Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 + SB-800 = problem

Produkter
(logga in för att koppla)

drue

Medlem
Till att börja med: Ja - jag har sökt på forumet och läst. För tillfället har jag heller inte tillgång till användarhandböcker till vare sig kamera eller blixt, så frågan kom här istället.

Jag har alltså en Nikon D80 och köpte nyss en SB-800 för att börja mingelfota lite. På kameran sitter allt som oftast ett Tamron 28-75/2.8 SP XR och i övrigt är det inga andra konstigheter.

När jag tryckte på blixten och började fota (kör nästan alltid läget när man väljer bländare, A) gick allt utmärkt och blixten slog bra. Upptäckte dock att jag hade glömt ställa om från ISO 1000, så den åkte ner till 100, och jag måste nästan ha kommit åt någon mer knapp efter detta. För nu uppstod problemet:
Blixten slår alldeles för lite nu, och ibland inte alls. Ibland går det inte ens att slå en provblixt via "flash"-knappen, fastän "ready"lampan slutat blinka. Jag har provat att "nollställa" kameran, men inget hjälper. Det blir alltså en konsekvent underexponering.

Inställningar:
Läge: A
F 5
T 1/60
ISO 100
AF-A
Centrumspot
Vitbalans Auto
Ingen kompensation, vare sig blixt eller vanlig.

Två blixtar, TTL BL FP
ISO 100
0.8-9.0
ZOOM 55mm F5
STBY AUTO
AF-ILL
Glödlampa


Som den väljer att funka just nu slår inte blixten alls och i sökaren visas maximal +kompensation. Bilderna blir självfallet kolsvarta. Blixten har även börjat välja att gå in i standbyläge lite då och då, vilket är i det närmaste omöjligt att få den ur. Man får trycka på on/off och sen vänta ett par minuter tills den vill gå igång igen.

Detta blev något fantastiskt långt nu, och jag har tusentals frågor till om denna lilla vän som nu sitter på min kamera. Utöver svar på denna (förhoppningsvis enkla) fråga kunde alltså ett tips på bok eller kanske en kurs vara intressant. Helst inriktat mot den utrustning jag använder då, och gärna på svenska. Det vore kort sagt helt fantastiskt om någon kunge hjälpa mig med detta!
Mvh
Viktor
 
Funkar den om du kör på M och ställer slutare och bländare själv? Har mer eller mindre gått över till att fota helmanuellt sen jag köpte min SB-600. Tycker inte D80 är bra på att ta hänsyn till att en blixt sitter på kameran när den gör ljusmätning. Att det efter ett tag till och med blir roligare att köra M än A eller S ser jag som en bonus..

För att svara på din fråga; det låter som att din blixt fått tuppjuck om den går in i standby och är så svår att få igång igen. Så ska det verkligen inte vara. Reklameeera!
 
Jag antar att du menade kameran, att köra den manuellt? Det har jag i alla fall provat och nej, det funkar inte då heller. Dessvärre. Försökte köra blixten lite mer manuellt men jag fattade inte hur man gör inställningar på den för att vara smärtsamt ärlig.

Reklamera ja, denna underbara företeelse. Köpt på Scandinavian Photo - är det till dem man ska vända sig eller Nikon då?
 
*bump*
Ingen som har någon annan bra lösning på detta problem? Vore fiffigt om någon mer har stött på problemet och visste vad man skulle göra åt saken...
 
Lustigt. Har precis köpt en SB-800 och upplever exakt samma sak. Ska tillbaka till affären med den idag...

Först trodde jag att det kunde bero på:

- Taskiga batterier.Så jag stoppade i nya. Samma resultat.

- Att jag kommit åt någon inställning. Så jag har gjort tvåknappars reset både på kamera och blixt. Hjälpte inte. Så då blev det en "batteri reset" som föreslås i manualen om blixten uppför sig konstigt. Hjälpte inte det heller.

- Felaktig inställning någonstans. Har gått igenom alla "custom functions" och övriga inställningar på både kamera & blixt ett antal gånger. Funkar fortfarande inte.

- Glapp i blixtskon. Så jag rengjorde alla kontakter. Funkade kasst i alla fall. Testade med studioblixtar & Radiosync. Funkade utan problem. Så det är troligtvis inga bekymmer med att kameran inte utlöser blixten.
 
märkligt.. jag har aldrig haft detta problem med min d80 + sb800

Har du kollat så det inte är fel i kommunikationen mellan objektivet och blixten? (TTL-mätningen alltså?)

Ska följa denna tråden, kan vara intressat att veta vad man ska göra om det händer!

Här har du lite vettiga länkar till forum som kanske kan hjälpa dig.
http://www.d70sverige.se/forum/index.php

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1034

http://www.nikonian.org/

(denna är mer som en bonus för de hittar på så annorlunda grejer ibland!)
http://strobist.blogspot.com/
 
Senast ändrad:
Kommunikationen verkar ju funka eftersom blixten indikerar "kraftig" underexponering när den inte löst ut alt skickat ur sig en fjuttblixt.
 
Ang kommunikationen. Blixten ändrar också iso & brännvidd när man ställer om på kameran. Det talar också för att kommunikationen fungerar. Däremot kan jag inte svara för om det är glapp i blixtens "mittstift" som ska utlösa blixten.
 
Jag har aldrig upplevt samma problem som ni beskriver på min d70+Sb800 eller d200+Sb800 men precis som nån annan var inne på: Har ni testat med ett annat objektiv? Annars tycker jag nog det låter som att blixten är trasig. Särskilt det där med att väcka den från standby...
 
Nu har jag varit inne i butik och testat på en annan kamera. Och den beter sig lika "illa" även på den. Så jag kommer att få min blixt utbytt. Är väldigt nöjd med att ha handlat lokalt för en gång skull. Otroligt bra service från butiken.
 
Va skönt att tråden verkar ha vaknat till liv, även om det är trist att fler ska ha samma problem. Själv provade jag att ladda upp mina uppladdningsbara batterier på nytt, och nu betedde sig blixten som den skulle. Frågan är bara hur länge?

När jag laddade dem igen var ett av dem fullt från början, och de andra var minst halvfulla. Med andra ord långt från dränerade på kräm, något jag också tycker blixten borde varna för i så fall snarare än att bete sig underligt?

Anledningen att jag inte provat detta tidigare är att batterierna då var förhållandevis nyladdade. För er vars blixt funkar: Hur länge räcker 4 st nyladdade batterier ungefär? Eller kör ni rentav engångsbatterier?
 
Jag har aldrig haft problem med kombinationen D80/SB-800.
Däremot har jag misslyckats med att trycka den tillräckligt långt in i blixtskon och då har det naturligtvis inte funkat.
Jag tycker batteritiden är fullt acceptabel. Jag har inte räknat antal exponeringar, men har märkt bättre resultat med uppladdningen med NiMh än alkaliska av hög kvalitet. Dessutom använder jag den medföljande hållaren för det femte batteriet, trots att den skymmer LCD-displayen på kameran.
 
Jag fixar runt 700 bilder på en laddning med mina 2700mAh batterier (dyra modellen med BRA MATERIAL i)

Jag har dock märkt att blixten glappar i skon, men jag tror det beror mer på min oömma behandling av kameran :|
 
Gott, blev lite orolig att man va tvungen att börja köpa engångsbatterier där ett tag. Vad ska man då köpa för högkvalitativa uppladdningsbara batterier tycker ni? Gärna märke och modell! Sen kan jag inte tycka att olika märken på laddare spelar någon roll, eller?
 
Laddare har jag ikeas för 170kr .. och deras 2300mAh batterier som reserv.

Sen har jag ett par Panasonic batterier på 2700mAh som jag blev rekommenderad till i en fotoaffär i Alvesta (estvalls foto)
Men generellt så, ju dyrare batterier, desto bättre.. billigt = sämre materialval osv.
Nu gäller ju inte detta ALLT men man kan ju ha det i åtanke när man letar ;)
 
Jag har 4 st GP 2100 mAh och det känns som jag i stort sett aldrig behöver ladda dem. Många, många hundra bilder tar jag iallafall. Har en uppsättning Duracell utan angiven kapacitet som är märkbart sämre.
 
Låter ju perf. Själv har jag 4x Lenmar 2300 mAh som ju funkar, men uppenbarligen inte optimalt. Till nyårsfesten imorrn slänger jag nog med pappsens GP 2300 mAh som backupp, och så blri det nog till att köpa ett par nya sen. Kanske de där panasonic, de lät fina!
 
Batteritips

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=79302

Välj ett som klarar många Wh vid hög ström. Och använd en laddare med fyra laddkanaler=en per battericell. Om du inte laddar så ofta, välj Sanyo Eneloop, GP Recyko etc. De laddar inte ur sig när de ligger oanvända. Kallas ibland "hybridbatterier" (ej att förväxla med NiMH=NickelMetallHydrid).

Biltema har en mycket bra laddare för 149kr, artnr. 38-241.
Skillnaden mellan t.ex. Sanyo märkesbatterier och skräp är att märkesbatterierna är perfekt matchade och alla har full kapacitet. Köper man fyra billiga skräpbatterier är oftast ett av de fyra mycket sämre än de övriga. Och när det är slut, slutar blixten att fungera.
 
Bara några små synpunkter, nu lite sena.
1. Är manualen borta? Du kan få en pdf-manual till SB-800 av mig.

2. Som någon skrev, det är bäst med laddare som laddar alla batterierna individuellt. Då kan man ju f.ö. också ladda tre batterier, inte bara två eller fyra, vilket jag har glädje av för några ficklampor med lysdioder.

3. om man reklamerar ska man gå på säljaren, i ditt fall Scandinavian Photo först.

4. Jag har också haft blixt som burit sig konstigt åt. I mitt fall fixades det när jag gjorde ren blixthållaren och stack in blixten ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.