Advertisement
ANNONS
Annons

D80 och ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag kör oftast i matrixläge på min D80 men upplever att jag ofta får utfrätta eller igensotade partier i bilden d.v.s. lite småstrul med ljusmätningen.

Jag fotograferar allt mellan himmel och jord men tänkte höra med er andra.

Ändrar ni ljusmätningsmetod så speciellt ofta (överhuvutaget alls?) eller kör ni med en metod och exponeringskompenserar?

Kan ni inte berätta för mig vad ni kör med och varför så att jag kan lära mig?

Ni som ändå bara tänker skriva något i stil med; "testa själv vetja" kan kanske välja en annan tråd.
 
Jag kör med D200 istället för D80, bland annat pga det du talar om. Jag hade en D80 ett tag men pga olika anledningar, bland annat att matrix-mätningen inte är bra på D80, så bytte jag.

Även på D200 får jag ofta justera, framförallt 1/3-2/3 steg ned för att inte fräta ut högdagrarna, men det är en justering jag gör en gång vid nytt motiv (eller ändrade ljusförhållanden). Med D80 fick man justera oftare under tiden man jobbade med samma motiv, även om inte ljusförhållandena ändrades. Detta pga att matrix-mätningen på D80 viktar fokuspunkten mer än på D200, vilket gör matrix-mätningen på D80 mer lik centrumvägd mätning.

Kalle
 
Hej!

På de Nikon kameror jag är van vid så har jag oftast kört på Matrixmätningen. Min D100 hade en förmåga att exponera lite högt (åtminstånde i de flesta fall för mig, då jag fotade 99% på havet) jag körde då exp-komp - 1/3 steg.
D200 tycker jag ligger helt rätt så den behöver inte kompenseras.

Sen går jag över på spot mätningen om det är detaljer som är viktiga att exp rätt.

Porträtt gillar jag att blanda spot/centrumvägd. Lite olika vad som känns bäst.

Blixtfoto, alltid Matrix.

Sen är det så att ju mer du fotar desto bättre lär du dig när tex Matrixmätningen missar och kan kompensera eller byta mätmetod.
Risken med att blanda för mycket i början av din relation till huset är att det kan bli lite svårt att lära sig vad de har för egenheter.

Så fota mycket, sitt hemma och bara skjut iväg bilder med de olika mätmetoderna. Kompensera och gissa innan du granskar bilden hur mycket den påverkas. Då bygger du upp känslan för att kunna påverka bilden innan du tar den.

Det är som en relation.
Lite trevande i början, sen går det på rutin.
 
Låser ni AF och ljussättningen samtidigt på D80:n eller hur har ni ställt in kameran?

När jag låst expansionen kan jag då släppa avtryckaren eller måste den vara intryckt till hälften?

Slutligen, hur kan jag se i kameran vilken del av bilden som mäts, om jag ex har spotmätning?

Jo en fråga till, Vitbalanserar ni mot de bilder ni tar eller har ni ett greycard?

Tack!
 
Jag har ställt in så att låsknappen endast låser exponeringen. Detta för att fokus inte alltid ligger där jag mäter exponeringen. Jag kan släppa avtryckaren efter att jag låst exponeringen och därefter komponera om bilden och ställa in fokus på nytt.

Har för mig att default-inställningen var att både fokus och exponering låses men det har jag ändrat.

Du ser på displayen på ovansidan vilken metod du använder. Markeringen för det finns precis till vänster om bildräknaren som visar återstående antal bilder. Om du har en liten rund prick bara så är kameran inställd för spotmätning och om du runt pricken även har en parentes så är kameran inställd på centrumvägd. Det tredje alternativet är såleds matrixmätningen. Man kan inte se i sökaren vilken metod man använder, tyvärr.
 
Själv har jag också haft så pass mycket "problem" med Matrixmätning, att jag nu kör i stort sett alltid med Centrumvägd mätning.

Kanske skulle man dock gå tillbaks och köra MM för att lära sig, som någon föreslog.

Jag har satt specialfunktionsknappen på framsidan att ställa in spotmätning, vilket är smidigt för att snabbt fånga rätt (?) värden. Men då måste man ju låsa med AE-låset, som jag också ändrat så den bara håller exponeringsvärdet, ej fokus.
Men den knappen tycker jag är lite "svampig" i känslan. Någon som håller med?

/M
 
Kanon Jan. Skall också ändra så som du har det av precis samma anledning som du nämner.

Men hur gör du då om du vill låsa fokus på ett objekt och flytta dig?, låser du fokus med mulit-ratten?
 
Den är svampig btw.....

Har ni gråkort?

Ställde frågan i en annan topic men...
kör kameran spotmätning på den fokuspunkt du satt?
 
Hinken74 skrev:
Den är svampig btw.....

Har ni gråkort?

Ställde frågan i en annan topic men...
kör kameran spotmätning på den fokuspunkt du satt?

Jo, jag köpte ett gråkort (Nikon) för att fixa rätt färger vid innomhusfoto. Det är bra att ha som referens.

Spot är på vald fokuspunkt.

Kan för övrigt rekommendera Tom Hogans guide till D80: http://www.bythom.com/d80guide.htm
Väl värd sin slant.
/Micke
 
Tack, Skall kika på Hogans. Var ju inte farligt dyrt.

Det är just det att om man vill låsa fokus för att flytta bilden så kanske man skall använda ratten?

Känns lite fumligt men man lär sig väl....
 
Hinken74 skrev:

Men hur gör du då om du vill låsa fokus på ett objekt och flytta dig?, låser du fokus med mulit-ratten?

Jag har nog aldrig hamnat i den situationen att jag vill låsa fokus och sedan flytta mig. Då riskerar ju motivet att hamna ur fokus.

Kan man låsa fokus med multiratten?
 
Jag skall testa imorgon. Verkar inte funka men...

Nä iofs om man vill få motivet något förskjutet så kan man ju ställa sig så som man vill ha det från början och sen ändra fokuspunkten.
 
jdandanell skrev:
Jag kör oftast i matrixläge på min D80 men upplever att jag ofta får utfrätta eller igensotade partier i bilden d.v.s. lite småstrul med ljusmätningen.

Jag fotograferar allt mellan himmel och jord men tänkte höra med er andra.

Ändrar ni ljusmätningsmetod så speciellt ofta (överhuvutaget alls?) eller kör ni med en metod och exponeringskompenserar?

Kan ni inte berätta för mig vad ni kör med och varför så att jag kan lära mig?

Ni som ändå bara tänker skriva något i stil med; "testa själv vetja" kan kanske välja en annan tråd.

Jag har erfarenhet av D70, D2X, D40, D40X och D80. Även om de har olika dynamiskt omfång och exponeringskaraktäristik har jag hela tiden använt mig av samma metod: Jag kör i Raw+jpg, 90% i A-läget och resterande i M, jag använder 99% matrixmätning och brukar hela tiden exponeringskompensation (A-läget) och tar ofta flera exponeringar med olika inställningar om jag känner mig osäker om resultatet. För övrigt är det viktigt att du använder dig av RGB-histogrammen så att du inte klipper någon färgkanal.
 
Teodorian skrev:
Och när det gått slentrian i fotograferandet är det dags att börja experimentera igen...

Precis, det är viktigt att alltid experimentera.
Fast man får välja tillfällen så man inte gör det med kundbilder..
Men som Tore säger.

Man måste leka lite med sina grejer, det främjar kreativiteten!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.