Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 "seg" i seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag jämförde min egen D80 med min grannes D80 idag. Grannens betedde sig inte riktigt friskt...
Vi hade samma glugg på och identiska inställningar rakt igenom och kameran riktad mot samma motiv.
Grannens kamera var extremt långsam vid seriebildstagning (ca 1,5b/s) samt att vid JPEG L Fine så buffrade den max 7 bilder och vid RAW så buffrade den 3 bilder. Min egen D80 däremot var betydligt rappare vid seriebildtagning (enligt spec. hoppas jag...) samt att den buffrar 9 bilder vid JPEG L Fine och 6 bilder vid RAW.

Någon som har en teori vad det kan bero på?
 
perstromgren skrev:
Minneskortes hastighet, kanske? Prova att byta minneskort med varann!

Per.

Det har vi provat. Ingen skillnad, vilket det inte ska vara. Kamerans "buffert" är oberoende av vilket minneskort man har. Däremot "återhämtar" sig bufferten snabbare ju snabbare minneskort man har.
 
HALLÅ!
Tack för tipset om brusreduceringen. Testade på min egen och den bettede sig precis som grannens kamera!
MEN när grannen tar bort brusreduceringen så buffrar den likt förbaskat bara 8 bilder på JPEG Fine L och min 9 bilder... Men Seriebildtagningen är på topp i grannens också med Brusreducering OFF!
Finns det nåt mer man måste sätta på OFF för att buffern ska komma upp till 9 bilder?

En annan fråga; bilderna från grannens kamera som vi tog idag får ett konstig brus i sig, mer som ett dis. Kan det har berott på att brusreduceringen har spökat ??
 
Kalle Kotte skrev:
HALLÅ!
Tack för tipset om brusreduceringen. Testade på min egen och den bettede sig precis som grannens kamera!
MEN när grannen tar bort brusreduceringen så buffrar den likt förbaskat bara 8 bilder på JPEG Fine L och min 9 bilder... Men Seriebildtagningen är på topp i grannens också med Brusreducering OFF!
Finns det nåt mer man måste sätta på OFF för att buffern ska komma upp till 9 bilder?

En annan fråga; bilderna från grannens kamera som vi tog idag får ett konstig brus i sig, mer som ett dis. Kan det har berott på att brusreduceringen har spökat ??
Buffertstorleken ändras när du ändrar iso, hade ni samma iso? Högre iso ger större bildfiler.

Granens kamera står nog på högre iso en din.
 
Kalle Kotte skrev:
Hej,
Nej, ISO:n har varit inställt på 100 hela dagen i båda våra kameror.

Kolla EXIF info på bilderna att det verkligen är iso 100 på de bilderna som up+plevr som brusiga. Det är nästan bara hög iso som kan gnerera brus i bilderna.
 
EXIF stämmer.Men felet med att den buffrade bara 8 bilder istället för 9 är lokaliserat! Minneskortet som satt i då hade bra 8 bilder kvar, dvs det var smock fullt! När vi raderade bilder på kortet buffrade den 9.
Så, Brusreduceringen var boven i dramat hela tiden...

Tack för hjälpen!
Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.