ANNONS
Annons

D90 första skotten

Produkter
(logga in för att koppla)
vinjettering är det som gör hörnena i bilden mörkare. brukar försvinna om man bländar ner lite


å det jag tänker på är att om hörnena i bilden är lite mörkare, så kommer det ju mindre ljus dit (japp, oväntat!), och ljusmätningen kompenserar för det. när du sedan bländar ner objektivet till t.ex f/8, så försvinner vinjetteringen troligtvis i hörnena, fast då har ju redan kameran kompenserat för det ljusbortfallet, så därför blir hela bilden lite överexponerad.


vet inte hur stor roll detta spelar, men lite borde det kunna göra iaf!
 
Överexponering

Har kört D90 sedan årsskiftet och är mycket nöjd. Redan på den analoga tiden exponerade jag en aning tjockt, ogillar tunna bilder. När jag för tre år sedan köpte min första digitalkamera, en D80, så låg den oftast ett helt steg över min exponeringssmak, Nikon fick omedelbart tillbaka kameran för kalibrering av mätsystemet. Åtgärden gjorde kameran betydligt bättre men jag ställde nästa alltid 1/3 steg under i bland 2/3 under, något som passade mig. När jag i december köpte D90 så var exponeringen med den betydligt bättre men min smak gör att jag ofte ställer även den något under. Väldigt ofta klarar autubalanseringen min vitbalans men under konstiga färgtemperaturer får jag givetvis korriger med något manuelt vitbalansläge. Även om CMOS-sensorn är ljusår bättre än sensorn i gamla D80 så anser jag fortfarande att digitalkamerans tonomfång är smalare än analåg diafilm, högdagrarna fräter ur tidigare och mörka skuggor sotar igen mera. D-lightingfunktionen är suverän i den här kameran och räddar ganska många mörka partier, i D80 var den funktionen näranog förstörande.
 
Problemet tycker jag är att den inte mäter helt konsekvent.
om den mätt lika vid dom flesta tillfällen hade det ju vari ganska lätt löst, bara att ställa ner exponeringen tills man bli nöjd.
 
Efterhand som jag plåtar mer och mer börjar jag bli kompis med kameran.
Så länge det inte blir utfrätt är det bättre att den exponerar lite högt än för lågt.

Jag läste igenom Ken Rockwell's tips om D90 och det var rätt matnyttigt.
Nu har jag skippat "bakgrundsjusteringen" och justerat de olika bildkontrolllägena istället.

Vivid med lite ökad kontrast, skärpa och mättnad ger klart bättre resultat. Övriga lägen lär också behöva en "personifiering".

Exponeringslås och exponeringskompensation lär man nog få hantera lite mer eftersom mätningen verkar mycket känsligare på
D90 än på D70s.
 
Har skjutit ca 1000 bilder med D90 hittills och har inga problem med överexponering - jag har ständigt -1/3 exp.kompensation i matrix.

Däremot var Matrix med D80 betydligt farligare och svårare.
 
Har tagit lite mer bilder nu. Tycker kameran ständigt överexponerar...
Någon annan D90-förare som upplever samma sak?

Har själv en D300 och när den kom ut så diskuterades också överexponering men efterhand tror jag "experterna" enades om att det inte var överexponering utan snarare att mellantonerna blev lite för ljusa. Detta kan man ställa ner under bildkontrollerna, vilket jag gjort, och då blir det bättre. Om du fortfarande tycker att den överexponerar efter att ha justerat ner ljusstyrka under bildkontroll så kan du lägga in en fast exponeringskompensation i sjättedelssteg i menysystemet. En annan sak som kan spöka är att matrismätningen fäster mer uppmärksamhet kring den valda fokuspunkten så om denna råkar var mot en mörk motivdel så blir ju hela bilden påverkad i ljus riktning. En tredje sak man kanske skall tänka på är att dra ner ljusstyrkan på LCD skärmen. Om ljusstrykan är för stark på LCD så kan man få känslan av överexponering men jag antar att du har kollat nmot histogrammet.
 
Då jag som sagt är väldigt grön inom området försöker jag få svar på om mitt "problem" är vanligt. Ta gärna en titt på bilderna jag tog typ på inget rakt ut från min balkong:)

Slutartid och bländartal står som komentarer till bilderna

Länk till bilder:

http://cid-0b1fba0453c7af46.skydrive.live.com/browse.aspx/ExpTest%202

Har ställt ner exponeringen permanent 3/6 steg och är ganska nöjd med resultatet när jag fotar med f-tal runt 8, men går jag ner till lägre f- tal så blir bilden istället för mörk. Är detta normalt när det enda jag gjort är att ändra bländaren?
 
Då jag som sagt är väldigt grön inom området försöker jag få svar på om mitt "problem" är vanligt. Ta gärna en titt på bilderna jag tog typ på inget rakt ut från min balkong:)

Slutartid och bländartal står som komentarer till bilderna

Länk till bilder:

http://cid-0b1fba0453c7af46.skydrive.live.com/browse.aspx/ExpTest%202

Har ställt ner exponeringen permanent 3/6 steg och är ganska nöjd med resultatet när jag fotar med f-tal runt 8, men går jag ner till lägre f- tal så blir bilden istället för mörk. Är detta normalt när det enda jag gjort är att ändra bländaren?

Låter konstigt. Vilket läge fotar du i? P;A;S; M?
 
Läge:A

Fungerar på samma sätt även i S med de olika kombinationer som blir mellan bländare och slutartid.

OK. Och inget auto ISO som rör till ekvationen? Det enda jag kan tänka mig då är att ngt med objektivet trasslar till det. Att det inte öppnar upp i enlighet med det lägre f-talet.
 
Inget ISO trassel:) Har stängt av allt som går att köra i auto.

skulle inte ha problem med det alls, bara den var konsekvent i mätningen. Gillar annars kameran skarpt.
 
efter mycket testande med olika inställningar på kameran för att bli mer nöjd med resultatet så skickade jag kameran till nikon för att undersöka om det var något fel på den.

Visade sej att det var något fel på sensorn, så den är nu utbytt och kameran skickad tillbaks.
Ska bli mkt intressant att se om det gjort någon skillnad.

Kanske ska ni andra som haft liknande problen skicka in era kameror för en kontroll, kan ju vara samma problem..
 
D90 överexponerar

Har också problem med att min D90 överexponerar utomhus. Enormt!

Den har gjort det från start och jag har kompenserat hela tiden med -1.0. Har läst lite trådar om detta och tänkte att det var en egenhet hos kameran så jag har inte gjort något åt det eftersom det funkar att kompensera. Kör aldrig på autolägena så upptäckte inte förrän nu att den bara överexponerar så mkt på de manuella (P S A M), inte på auto.

Jag var inne på Fotokungen för att köpa objektiv och fick då testa affärens D90 som ju inte alls överexponerade i samma utsträckning. Killen i affären tyckte att jag ska lämna in min kamera till Nikon men då kommer den att vara borta i flera veckor. Är det någon som vet vad problemet kan vara?
 
Läste i tråden "Objektiv till Nikon D90" att du köpt Sigmas 17-70.
Om det bara är det objektivet som du provat med så tycker jag att du kan prova med ett annat objektiv, om du har möjlighet till det. Det är just det objektivet som ständigt överexponerar på min D90 iaf.
Har även haft lite problem med Tokinas 100 mm makro men de Nikonobjektiv jag har fungerar bra.
Jag har faktiskt aldrig provat att fota med Autoläget men ska göra det nu bara för att se om det blir någon skillnad.
 
Det är matrismätningen som överexponerar, det uppmärksammades även i tidningen FOTOs test av kameran. Jag har också justerat denna till -1 och ligger nu mer rätt.
 
I affären testade vi även med andra objektiv, inkl. Nikon och den överexponerade ändå. I autoläge tycker jag att den fortfarande överexponerar lite, men inte sådär galet mkt som i manuella lägen.


Det är matrismätningen som överexponerar, det uppmärksammades även i tidningen FOTOs test av kameran. Jag har också justerat denna till -1 och ligger nu mer rätt.

Ok, så det är ingen idé att lämna in kameran? Verkar konstigt att Nikon säljer en kameramodell som mäter så fel och att det ska ses som "normalt". Som sagt, den i affären överexponerade inte sådär galet mkt som min gör (så att -1 är lagom).
 
Det är en sak man får leva med, men eftersom det som sagt går att justera i menyn ("finjustera optimal exponering") så är det egentligen inget problem. Förutsatt förstås att det är just det som är saken med just din kamera, men det låter ju mycket som det. Man kan kanske kalla det för en miss av Nikon som ju annars alltid varit kända för sin säkra ljusmätning. Du kan ju även jämföra med att fota med den centrumvägda mätningen som inte ska ha samma exponeringsfel.
 
Efter att jag köpt min D90 reagerade jag på samma sätt.
Oj, vad kameran överexponerar!!! Jag började köra med -0,7 i grundinställningen på matrix-mätningen, men jag konstaterade snart att resultatet inte blev så bra. Underexponering är ju oftast sämre än överexponering, så länge ingenting blir utfrätt.

Nu har jag tagit bort all grund-kompensation, gjort en korrigering i bildkontrollen med minskad ljusstyrka i mellantonerna och använder bara exponeringskompensation i de fall det behövs.
Jag tror att det är mycket vanesak eftersom D90 ligger lite högre i exponering än t.ex D70 som jag hade tidigare.

Tänk på att det altid blir bättre att mörka ner en ljus bild än att lätta upp en mörk.
Efter ett tag lär man sig hur kameran reagerar i olika situationer och kan välja ljusmätningsmetod som passar istället.
 
Bilden är tagen med JPEG (fotar sällan RAW nu för tiden).Vitbalansen är i Autoläget.Jag i alla fall förväntar mig att kameran väljer en mer passande färgtemp.
Min D80 var betydligt bättre vad gällde att välja rätt färgtemp i Autoläget än vad min D90 hittills gjort...

Jag vill inte inte bara vara negativ om min nya D90. Gillar den skarpt och kommer gilla den ännu mer när jag kommit till rätta med alla inställningar! :)

Håller med, du skulle nog ha valt den "molniga" vitbalansen, då hade du fått lite tåga i bilden, nu ser den ut som en "canonbild".

Sätt D-Lightning på låg, eller stäng av den.

Sedan kör iaf jag med bildkontroll "livfull", rätt eller fel det vet jag ej? men nöjd blir jag iaf :)
 
Efter att jag köpt min D90 reagerade jag på samma sätt.
Oj, vad kameran överexponerar!!! Jag började köra med -0,7 i grundinställningen på matrix-mätningen, men jag konstaterade snart att resultatet inte blev så bra. Underexponering är ju oftast sämre än överexponering, så länge ingenting blir utfrätt.

Nu har jag tagit bort all grund-kompensation, gjort en korrigering i bildkontrollen med minskad ljusstyrka i mellantonerna och använder bara exponeringskompensation i de fall det behövs.
Jag tror att det är mycket vanesak eftersom D90 ligger lite högre i exponering än t.ex D70 som jag hade tidigare.

Tänk på att det altid blir bättre att mörka ner en ljus bild än att lätta upp en mörk.
Efter ett tag lär man sig hur kameran reagerar i olika situationer och kan välja ljusmätningsmetod som passar istället.

Fast, vanesak... Matrix utan exp.komp. är ju horribel. Se bifogade bilder. Ska detta verkligen vara normalt? Jag förstår att det kan bli fel när man har lika delar himmel och mark (jmfr Matris/Spot/Centrumvägd), men när man i princip bara har grön mark???
 

Bilagor

  • Matris.jpg
    Matris.jpg
    24.9 KB · Visningar: 410
  • Spot.jpg
    Spot.jpg
    28.9 KB · Visningar: 409
  • Centrumvägd.jpg
    Centrumvägd.jpg
    28.8 KB · Visningar: 408
  • Matris2.jpg
    Matris2.jpg
    31.4 KB · Visningar: 409
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.