Annons

D90 fastnar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

VB95

Avslutat medlemskap
HEJ!

Min Nikon D90 fastnar och livevisningsskärmen blir svart.
Det går varken fota eller stänga av den, det ända som fungerar är kontrollpanelen (ovanpå). Där slutartiden ska stå står det ERR och där antalet bilder är kvar att fota står det CHA.
Det ända som går att göra är att ta ut batteriet, sedan fungerar den som den ska till nästa gång det händer.


Vad ska jag göra och vad betyder det??
 
Jag har ingen D90 men enligt Nikons support sida så verkar både ERR och CHA vara relaterade till partitionsproblem på minneskortet. Rekommendationen är att formatera minneskortet och pröva igen. Låt kameran formatera minneskortet inte datorn.

Jag tycker du ska registrera din kamera på www.nikon.se, därefter kan du skicka frågor direkt till Nikon och du har ett svar inom någon dag. Beskriv så noga som möjligt hur du gör och exempelvis vilket typ av minneskort du använder samt vilken glugg.
 
Jag har ingen D90 men enligt Nikons support sida så verkar både ERR och CHA vara relaterade till partitionsproblem på minneskortet. Rekommendationen är att formatera minneskortet och pröva igen. Låt kameran formatera minneskortet inte datorn.

Jag tycker du ska registrera din kamera på www.nikon.se, därefter kan du skicka frågor direkt till Nikon och du har ett svar inom någon dag. Beskriv så noga som möjligt hur du gör och exempelvis vilket typ av minneskort du använder samt vilken glugg.

Tack för hjälpen Erik!
 
CHA-problem - en dyr affär!

Köpte min D70 för fem år sedan och den har fungerat klockrent, ända fram till förra helgen då den utsattes för lite för mycket fuktig luft. Jag fick felmeddelandet CHA i displayen och testade att byta minneskort m.m., utan resultat. Jag lämnade in kameran till Nikon (via Scandinavian Photo) för ett kostnadsförslag och fick hem ett brev på posten i fredags...

Förslag:
Byte av skadad "MCB" minneskortsläsare (ej garanti). Pris för att reparera kameran blir 2943 kr inkl. moms och frakt.

Sanneligen en dyr komponent! Pay and look happy (för en D90 går ju på 10 papp!!!!!).

/Marcus
 
Köpte min D70 för fem år sedan och den har fungerat klockrent, ända fram till förra helgen då den utsattes för lite för mycket fuktig luft. Jag fick felmeddelandet CHA i displayen och testade att byta minneskort m.m., utan resultat. Jag lämnade in kameran till Nikon (via Scandinavian Photo) för ett kostnadsförslag och fick hem ett brev på posten i fredags...

Förslag:
Byte av skadad "MCB" minneskortsläsare (ej garanti). Pris för att reparera kameran blir 2943 kr inkl. moms och frakt.

Sanneligen en dyr komponent! Pay and look happy (för en D90 går ju på 10 papp!!!!!).

/Marcus

Är det verkligen värt att lägga så pass mycket pengar på en D70?
Nyare modeller kostar ju inte såå mycket mer än vad du behöver betala för att reparera din kamera. Och då har den ju ändå använts i fem år och vem vet vad som brakar nästa gång.

/johan
 
Köpte min D70 för fem år sedan och den har fungerat klockrent, ända fram till förra helgen då den utsattes för lite för mycket fuktig luft. Jag fick felmeddelandet CHA i displayen och testade att byta minneskort m.m., utan resultat. Jag lämnade in kameran till Nikon (via Scandinavian Photo) för ett kostnadsförslag och fick hem ett brev på posten i fredags...

Förslag:
Byte av skadad "MCB" minneskortsläsare (ej garanti). Pris för att reparera kameran blir 2943 kr inkl. moms och frakt.

Sanneligen en dyr komponent! Pay and look happy (för en D90 går ju på 10 papp!!!!!).

/Marcus

Är det vädertätning på d70? Det är de inte på d90. kan ju vara minneskortläsaren, vem vet, har iaf skickat in den på garanti till lasses kameraservice. Nu är det bara att vänta:(
 
Senast ändrad:
Är det verkligen värt att lägga så pass mycket pengar på en D70?
Nyare modeller kostar ju inte såå mycket mer än vad du behöver betala för att reparera din kamera. Och då har den ju ändå använts i fem år och vem vet vad som brakar nästa gång.

/johan

Jag tycker det eftersom D70:n slår både Nikons och Canons billigaste systemkameror vad gäller andvändarvänlighet (display på toppen av kameran, lättare att ändra vissa inställningar, skönare att hålla, med mera...). Har jag nu tur så funkar kameran fem år till och då kan jag med gott samvete köpa efterföljaren till D90 (vad den nu kommer att heta) för runt 10 000.
 
HEJ!

Min Nikon D90 fastnar och livevisningsskärmen blir svart.
Det går varken fota eller stänga av den, det ända som fungerar är kontrollpanelen (ovanpå). Där slutartiden ska stå står det ERR och där antalet bilder är kvar att fota står det CHA.
Det ända som går att göra är att ta ut batteriet, sedan fungerar den som den ska till nästa gång det händer.


Vad ska jag göra och vad betyder det??


Jag hade samma PROBLEM!!..jag fick en ny...
 
Förslag:
Byte av skadad "MCB" minneskortsläsare (ej garanti). Pris för att reparera kameran blir 2943 kr inkl. moms och frakt.

Sanneligen en dyr komponent! Pay and look happy (för en D90 går ju på 10 papp!!!!!).

Har du kollat begagnatmarkanden? D70 (eller D50, om du kan vara utan det främre hjulet) är rätt billiga nu.

Per.
 
Har precis samma problem! Har skickat en fråga till Nikons support, hoppas få svar. Har köpt kameran på NetOnNet, och de har ju inte någon egen "verkstad" direkt. Får väl skicka iväg kameran...
Pratade med en kollega på jobbet som har en D80 med samma problem. För honom räckte det med en firmware-uppdatering, men det finns inte till D90... Tack för alla inlägg och svar!
 
Garanti = inga problem!..

Det här är ett MYCKET känt problem hos nikon d90!.och det vet nikon om!..det har kostat dom extremt mycket!!.jag fick en ny direkt som tur va!..







Har precis samma problem! Har skickat en fråga till Nikons support, hoppas få svar. Har köpt kameran på NetOnNet, och de har ju inte någon egen "verkstad" direkt. Får väl skicka iväg kameran...
Pratade med en kollega på jobbet som har en D80 med samma problem. För honom räckte det med en firmware-uppdatering, men det finns inte till D90... Tack för alla inlägg och svar!
 
Skickade in min D90

Efter att ha varit i kontakt med Nikon Support så blev jag anvisad att skicka in min D90 för genomgång... Ringde NetonNet där jag köpt kameran och fick portoförsedda adresslappar hemskickat. Efter ett par dagar fick jag ett mejl från Nikon där de angav vilka delar de mottagit, kamerahus, objektiv mm... Mkt bra! Känns tryggt att veta att de mottagit allt jag skickat iväg. Efter ytterligare ca två veckor kom kitet tillbaka med följande reparationsbeskrivning:

Objektiv 16-85:
Arbete Garanti
Justering kontakter
Injustering och kontroll

D90:
Arbete Garanti
Omlödning ac kontakter
Injustering och kontroll

Efter att ha testat den verkar det som om den fungerar som vanligt igen, men jag vet inte riktigt vad de gjort med kameran...
 
Samma problem!

Jag har ingen D90 men enligt Nikons support sida så verkar både ERR och CHA vara relaterade till partitionsproblem på minneskortet. Rekommendationen är att formatera minneskortet och pröva igen. Låt kameran formatera minneskortet inte datorn.

Jag tycker du ska registrera din kamera på www.nikon.se, därefter kan du skicka frågor direkt till Nikon och du har ett svar inom någon dag. Beskriv så noga som möjligt hur du gör och exempelvis vilket typ av minneskort du använder samt vilken glugg.

Har nu formaterat om minneskortet, tagit ur batteriet och satt i det igen, likadant med blixten och med objektivet men det står fortfarande "CHA". Roligt att detta händer på julafton. Har även provat med två olika minneskort men står samma sak, CHA på displayen där uppe och på den stora så står det typ: Använd ej detta minneskortet, det kan vara skadat. Men båda minneskorten är nya.. Hjälp?!
 
Har nu formaterat om minneskortet, tagit ur batteriet och satt i det igen, likadant med blixten och med objektivet men det står fortfarande "CHA". Roligt att detta händer på julafton. Har även provat med två olika minneskort men står samma sak, CHA på displayen där uppe och på den stora så står det typ: Använd ej detta minneskortet, det kan vara skadat. Men båda minneskorten är nya.. Hjälp?!

Hej ! Vad har du för märke på minnekortet ? Vissa billigare varianter kan orsaka problem ! Satte en gång in ett billigt minneskort i min D90 (samma meddelande om omformatering ,skadat )och det funkade inte alls trots omformatering.Satte i mina vanliga och funkade perfekt !
 
Hej ! Vad har du för märke på minnekortet ? Vissa billigare varianter kan orsaka problem ! Satte en gång in ett billigt minneskort i min D90 (samma meddelande om omformatering ,skadat )och det funkade inte alls trots omformatering.Satte i mina vanliga och funkade perfekt ![/

Har ett scandisk ultra och ett zap glider, det första högre prisklass och det andra lägre.
 
När/var/hur har du formaterat minneskortet?

Formaterade du det i datorn kan det ha med det att göra. Testa att göra det i kameran om du inte gjort det innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.