Annons

D80 och värme/fukt

Produkter
(logga in för att koppla)

shieldfire

Aktiv medlem
Kommer inom kort att resa till Kambodja och undrar då om min nya D80 och värmen. Är den känslig för värme (alt värme/fukt)? Hur tycker ni man ska förvara den när den inte används?

Relaterat, planerar att resa tillbaka till Livingstone - kanske nästa år - för att försöka få bättre bilder på Vic Falls. Hur klarar D80 fukt/blöta (Vic Falls kan vara dyngblött om man har "otur").

Hittade för några år sedan en gammal FE på kontoret i Dar es Salaam, där det är 30+ och fuktigt stora delar av året. Den hade (naturligtgvis) rostat sönder(!) så de gamla mekaniska har (också) problem med klimatet.

Jag vet att Mattias Klum har använt en D80 i en regnskog. Dock vet jag inte hur kameran mådde efteråt, men jag tror inte att det borde vara några större problem så länge du är normalt försiktig med den.

Klarar ett glas vatten

Min son lyckades välta ett glas vatten över min D80 vilket den klarade, så lite tål den allt.

jag har fått en flaska öl över min, den funkar galant fortfarande (efter nogrannt rengörande, såklart)

OK fukt verkar inte vara ett problem om man bär sig normalt åt efteråt. Viktoriafallen vid extrem vattenflöde (gångbron är som att bada med kläderna på :) ) är kanske inte att rekommendera, men det var förmodligen det som knäckte min (nerpackade) F3 också.

Tack, då vet jag.

Bara värme är ingen fara så länge du inte lägger kameran i ugnen. Då är kyla värre eftersom baterierna blir ledsna då. Du kan ju alltid linda in kameran i en plastpåse vid viktoriafallen. Byggde ett improviserat regnskydd av en soppsäck, silvertejp och ett motljusskydd för ett par veckor sedan. Funkade hur bra som hellst.

Ett tips till att skydda kameran.

Köpte en vattentät packpåse på sportaffären.
Den klarar större slitage utan att det går hål på den (någon väv inlagd).
Försluts med ett lås som är vattentätt, håller mycket länge, går snabbt att ta fram eller packa in kameran igen. Billig.

I vilken butik köpte du den?
Jag funderar på nåt regnskydd till min 400d, och det är fasligt dyrt med riktiga skydd till kameran.

shieldfire skrev:
förmodligen det som knäckte min (nerpackade) F3 också.
Konstigt
För jag vet en som har råkat få sin Nikon F utomhus i två dagars ösregn på en stubbe.
Hem, öppnade den och ställde den på spiselkransen i två veckor. Sedan var det bara att mata i ny film.

Malle777 skrev:
I vilken butik köpte du den?
Jag funderar på nåt regnskydd till min 400d, och det är fasligt dyrt med riktiga skydd till kameran.

Köpte min på Intersport, fabrikat Haglöfs.
Finns i stort sätt i alla sportaffärer som packpåse/perselelpåse/förvaringspåse mm.
Är avsett till att ha kläder i när man vandrar el. paddlar kanot mm.
Finns i olika storlekar ex.5 liter som jag köpte, rymmer kamerahus och en mindre zoom.
Tror jag betalade 180 kr, men det finns billigare fabrikat än Haglöfs.

Erik Schalin skrev:
Konstigt
För jag vet en som har råkat få sin Nikon F utomhus i två dagars ösregn på en stubbe.
Hem, öppnade den och ställde den på spiselkransen i två veckor. Sedan var det bara att mata i ny film.

Jo nu funkar den igen. Men just där och då mådde den uppenbarligen dåligt. Dessutom några dagar efteråt, så allt från Zambia efter Vic Falls blev mer "hit or miss" än vanligt. ;-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar