Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 Problem! Err/Clock

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej
För några dagar sen var jag ute och fotade som vanligt.
Och idag skulle jag ut på taket och fota solnedgången över santa monica.
Startar kameran och Err Blinkar. Det går inte ta bild eller något.
Det går ta bild ibland, men väldigt sällan. När jag tar en bild så låter det typ som vanligt när man tar en bild men inget händer, den fokuserar inte, de blir ingen bild osv.
Även Clock står med och blinkar när Err blinkar.

Jag har provat att ladda upp batteriet fullt, jag har provat att ta ut batteri och minneskort, jag har provat att byta objektiv, har provat med 3 olika. Jag har provat att rengöra kontakter i kamerahuset och på objektivet. Jag har provat reset och hard reset.
Börjar få slut på ideer vad man kan göra. vill gärna inte lämna in den på serivce då jag är student och inte har råd. Dessutom är den inte försäkrad.
Jag kommer då inte plocka isär den själv, de vågar jag inte, då kommer de bara bli värre känner jag på mig.

Tips på vad jag kan göra? är VÄDLDIG desperat på att få den att funka iaf en dag till imorgon. Första football hemmamatchen på college. måste ha min kamera :(

hjlääälp! tack?
 
Hej
För några dagar sen var jag ute och fotade som vanligt.
Och idag skulle jag ut på taket och fota solnedgången över santa monica.
Startar kameran och Err Blinkar. Det går inte ta bild eller något.
Det går ta bild ibland, men väldigt sällan. När jag tar en bild så låter det typ som vanligt när man tar en bild men inget händer, den fokuserar inte, de blir ingen bild osv.
Även Clock står med och blinkar när Err blinkar.

Jag har provat att ladda upp batteriet fullt, jag har provat att ta ut batteri och minneskort, jag har provat att byta objektiv, har provat med 3 olika. Jag har provat att rengöra kontakter i kamerahuset och på objektivet. Jag har provat reset och hard reset.
Börjar få slut på ideer vad man kan göra. vill gärna inte lämna in den på serivce då jag är student och inte har råd. Dessutom är den inte försäkrad.
Jag kommer då inte plocka isär den själv, de vågar jag inte, då kommer de bara bli värre känner jag på mig.

Tips på vad jag kan göra? är VÄDLDIG desperat på att få den att funka iaf en dag till imorgon. Första football hemmamatchen på college. måste ha min kamera :(

hjlääälp! tack?

En vild gissning från en Canonfotograf: kan det vara klockbatteriet som sagt upp sig?
 
Genom att byta det. I så fall bör det stå i kamerans instruktionsbok hur man gör bytet och vilken typ av batteri det ska vara.

Clock försvann genom att ställa in tiden igen, var tydligen de som blivit fel där. men err va kvar och kollade upp de i manualen med. Stod att om de inte försvinner efter att man försöker ta en bild igen så ska man kontakta nikon. Så blir att ringa till dem idag och förhoppningsvis kunna lämna in den för inte så dyrt redan idag (el segundo reparationkontoret ligger bara 20 min från därjag bor! woho!)
 
Clock försvann genom att ställa in tiden igen, var tydligen de som blivit fel där. men err va kvar och kollade upp de i manualen med. Stod att om de inte försvinner efter att man försöker ta en bild igen så ska man kontakta nikon. Så blir att ringa till dem idag och förhoppningsvis kunna lämna in den för inte så dyrt redan idag (el segundo reparationkontoret ligger bara 20 min från därjag bor! woho!)

Jag tycker det verkar som om klockbatteriet är på väg att ta slut. Det du gjorde var närmast att likna vid konstgjord andning. Men måste man verkligen lämna in en Nikon för att byta klockbatteriet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.