Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 Frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Puckofisk

Avslutat medlemskap
Hej

Jag krigar lite med Nikon just nu. De har testat min D90 två gånger för frontfokusproblem och andra gången konstaterat att den är ok med deras referenslinser.

Jag å andra sidan har testat med flera objektiv på dels min D70 enligt PDF:en nedan, och dels med butikens (där jag köpte och lämnade in) D80, butikens Sigma 30mm (identiskt med mitt) och annat. Allt är skarpt och fint med all optik på D70 och D80, men oskarpt så fort D90n är inblandad.

På nära håll är det svårt att se, men på någon meter och mer syns det tydligt. Se PDF.

Nu min fråga, vad kan vara problemet? Vilket språk, vilka ord, ska jag använda när jag pratar med Nikon nästa gång (de är ombedda att ringa när de får in den igen).

http://www.jonaseriksson.se/fokus.pdf

Tack på förhand för ev tips, strategier, m.m.
 
Jag har tyvärr samma erfarenhet. Med en D40. Fått AF justerad två gånger, men den har mycket tydlig frontfokus. Jag fokuserar den numera manuellt.....
 
Skicka kamerahuset själv till Lasses Nikonservice i Saltsjöbo istället, då kan du vara säker på att problemet fixas, själv skulle jag aldrig lämna min kamera till någon annan, det är Sveriges i särklass bästa Nikon reperatör.

/kent
 
Hej, jag skulle inte ge mig, utan terrorisera generalagenten och även mot Nikon direkt, sedan kan man ju alltid kontakta Plus redaktionen på SVT eller åtminstone hota med det.

Jag upplever att vi fotgrafer är alldeles för toleranta och accepterar vad som helst när det gäller fotoprylar främst objektiv där problemen är uppenbara när man läser recensioner, var och varannan har ju något problem.

När vi köper hemelektronik behöver vi väl nästan aldrig skicka en nyinköpt vara på service det första som sker!

Jag kämpar med Tamron för att få rätsida på en 28-75/2,8, har skickat tillbaka 3 st nu, alla med fel.
 
Enligt Nikons support så testas det hela i någon slags standardmontering och kontrolleras uppkopplad mot en bildskärm, men att det händer att dom slarvar och "tycker det är bra nog även fast det inte är helt ok".

Hanterar Lasses Nikonservice även garantiärenden?
 
Skicka kamerahuset själv till Lasses Nikonservice i Saltsjöbo istället, då kan du vara säker på att problemet fixas, själv skulle jag aldrig lämna min kamera till någon annan, det är Sveriges i särklass bästa Nikon reperatör.

/kent

Jodå, dom är normalt bra, men inte har dom lyckats speciellt bra med AF-justering på D40:n. Den är min billiga "ta-med" kamera så jag har tillfälligt gett upp att kosta på den porto för flera resor när den inte tycks bli bättre....
 
Finns det fler där ute med front- och bakfokuserfarenheter?

Andra D90ägare, har ni upplevt ngt liknande?

Jag får välja om jag vill ha fokus mitt i prick på korta avstånd eller på långa avstånd.
Efter mitt byte till D700 så uppkom den här egenheten, att framjusteringen jag tvingas göra på huset för att uppnå "mittiprickfokus" på kortare porträttavstånd med ex 50mm och 85mm gluggarna tyvärr bara blir till bakfokus på lite längre avstånd.

Kanske Lasses kan hjälpa till nu när Nikon har så mycket att göra :(

Vid tidigare servicekontakter med Nikon så fick jag en bra direktkontakt med en av deras tekniker som jag hade stor nytta av även per telefon. Men den servicen är nu mer inte möjlig enligt damen på kundtjänst. "Vi hinner inte med" blev svaret då jag undrade.

/K
 
Men den servicen är nu mer inte möjlig enligt damen på kundtjänst. "Vi hinner inte med" blev svaret då jag undrade.

Lustigt. Jag ringde Nikon Nordic, tryckte 3 för teknisk support och kunde utan att bevisa att jag var kund, ha ett case-id eller något liknande prata med en väldigt sympatisk person i säkert 5 minuter om mitt problem. Så stressade verkar de inte vara :)
 
Pratat med en rätt otrevlig Nikonrepresentant nu som som tycker den fokuserar bra med deras referenslinser, och inte kan förklara varför Sigmas 30mm samt Nikons 50mm fungerar bra med två andra kameror (D70 och D80).

Han föreslog att jag skulle ställa in kompensation för autofokusen för Sigmat. Hur gör man detta? 12 objektiv skulle D90n kunna "komma ihåg".
 
Jag ringde Lasses Kameraservice idag och jag tror att jag vänder mej dit i fortsättningen... Fick prata med en tekniker som föreslog att jag tittar förbi med kameran för kontroll och ev service. Om jag ringer någon dag innan och bokar en tid så kunde jag få kameran med mej hem igen några timmar senare.

Den kontakten hade jag tidigare med en tekniker på Nikon, men det är tyvärr inte möjligt enligt damen i kundtjänst.
"Vi har inte tid med den servicen längre" var hennes ord...

Tack och lov så går dom flesta branscher (inte elektronikvaruhusen dock) åt motsatt håll med mer och bättre service för kunden, i ren konkurrenssyfte om inte annat.

/K
 
Hej, jag har nyligen bytat upp mig till en D90 och var tvungen att kolla men som tur är så fokuserar den korrekt.
Testade med en 50mm 1.8 och med 18-200 f5 på 70mm

1:a bilden: 18-200mm
2:a bilden: 50mm
 

Bilagor

  • DSC_0423_liten.jpg
    DSC_0423_liten.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,107
  • DSC_0427_liten.jpg
    DSC_0427_liten.jpg
    58.7 KB · Visningar: 1,107
Ok. Detta ämne är avhandlat massor av gånger men än en gång så:

AF-S och AF-I objektiv går att justera. AF-D och AF gluggar går INTE att justera 8om det inte är något mekaniskt fel på dem givetvis. Alla hus går att justera.

Så om du har felfokus med en glugg med skruv AF, dvs AF-D, AF och de flesta "piratobjektiv" så är det alltid huset som är feljusterat. Har du felfokus med en AF-S eller AF-I objektiv så kan det vara både hus och/eller glugg som är feljusterad. Dessutom kan felfokus uppträda olika på olika avstånd OCH brännvidd. Därför är den inbyggda justeringen i de moderna husen oftast otillräckliga.

Husen justeras mot ett "perfekt" AF-D50mm f1,4. Objektiven justeras monterade på en D100 med en speciell programvara. Om jag nu minns rätt så skall tex AF-S70-200 f2,8 justeras enligt servicemanualen på 70 mm och på 200 mm och på ett avstånd om 20 (eller om det var 50) gånger brännvidden. Detta räcker inte enligt Lasses. De går ut och provfotograferar på många fler avstånd och brännvidder. Allt som oftast måste ytterligare justering utföras.

Jag har en mycket lång historia med felfokus på min utrustning. Den är rätt omfattande så det har tagit sin tid men om det är någon tröst så GÅR det att fixa. Hela min utrustning fokuserar numera pefekt.

Jag åker alltid till Lasses kameraservice. Har blivit "misshandlad" tidigare av Nikon Sverige så.... Åkte dit med en D2X som fokuserade helknasigt med en ny 18-200. Över en meter fel på 1,5 meters avstånd och 18mm.

Talade om att "rör inte D2Xen då den är perfekt med övriga objektiv". Gissa vad som hände? De justerade både hus och glugg med följd att ingen av övriga gluggar fokuserade rätt längre. Orsaken var att enligt Nikon Svenska var D2X feljusterad. I teorin fullt möjligt men jag bad dem uttryckligen att inte röra D2Xen. Tillbaka till Lasses med hela klabbet som snabbt konstaterade att huset är helt galet justerat :) Tre hus och 7-8 gluggar och de fixade allt på en dag utan att knorra eller ens debitera ett öre.....

ps. om det är någon tröst så är inte problemet relaterat till enbart Nikon.Canon, Sony och övriga tillverkare har samma system och således samma problem. Dessutom är problemet störst med långa och ljusstarka objketiv...
 
Hejsan!

Min D90 verkar inte ha några problem, men å andra sidan har jag bara testat mot tidningar och linjaler. Var får ni tag på provbilden ni knäpper på?
Sen vore det intressant att höra vad en justering kostar hos Lasse, för det verkar som om det är den firman man väljer om det blir problem?

/Petter
 
Hej.
Googla på "focus test chart" så hittar du lätt.
Själv har jag bara testat att handhålla min D90 framför testbladet och det verkar som den bakfokuserar en del. Ska rigga upp ordentligt snart och prova. Håller tummarna.

/ Christer
 
Hej.
Googla på "focus test chart" så hittar du lätt.
Själv har jag bara testat att handhålla min D90 framför testbladet och det verkar som den bakfokuserar en del. Ska rigga upp ordentligt snart och prova. Håller tummarna.

/ Christer

Ja, stativ är nog nödvändigt.

Jag testade "Focus Test Chart" igår. Tyckte först min D90 frontfokuserade när jag testade den, handhållen mot Focus Test Chart. Var nästan omöjligt att få fokus på rätt ställe.

Riggade sedan stativ och körde med fjärrkontroll och fick plötsligt perfekta resultat för min D90 + 35/2D.
 
Jag har nu riggat upp med stativ men använt pekfingret till avtryckaren.
Ena bilden med bef. belysning och andra med blixt. Jag tycker inte att det ser helt ok ut. Kan jag få Era åsikter?

/ Christer

ok - här ser man ingenting , ska förstora och posta igen
 

Bilagor

  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    11.5 KB · Visningar: 599
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    12 KB · Visningar: 600
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.