Annons

D80 som skramlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

01_mL

Medlem
hej! jag heter Micael och tidigare i veckan köpte jag mig en nikon D80. Men nu i morrse upptäckte jag att när jag skakar försiktigt på kameran så skrammlar det lite i kameran, låter som om det är en ring som snurrar (lite som ett mynt som snurrar på ett bord).

Nu underar jag om det ska vara så eller vad som kan vara fel? Detta är min första systemkamera och jag har ingen erfarenhet alls av tekniken sedan förut så jag tänkte om det kanske är något som sak sitta löst?. Det är inga som hellst fel på kameran i övrigt och jag är jätte nöjd med den :D

MVH / Micael
 
haha

Hur ska vi veta vad som ligger och låter INUTI DIN KAMERA?!?

haha jag har förvisso bra syn men där går gränsen =)

Är du orolig så gå till ett serviceställe och kolla med dem.

Min polares D50 har ett svagt maracasound när man "skakar" den..


Lycka till!
/S
 
??

jag frågade mer eller mindre om det ska vara något som skrammlar i kameran inte om du kunnde gissa dig till vad det kan vara.. tänkte mer om det var något typ av teknisk funktion som gör att det skrammlar och jag frågade lite just för att undvika att åkta till service stället som ligger över 10 mil bort :D men tack för svaret i alla fall

Mvh /Micael
 
01_mL skrev:
hej! jag heter Micael och tidigare i veckan köpte jag mig en nikon D80. Men nu i morrse upptäckte jag att när jag skakar försiktigt på kameran så skrammlar det lite i kameran, låter som om det är en ring som snurrar (lite som ett mynt som snurrar på ett bord).

Nu underar jag om det ska vara så eller vad som kan vara fel? Detta är min första systemkamera och jag har ingen erfarenhet alls av tekniken sedan förut så jag tänkte om det kanske är något som sak sitta löst?. Det är inga som hellst fel på kameran i övrigt och jag är jätte nöjd med den :D

MVH / Micael

Är det själva kameran det skramlar i, eller är det kameran med objektiv på? Och i så fall, vilket objektiv?
Har man ett VR-objektiv och tar bort det från kameran med strömmen på så kan en lins i objektivet skramla runt.

/ Paj
 
både och!

Det skrammlar i själva kamera huset och det skrammlar både med objektiv (nikkor 55-200 1:4-5.6G) och utan objektiv, det är som Simon Maddock svarade att hans kompis hade ett maracasound när man skakar den.
 
Jag vet inte hur det är med D80 men kameror som känner av när bilden tas på höjden har en sensor som kan "skramla".
 
okej tack

D80 har en sensor som känner av när bilden tas på höjden. så då är det väl troligtvis den då. tackar som mycket för era svar

Mvh /Micael
 
Eller så kan det vara som hos Canon 350D-400D, att det är stagen inne vid blixten som skramlar. Peta upp blixten och kolla.

/Benny
 
Du skulle höra min ena Pentax 6x7 när man ruskar på den,skulle lika gärna kunna användas som instrument till en afrikansk regndans,men den funkar som den ska.!
 
haha

Någon afrikansk regndans tror jag nog inte min kan användas till men det var ett roligt svar :D

och det där med att fälla upp blixten gjorde ingen skillnad.. men jag känner mig alla fall lungnare nu när jag hör att det kan vara att den skramlar lite :D

jag ska sluta oroa mig och fixa upp lite foton som kan diskuteras i stället :D

Mvh / Micael
 
Det är normalt att det rasslar lite, det är en avkännare som känner om man håller kameran på höjden eller tvären. Det ska låta lite alltså.
 
Vad skönt att det finns medmänniskor här som kan lugna ner en lite. Min D70s som jag hade tidigare hörde jag inte mycket rassel ifrån. Jag kanske inte skakade den någon gång. Men det är skönt att höra att det inte är något onormalt...för de är ju inte gratis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.