Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 Överexponerar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Har skaffat en D90 som jag kört i ett par månader nu.Är nöjd med den i stort men har problem med att den överexponerar.Spelar ingen roll vilken mätmetod man kör eller om man har Active D-Lighting på eller av.Spelar heller ingen roll vilket objektiv man använder,likadant med 18-105, sigma 50 macro och mina teleobjektiv.Får köra konstant med -0,7 eller -1 exp. komp. för att det inte ska bli helt utfrätta vita partier.Äe det bara min som gör så eller är det ett generellt problem med D90.Tycker det är ganska irriterande,min förra kamera som var en D60 led inte alls av det problemet.
 
Jag har också samma bekymmer. Även min SB-600 överexponerar ca 1 steg.
Min gamla D70 gav stället i regel underexponerade bilder men tillsammans med SB-600 var exponeringen perfekt.
I övrigt är jag helnöjd med kameran.
 
D90 är inte den enda kameran som vill exponera väl generöst (om kamerans matrixmätning får råda dvs.). -0.3 har jag allt som oftast på mitt exemplar, -0.7 i stark belysning / solljus för teckningens i högdagrarna skull.
 
Senast ändrad:
Har skaffat en D90 som jag kört i ett par månader nu.Är nöjd med den i stort men har problem med att den överexponerar.Spelar ingen roll vilken mätmetod man kör eller om man har Active D-Lighting på eller av.Spelar heller ingen roll vilket objektiv man använder,likadant med 18-105, sigma 50 macro och mina teleobjektiv.Får köra konstant med -0,7 eller -1 exp. komp. för att det inte ska bli helt utfrätta vita partier.Äe det bara min som gör så eller är det ett generellt problem med D90.Tycker det är ganska irriterande,min förra kamera som var en D60 led inte alls av det problemet.

Ett problem som dyker upp på de flesta märken är ojämn exponering.
Min 400D ( Canon ) underexponerade så pass att jag fick lägga på +0,5-1 hela tiden. Till slut tröttnade jag och lämnade in den när det fanns garanti kvar. Efter "elektriska justeringar ". Jo, det stod så , så ligger exponeringarna korrekt och det är sällan jag behöver kompensera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.