Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90: en besvikelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carbinen

Medlem
Bestämde mig tillslut för att byta från Pentax till Nikon, mest för att det finns så mycket mer av allt, objektiv m.m.
Jag har precis köpt en D90 på ebay och är jättebesviken. För det första är den stor och klumpig. Jag jämför med min fantastiska Pentax K-X (2000 kr billigare). Jämfört med k-x är dubbelexponeringen dessutom ett skämt. Live-viewn blir helt svart innan man tryckt av, och när första exponeringen är gjord ser man bara bilden som tagits innan och man får famla fram i blindo om man vill använda live-view. Det känns som Nikon har den här funktionen bara för att det låter bra med dubbelexponering.
Med k-x har jag tagit alla bilder i rawformatet DNG utan att tänka så mycket på det, tills nu. Styvnackade Nikon kan inte acceptera att deras Nefformat inte har världsherravälde, i annat fall hade man väl kunnat begära av en 8000 kronors kamera att kunna spara bilderna i DNG. Visst, man kan konvertera, men jag blir nästan illamående när jag läst på alla forum om hur omständligt det är, och om man ska konvertera o.s.v.
Men jag har fortfarande kvar k-xen, men någon av kamrorna måste säljas, vilken? Tar tacksamt emot råd.
 
Är du besviken så ska du ju självklart behålla din gammla kamera. Har själv en D90 och är mycket nöjd med min. Iof använder jag nästan aldrig Liveview och filformatet fattar jag ej att du har problem med. Cameraraw läser NEF lika bra som DNG och blir väl samma sak förutom filnamnet, Man sparar ju ändå allt som JPG lr TIFF i slutänden så för mig kvittar det iaf om filen heter DNG lr NEF.
Men alla är vi olika och smaken är som baken. Så behåll den du tycker är bäst svårare är det inte.
 
Smaken är som baken, men varför köpte du en ny kamera utan att ens prova den modellen innan du slog till?
 
Älskar min D90.
Alla andra jag provade kändes som små "leksaker" och D90 kändes helt rätt i handen.

Sen struntar jag fullständigt i de flesta funktioner som liveview eller filmning utan använder kameran som en kamera så sig bör :)

D90 tar bra bilder och är ganska smidig att handskas med...det räcker för mig.

Kanske inte var det smartaste att bara köpa en kamera utan att pilla lite på den och känna om det känns bra.
 
Bestämde mig tillslut för att byta från Pentax till Nikon, mest för att det finns så mycket mer av allt, objektiv m.m.
.
.
.
i annat fall hade man väl kunnat begära av en 8000 kronors kamera att kunna spara bilderna i DNG. Visst, man kan konvertera, men jag blir nästan illamående när jag läst på alla forum om hur omständligt det är, och om man ska konvertera o.s.v.
Men jag har fortfarande kvar k-xen, men någon av kamrorna måste säljas, vilken? Tar tacksamt emot råd.

Jag förstår inte din reaktion. Det verkar som om du tänkt över saken noga och bytt för att få tillång till mer optik och tilbehör. Det har du ju fått. Att kameran inte sparar i DNG kan väl knappast komma som en överraskning och kan väl ine utgöra något problem. Canon och Nikon användare har väl fotat i sina RAW format i många år utan att stöta på problem.

När man byter system kan man inte räkna med att allt gräs är grönare på andra sidan. I alla läger finns det lite skavanker.

Som jag ser det finns det två alternativ. Ge din nya kamera lite tid och försök att lära dig hur den funkar. Om jag förstår rätt har Nikon D90 många väldigt nöjda användare så varför skulle inte du kunna bli det också?

Det andra alternativet är ju förstås att sälja den så fort som möjligt och gå tillbaka till det du hade och därmed acceptera en mera begränsat utbud av optik och tillbehör.
 
kör på den du gillar bäst. Pentaxen låter som det som passar dig bäst. D90 är svårt överreklamerad men det får man inte säga för då får man oskyra DXÖ kurvor kastade på sig. vad som är sant kan man alltid diskutera när det gäller smak, men fanns det en god anledning för råd och rön att såga den kameran....
 
Bestämde mig tillslut för att byta från Pentax till Nikon, mest för att det finns så mycket mer av allt, objektiv m.m.
Jag har precis köpt en D90 på ebay och är jättebesviken. För det första är den stor och klumpig. Jag jämför med min fantastiska Pentax K-X (2000 kr billigare). Jämfört med k-x är dubbelexponeringen dessutom ett skämt. Live-viewn blir helt svart innan man tryckt av, och när första exponeringen är gjord ser man bara bilden som tagits innan och man får famla fram i blindo om man vill använda live-view. Det känns som Nikon har den här funktionen bara för att det låter bra med dubbelexponering.
Med k-x har jag tagit alla bilder i rawformatet DNG utan att tänka så mycket på det, tills nu. Styvnackade Nikon kan inte acceptera att deras Nefformat inte har världsherravälde, i annat fall hade man väl kunnat begära av en 8000 kronors kamera att kunna spara bilderna i DNG. Visst, man kan konvertera, men jag blir nästan illamående när jag läst på alla forum om hur omständligt det är, och om man ska konvertera o.s.v.
Men jag har fortfarande kvar k-xen, men någon av kamrorna måste säljas, vilken? Tar tacksamt emot råd.

Det mesta av det du är besviken på kan väl knappast ha varit en överraskning. Varför köpa en kamera som har så mycket som du anser är undermåligt?

Förlåt mig men det känns som ett rätt korkat sätt att bränna pengar på.
 
kör på den du gillar bäst. Pentaxen låter som det som passar dig bäst. D90 är svårt överreklamerad men det får man inte säga för då får man oskyra DXÖ kurvor kastade på sig. vad som är sant kan man alltid diskutera när det gäller smak, men fanns det en god anledning för råd och rön att såga den kameran....

Jepp, man får ju t.ex. fel vitbalans om man ställer den manuellt. Jag vet inte om R&R är ett bra argument på något sätt faktiskt. (oavsett område eller märke)
 
kör på den du gillar bäst. Pentaxen låter som det som passar dig bäst. D90 är svårt överreklamerad men det får man inte säga för då får man oskyra DXÖ kurvor kastade på sig. vad som är sant kan man alltid diskutera när det gäller smak, men fanns det en god anledning för råd och rön att såga den kameran....

vilket jävla skitprat, råd och röns test var och är ett skämt.
DXO
www.imaging-resource.com
dpreview
mfl har mätt upp kameran och alla har givit den toppbetyg
jag har själv kört kameran brevid 2st 5dmk2 och diskuterar gärna i sak vad som gör d90 unik även jämfört med en dubbel så dyr 5dmk2 vad det gäller intern jpg rendering, dynamiskt omfång, färgåtergivning
 
Jag tycker inte D90 är stor och klumpig, jag tycker de andra kamerorna är för små. D90 passar perfekt i mina händer, och sen när jag använder objektiven handållet blir vikt-balansen bra.

Sen liveview använder jag ALDRIG på D90, den bokstavligt talat suger, det enda man kan ha den till är att använda manuell fokus och digitalt zooma in för att hitta focus, sen när man hittat rätt stänger man av live view bara.

Enligt rykten så kommer uppföljaren att ha en (räknat från D90) otroligt mycket bättre prestanda.
Det enda som det känns som D90 saknar är de där småsakerna som man knappt använder, dock skulle det varit bra med bättre iso kapacitet.
 
Jag vet inte om ovan var till mig, men jag kan gärna i sak diskutera vad som gör d90 unik för att vara en APS kamera och i jämförelse med exv Canon eftersom jag har båda systemen, Nikon sedan d1 och Canon sedan d300 och därefteter 30d, 40d, 50d, 7d, 5d, 5dmk2 samt testat 1dsmk2 och jämfört med d2x, därefter jämfört 1dsmk3 , 5dmk2 med D3, D3x
Bildmässigt är d90 ganska unik för att vara APS
Vilket ett antal tester har visat, bla DXO uppmätning
 
Senast ändrad:
Inte alls. Jag är mest nyfiken på om trådskaparen bara är ännu ett troll.

Jag har själv inte haft D90 men jag har haft D80, D200 och D3 och använt många andra Nikon- och Canon-kameror på skarpa jobb. Och ingen Pentax har varit i närheten av lika trevlig att använda som någon av dessa, och då tycker jag ändå att Canons modeller är väldigt dryga jämfört med min nuvarande kamera.

Det handlar dock såklart mest om detaljer, typ hur kameran sitter i handen (på D80/D200 fick jag aldrig plats med alla fingrar på greppet, och jag tror inte jag har så jättestora händer så trådskaparen måste ha väldigt små händer?), knapparnas layout och hur sökaren ser ut, bra bilder kan alla kameror ta.
 
Om nu Nikons efterföljare till D90 skulle vara än bättre bildmässigt/färgmässigt så är det bara att gratulera Nikon.
 
Tänkte jag skulle skriva något till D90's försvar, men kände att orken inte fanns. D90 är ju en helt fantastiskt trevlig kamera. Har inte hört någon annan som ogillar den. Det diffar alltid mellan funktioner, det finns liksom ingen standard. Hm..

Ha det gott!
/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.