Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90-erbjudande hos Dustin Home

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
* Osäker på om detta ämne ska ligga under köpråd?

Dustin Home har ett erbjudande på Nikon D90 + 18-55 + 50/1.8D + väska + 4GB minne. Detta paket kostar endast 9990kr, vilket jag tycker verkar väldigt billigt!

Jag har funderat under en längre tid att uppgradera från min D60. Till min D60 har jag redan 35/1.8, 50/1.4 (AF-S-versionen) och 18-200.

Mina främsta skäl till att uppgradera är ISO-egenskaper och AF-motor, även om min D60 funkar rätt bra.

Min tanke är kanske att jag kan sälja mitt nuvarande 50/1.4 AF-S och sälja 18-55 som följer med paketet. På så vis kanske jag får tillbaks åtminstone 3500 kronor. Frågan är om jag kommer ångra mig i framtiden eftersom jag nergraderar från 50/1.4 till 50/1.8D?

Tankar om detta? Jag är ingen proffsfotograf, utan en entusiastisk amatör. Jag kommer förmodligen behålla min D60 som "andrakamera".
 
Osäker om ISO prestandan på D90 kommer bli så fantastiskt mycket bättre, men lite antar jag. Är du ute efter ISO prestanda så är det D700 som gäller tyvärr. När det gäller bländaren på 50mm, använder du den på f/1,4 ofta? Det brukar jag inte göra förutom i några enstaka fall. Steget till f/1,8 är inte stort och jag tror att du ska klara dig med den, om du nu inte verkligen behöver f/1,4, det vet du bäst själv.
 
Gunnar: Ja, i den bemärkelsen kanske Råd & Rön gjort oss Nikon-användare en tjänst! :)

Przemek: ISO-prestandan ska väl vara åtminstone 1 steg bättre. Att uppgradera till D700 (eller annan FX-kamera) ligger nog åtminstone ett par år bort i tiden för mig. Men D90 har ju en massa andra "småförbättringar" jämfört med D60, exempelvis större skärm, fler kontroller, flera AF-punkter, High speed flash mode, commander mode för att styra blixtar trådlöst, videoinspelning, liveview, etc...

Ärligt talat använder jag inte mitt 50/1.4 så ofta sedan 35/1.8 kom ut på marknaden.
 
Osäker om ISO prestandan på D90 kommer bli så fantastiskt mycket bättre, men lite antar jag. Är du ute efter ISO prestanda så är det D700 som gäller tyvärr. När det gäller bländaren på 50mm, använder du den på f/1,4 ofta? Det brukar jag inte göra förutom i några enstaka fall. Steget till f/1,8 är inte stort och jag tror att du ska klara dig med den, om du nu inte verkligen behöver f/1,4, det vet du bäst själv.

jag gick från D80 (borde vara samma sensor som D60) till D90 och jag tyckte bruset blev väldigt mycket bättre... jag tycker det är ganska annorlunda karaktär på bruset, i D80 så var det enormt mycket luminicensbrus medan i D90 är det mer färgbrus. I absoluta mått mätt så är väl D90 bättre än D80 men jag tycker färgbrus försvinner mycket bättre än luminicensbrus i efterbehandlingen så på det viset så är D90 mycket bättre än D80 på höga ISO...

sen ang 1,4 vs 1,8, där får man ransaka sig själv och se vilket bländartal man brukar välja när man fotar. Jag ligger nästan alltid på f2 så jag gillar då 1,4 för att då har man hunnit blända ner ett helt steg jmf med at köra nästan vidöppet omman hade haft en 1,8...
 
Ang 1.4 VS 1.8. Jag använder alltså nästan uteslutande min 35/1.8 nuförtiden (istället för 50mm), pga av att brännvidden är bättre. Anledningen att behålla 50/1.4 AF-S skulle väl snarare vara inför framtiden, om/när jag uppgraderar till FX.
 
Den blev sågad i Råd&Rön-testet för ett tag sedan, det testet har sedan blivit sågat i en tråd på 30 sidor här :)

Det vet jag och det är intressant att följa den tråden. Menar du att man skall såga kameran bara för att R&R gör det? Efter allt positivt som man har läst om den? Nej, jag tror att det är en hafsigt gjord test och ger inte mycket för den!
Vill tillägga att jag lät dottern ta över Minoltan och införskaffade en D90 helt nyligen. Det ångrar jag inte!
 
Mitt första inlägg här på fotosidan!

Jag har lite rabatt på Dustin och slog till idag efter ett par dagars velande + testande av kollegor o vänners Nikonkameror (D90 och D300).

Såhär blev min beställing totalt:

NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-55 + SANDISK SECURE DIGITAL SDHC 4 GB + NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.8D + LOWEPRO REZO DSLR 140 AW KAMERAVÄSKA + HOYA FILTER UV HMC + COZO POL.FILTER 52MM

Totalpris: 9900 kr. Tokbilligt ju! Nu skall jag fota ett tag och sen lär väl pryldjävulen slå till igen och man får köpa lite mer objektiv mm...

mvh
fotonovisen aleli
 
Frågan är man ska slå till på detta erbjudande nu, eller om man ska vänta tills i höst. Tror ni att D90 kommer sjunka i pris inom snar framtid eller?
 
Frågan är man ska slå till på detta erbjudande nu, eller om man ska vänta tills i höst. Tror ni att D90 kommer sjunka i pris inom snar framtid eller?

Tror det helt och hållet beror på valutans utveckling. Se på kronan har den tappat uppemot 15% mot Euron och Dollarn. Fortsätter detta så faller inte D90 i pris, snarare tvärtom. Se på tex D300 som nu i Maj ökade med 3000kr i pris.
 
Mitt första inlägg här på fotosidan!

Jag har lite rabatt på Dustin och slog till idag efter ett par dagars velande + testande av kollegor o vänners Nikonkameror (D90 och D300).

Såhär blev min beställing totalt:

NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-55 + SANDISK SECURE DIGITAL SDHC 4 GB + NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.8D + LOWEPRO REZO DSLR 140 AW KAMERAVÄSKA + HOYA FILTER UV HMC + COZO POL.FILTER 52MM

Totalpris: 9900 kr. Tokbilligt ju! Nu skall jag fota ett tag och sen lär väl pryldjävulen slå till igen och man får köpa lite mer objektiv mm...

mvh
fotonovisen aleli



Och idag anlände allt!! Om ca 60 minuter är batteriet laddat och då skall allt testas :) Återkommer med rapport senare
 
Ang 1.4 VS 1.8. Jag använder alltså nästan uteslutande min 35/1.8 nuförtiden (istället för 50mm), pga av att brännvidden är bättre. Anledningen att behålla 50/1.4 AF-S skulle väl snarare vara inför framtiden, om/när jag uppgraderar till FX.

Jag skulle nog sälja 50/1.4 och när du sedan skaffar D700 köpa antingen Sigmas 50/1.4 eller det gamla AF-D.

Jag håller fullt med om att 35/1.8 är ett suveränt objektiv på en DX kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.