det är ingen myt att man bör ladda ur sina batterier innan man laddar upp dem. Jag förlitar mig på att Nikon har satt in en spärr i kameran för att spara ett visst bestämt antal amper i batteriet så att det går att ladda upp det igen utan problem.

Ang den blinkande gröna rutan så lusläste jag manualen, och det antyds att den börjar blinka när man flyttar kameran medan man fokuserar, till den grad att kameran tappar grepp om vad det är den fokuserar på. Ja, jag har garanti kvar. Köpte den ju i september som jag nämnt ovan.

Du är säkert en hejjare på kemi men du har mycket att lära ner det gäller batterier!
olika batterityper är bra på olika saker och batteriet du har i din D90 mår inte bra av att djupurladdas.

Jag använder sällan livewiev på D90 då jag tycker att den är för seg så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.
 
Med all respekt så undviker jag gärna lekmannadiskussioner om fysikaliska och termodynamiska lagar. But rest assured, det är ingen myt att man bör ladda ur sina batterier innan man laddar upp dem.

Med all repsekt är det inte ok att sprida myter.

För det är en myt att man behöver djupurladda Li-Ion batterier för att de inte ska få någon minneseffekt. Bara för att en sak gäller en typ av batteri behöver det inte gälla en annan typ. Som jag sa, det är bara batterier av äldre typer som behöver djupurladdas för att inte få minneseffekt.

T.ex. ett bilbatteri/startbatteri av bly/syratyp förstörs totalt av 3-4 djupurladdningar, det är inte gjort för att laddas ur till mer än 60-70% och framför allt måste de laddas upp igen omedelbart efter en djupurladdning. De mår allra bäst av att aldrig laddas ur mer än 10-20%, då är de i princip odödliga.

Har du läst kemi borde du veta att det inte finns några generella regler som går att tillämpa på olika områden utan undantag ;-)

Lithium-ion is a low maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. There is no memory and no scheduled cycling is required to prolong the battery's life. In addition, the self-discharge is less than half compared to nickel-cadmium

http://batteryuniversity.com/learn/article/is_lithium_ion_the_ideal_battery
 
Vad fan är det här för en uthängning av min karaktär?! Jag ställer en fråga om fokus i liveview-läget och det enda ni kan göra är att häckla om batteriet. Vad är det för ett satans navelskåderi ni sysslar med här? Hur uppblåsta och självupptagna är ni egentligen? Är ni så vansinnigt intresserade av batterifrågor så får ni väl starta en egen tråd - jag vill ha svar om fokus i liveview-läget. Bry er om era egna batterier och behandla dem som ni vill. Jag vårdar mitt enligt vetenskapliga fakta och inte efter något jag läst i ett internetforum om autofokus.
 
Ingen vet ju vad det är med ditt LV!

Dessutom är det ju inte din karaktär vi hänger ut, kommer du med ett felaktigt påstående får du väl leva med att folk rättar dig. Lyssnar du inte åt dig då är det ju bara att beklaga.
 
berliner;1607096Jag undrar om ngn vet vad den här blinkade gröna rutan betyder? Är det en felfunktion så är det inget jag lider av då jag inte använder liveview sa:
Den blinkande rutan betyder att den är på vippen att hitta fokus men är inte riktigt där. Om den inte därför fångar fokus efter en viss tid så börjar den söka på nytt och det är då den röda börjar om. Eytt förslag är att flytta fokuspunkten en aning så¨att det blir mer kontrast i fokuseringen.
 
@Helmetrock: det enda dina källor påstår är att Li-jonbatterier inte är fullt så känsliga för bieffekter vid uppladdning medan de fortfarande har en del kräm kvar. Inte att de skulle ta skada av att tömmas på nästan all kräm. Visst är det vanskligt att låta nästan helt tomma batterier ligga å dra sig ett par månader innan man laddar upp dem, men ingen påstår att man ska göra så.

Kanske hade ngn vågat besvarat min fråga om liveview om de inte sett allt ovidkommande bladder om batterier istället? Batterifrågan är en helt egen tråd. Det har inget med fokus i liveview alls att göra.

@Cronholm: den gröna blinkande rutan kommer efter att den slutat leta efter fokus.
 
@Helmetrock: det enda dina källor påstår är att Li-jonbatterier inte är fullt så känsliga för bieffekter vid uppladdning medan de fortfarande har en del kräm kvar. Inte att de skulle ta skada av att tömmas på nästan all kräm. Visst är det vanskligt att låta nästan helt tomma batterier ligga å dra sig ett par månader innan man laddar upp dem, men ingen påstår att man ska göra så.

Kanske hade ngn vågat besvarat min fråga om liveview om de inte sett allt ovidkommande bladder om batterier istället? Batterifrågan är en helt egen tråd. Det har inget med fokus i liveview alls att göra.

@Cronholm: den gröna blinkande rutan kommer efter att den slutat leta efter fokus.
Du skriver ju här att det är när du ska tokdra ut dina batterier som detta sker
------------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag ska köra slut på batteriet på min D90 så brukar jag ta den SISTA KRÄMEN genom att sätta igång liveview och börja fokusera på en massa grejer.

OCH

Iaf, när jag joxxar runt och försöker ta slut på batteriet så uppstår ibland att det blir en grön ruta som blinkar när den hittat fokus
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så lite batteribladder var det med i ditt första inlägg
Jag tror däremot att kamerorna inte tillåter att man drar ut batterierna för mycket så det blir dåligt för batteriet om man inte riktigt håller på att slå på och av kameran typ 100 ggr bara för att dra ut det allra sista, när kameran säjer att batteriet är slut bör man nog ladda det direkt för att det ska må bäst
 
Senast ändrad:
Hittar inte heller någon vettig förklaring i manualen :S

Är nybörjare på D90, men så här blir det för mig när jag testade:

Håller avtryckaren inne till kameran piper och den hittar fokus och fyrkanten lyser konstant grönt istället för att blinka grönt .som den gör under tiden den fokuserar. Släpper jag upp avtryckaren under tiden den fokuserar (blinkar) blir fyrkanten konstant röd och jag har inga problem att börja om från början omedelbart för att hitta en ny fokuspunkt...

Misslyckas den att ställa in fokus får jag en blinkande röd fyrkant, oftast pga av dåliga kontraster i bilden. Tror det är vad de menar på sidan 55 i manualen att autofokus har svårt att hitta rätt i vissa situationer.

Vet dock inte om det här hjälpte dig, men är vad jag kan bidra med iallafall...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.