Annons

D90 Frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag har förstått det.
Men nu sitter jag bara med min kitoptik på 18-105.
En 50/1.8 ligger på önskelistan.

/ Christer
 
Provar igen.
Kommentarer mottages tacksamt.

Tydligt att fokus ligger fel men att det är ett gränsfall om du måste fixa till det. Skärpedjupet är avsevärt större bakom och obefintligt framför. Tom så att det inte riktigt räcker till för att få 0 mm linjen 100% skarp. Skärpeläget verkar ligga runt 15mm bakom 0 mm linjen,,,

Jag hade i alla fall åkt till Lasses och fått det tillfixat.,men glöm inte att kolla samtliga gluggar av AF-S typ. Har du en Af-D eller AF glugg och den fokuserar rätt så är huset korrekt justerat och samtliga gluggar av samma typ kommer per automatik oxå ligga rätt. Men inte AF-S gluggar som sagt......
 
Jo jag har förstått det.
Men nu sitter jag bara med min kitoptik på 18-105.
En 50/1.8 ligger på önskelistan.

/ Christer

Funkar tyvärr inte bara med det. Varje glugg måste kollas.

Tydligt att fokus ligger fel men att det är ett gränsfall om du måste fixa till det. /---/

Ja, men om man har en zoom som enda optik, behöver man då oroa sig för 10-15mm bakfokus? Och hur noga justeras egentligen fokuspunkten in på en ljussvagare optik på verkstaden? Blir det inte även där lite mellan tummen och pekfingret?
 
Tydligt att fokus ligger fel men att det är ett gränsfall om du måste fixa till det. Skärpedjupet är avsevärt större bakom och obefintligt framför. Tom så att det inte riktigt räcker till för att få 0 mm linjen 100% skarp. Skärpeläget verkar ligga runt 15mm bakom 0 mm linjen,,,

För övrigt tycker jag att du har en riktig hökblick som ser att skärpeläget ligger på 15mm med tanke på utsnittet...
 
Ja, men om man har en zoom som enda optik, behöver man då oroa sig för 10-15mm bakfokus? Och hur noga justeras egentligen fokuspunkten in på en ljussvagare optik på verkstaden? Blir det inte även där lite mellan tummen och pekfingret?

Du behöver inte oroa dig alls om du är nöjd med skärpan med fullt öppen glugg. Känns bilderna ok så låt allt vara.

Det finns dessutom absolut inget som säger att felfokus kommer att ligga kvar på +15mm om du investerar i en annan glugg. Den kan hamna varsom helst... Jag har haft både front och bakfokus med olika objektiv monterat på samma hus. Tom bak och frontfokus med samma glugg men på olika brännvidder...

Bor du i Sthlm och har vägarna förbi Saltsjö Boo, sväng förbi Lasses och de lär fixa till den medan du väntar. Om inte,,,lev med det...

Injusteringen kan bli väldigt exakt. Vet inte om det skiljer mellan olika hus men med mina D2X och D300 så går det att få fokus helt perfekt tom med en 85mm f1,4 fullt öppen. Skärpedjupet på en sådan på porträttavstånd, 1,5-2 meter är ca 10mm. Ögat blir knallskarpt medan nästippen eller ögonbryna är ordentligt suddiga.....och blir så varje gång så det blir oerhört exakt när det blir rätt tillfixat

Däremot hade jag problem med att få min första DSLR, en D100 att göra 85:an rättvisa fullt öppen. Även injusterad så varierade fokus lite för mycket. Jag sålde gluggen men köpte den igen när jag fick min D2X.....


ps. Jag kunde inte se var fokuspunkten ligger exakt men efter att ha kollat mina egna prylar en massa gånger så har jag väl fått lite erfarenhet :) och gissade lite kanske men det är, i alla fall för mig, helt klart att fokus ligger bakom 0 mm linjen och 0 mm linjen INTE är i fokus eller ens inom skärpedjupets skarpa område men det är som sagt ett gränsfall.....
 
Senast ändrad:
Så om du har felfokus med en glugg med skruv AF, dvs AF-D, AF och de flesta "piratobjektiv" så är det alltid huset som är feljusterat.

Jag har Felfokus med Nikons billiga 50mm, dvs utan egen motor, och med Sigmas 30mm som har egen motor. Däremot har vi nu testat mot andra (och med en annan D90) och det verkar som att det inte är huset, utan optiken som är galen (eftersom båda D90 fick fel med Sigman, samt båda D90 fokuserade bra med annan optik - plus att Nikon testat D90:n "perfekt" två gånger nu).

Men, för att komma till poängen, menar du att mitt 50mm 1.8 inte ska kunna fokusera fel eftersom de inte har egen motor? ("alltid huset")?
 
Men, för att komma till poängen, menar du att mitt 50mm 1.8 inte ska kunna fokusera fel eftersom de inte har egen motor? ("alltid huset")?

Precis. Är den frisk mekaniskt så skall den inte kunna felfokusera. Allt enligt Nikons egen verkstad..Och Lasses kameraverkstad.

Så om din kamera är korrekt justerad och fortfarande felfokuserar med den fasta "billiga" 50:an så lär gluggen vara trasig. Inte feljusterad.
 
I samtal med Nikon säger de att man får acceptera någon centimeter fel mätt på 3 meters avstånd med "de gamla mekaniska objektiven" såsom detta 50mm.

Någon kunnig därute som kan förklara dels varför dom inte ska kunna fokusera fel, men att man samtidigt måste acceptera lite felfokus?
 
I samtal med Nikon säger de att man får acceptera någon centimeter fel mätt på 3 meters avstånd med "de gamla mekaniska objektiven" såsom detta 50mm.

Någon kunnig därute som kan förklara dels varför dom inte ska kunna fokusera fel, men att man samtidigt måste acceptera lite felfokus?

Enligt Lasses går det alldeles utmärkt att få till fokus med ett mekaniskt objektiv. De har dessutom fixat till mina samtliga gluggar och hus. Både AF-S och mekaniska objektiv.

En passus dock. Jag vet inte hur exakt det går att fixa till en D70. Jag sålde mitt första 85mm f1,4 då det aldrig gick att få till det ordentligt på min dåvarande D100 (= samma AF modul som D70). På min nuvarande D300 och den tidigare D2X var det inga som helst problem. Eller rättare sagt så hade Lasses en del strul innan det funkade. Det inkluderade även ett par resor till Nikon Svenska som bara klantade till det. Fick åka tillbaka till Lasses innan det blev 100%.

AF funkar på så sätt att kameran gör en bedömning av hur långt objektivets fokusring måste vridas för att det skall bli skarpt. Sedan sätter systemet igång. Ingen återkoppling sker i efterhand att det blev rätt. Så om kameran räknade fel av någon anledning så får du felfokus. Med ett mekaniskt objektiv så vet kameran på förhand hur många varv som måste till. Inget annat är inblandat. Dessutom är det en direktkoppling mellan hus och objektiv. Det som kan stöka till det är om fokusmekanismen i gluggen går trögt. Här är anledningen till att dagens moderna AF gluggar känns som slappa fiskar jämfört med de manuella objektiven. Allt måste gå oerhört lätt. Så om objektivet inte kärvar så kan det inte fokusera fel. Det har helt enkelt ingen hjärna eller motor som påverkar kamerans AF. Det inbyggda chipet i gluggen har inte den funktionen att det påverkar AF justeringen. Felfokus på ett mekaniskt objektiv = fel i kameran!

På en AF-S och AF-I glugg är det annorlunda. Kameran beräknar även här hur långt ringen skall vridas men det är gluggens inbyggda motor och dess styrelektronik som sköter det hela. På ett objektiv av detta slag går det tom att justera fokusläget på olika brännvidder för våra zoomar. Så även om kameran är korrekt injusterad så kan det bli fel om objektivet är knasigt injusterat. Observera att det gäller objektivindivider. Ett 70-200 kan fokusera korrekt utan att nästa gör det. Ett perfekt 70-200 kan fokusera kanon på en D300 utan att det blir korrekt på nästa. Felfokus med ett AF-S objektiv = fel i kameran, fel i gluggen eller bägge två samtidigt.

Det går även att kompensera för en felaktig kamera genom att trixa med objektivet. Så om någon fixar till ditt system genom att justera in en AF-S objektiv på ett feljusterat hus så kommer garanterat inget mekaniskt objektiv och antagligen de flesta andra AF-S objektiv fokusera fel.

I (amatör) teorin så borde AF-C läget funka då det det kontinuerligt justerar fokus men icke det heller. Jag har provat med att avsiktligt ställa in en felfokus och den fanns kvar oavsett fokusläge, AF-S eller AF-C på kameran.

Jag har åkt massor av gånger till verkstad med min utrustning. Varje gång en ny pryl införskaffats så¨har det blivit en resa dit. Dock slipper jag det nu med mekaniska gluggar. Husen är rätt injusterade och därmed så har det funkat. Jodå jag testar varje nyanskaffning ordentligt men utan anmärkning för mina senaste inköpta mekaniska objektiv. Det har faktiskt funkat även sist jag köpte ett AF-S objektiv oxå. Men det tog en massa tid när jag bytte bort min D2X mot D300
 
Senast ändrad:
Liten uppdatering eftersom jag åkt på nya fronfokusproblem. Förra gången slutade det med att Sigmat ställdes om för att stämma med kameran som var "fokus 100% ok" enligt Nikon. Nu med ny Nikkor-optik ligger fokus återigen framför den punkt den borde vara på.

Finns det något annat som kan vara fel?

En möjlighet är ju om själva fokussensorn och markeringen i sökaren inte stämmer. Dvs, att fokus i själva fallet mäts något under markeringen. Detta skulle ge en "fokus 100% ok" om man testar i en helt rät vinkel eftersom avståndet då blir detsamma, men så fort man fotar något som inte är helt parallellt kommer fokus att hamna fel.

Testar Nikon sånt?
 
förstår inte riktigt det där med att mekaniska objektiv inte kan fokusera fel om huset är korrekt...

exempel:
jag har en d80 och en d90 och två gluggar , en nikon 50mm af-d och en sigma 24mm 1,8 med skruvdrift...

på d80: båda fokuserar perfekt
på d90: nikon 50mm perfekt men sigma 24mm rent åt helvete frontfokus

efter service på tura scandinavia:

på d80: båda fokuserar perfekt
på d90: båda fokuserar perfekt

hur passar det ihop med förklaringen om att skruvdrift objektiv inte kan justeras?
 
Det här är lite roligt. Jag har fortfarande problem med kameran... och nu får jag veta att de gånger Nikon haft inne kameran har dom (enligt Patrik Pohjanen, Service Manager) bedömt den "ligga inom tillverkarens specifikationer" och att "ingen justering behövts". (lustigt att referera till sig själva som "tillverkaren" btw). Saken är bara den jag har åtminstone två kvitton där det står "injusterad" på..

Nikon skriver "injusterad" även fast dom inte justerar fokus bara för att kunden ska luras att bli nöjd?

Någon med insikt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.