Annons

D80 och Auto-ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Har ett tag funderat på hur Auto-ISO funktionen eg. fungerar på D80, främst eftersom jag irriterat mig på den. Jag ska försöka förklara så gott det nu går. Förhoppningsvis finns någon som har ett bra tips på problemen, om inte så har jag i alla fall delat med mig lite av det jag kommit fram till.

Inställning på kameran: Läge A, Auto-ISO står på max 800 och 1/60
När man fotar med dessa inställningar är allt frid och fröjd, ISO höjs efter behov.
MEN, om jag nu vill höja ISO manuellt till, säg 1600, så händer inget förutom att Auto-ISO stannar på det angivna maxvärdet, dvs ISO 800. Alltså slutar Auto-ISO fungera (stannar på angivna maxvärdet oavsett ljus) samtidigt som jag inte får det ISO värde jag manuellt valt (1600) = irriterande

Säg att man nu gjort som ovan, men att du i poppar upp blixten. DÅ går ISO upp till 1600. Hur logiskt är detta? Man behöver ju oftast inte så högt ISO när blixt används.

För att ytterligare ”krångla” till det så fungerar Auto-ISO även när blixten är utfälld (ingen manuell inställning av ISO har gjorts utan allt är som ”normalt”). Detta syns inte INNAN bilden tas (ex via func knappen) utan man kan först efter bilden är tagen lägga märke till att ISO dragits upp till, säg 280 istället för 100.( Jag har nämligen läst här på forumet att någon påstod att Auto-ISO ej var aktiv då blixt användes, så ville mest påpeka felaktigheten i detta påstående)

Det jag ovan skrivit gäller bara i P, S, A, M, autolägena använder jag aldrig.

Mina tankar är att borde inte den manuella ISO inställningen gå före Auto-ISO då man anger högre värde än det maxvärde man ställt in på Auto-ISO? Dvs. ställer jag in ISO 1600 borde den gå upp dit även om man Auto-ISO har max 800 inställt. Eftersom detta förfarande gäller då blixten är utfälld borde det vara samma för när blixten ej är på. Det vore dessutom mer logiskt eftersom det är när blixten inte används som högre ISO kan behövas. Att få blixtbilder med ISO1600 är inte kul.

Det känns som det är något fel på mjukvaran i kameran, iaf enligt min mening. Håller någon med eller är jag bara korkad? :)

Om någon vet hur kameran resonerar när blixt+Auto-ISO används så berätta gärna det. Försöker den anpassa blixtstyrka resp. ISO efter optimal strömförbrukning? Dvs att blixten ej behöver lösa ut på full styrka när ISO höjs och man därför spar på batteriet. Eller försöker Auto-ISO lätta upp bakgrunden så bilden blir mer jämn? Dvs högre ISO så bakgrunden kommer fram och istället svagare blixt så objektet belyses? Det kanske blir en kombo av dessa båda när jag tänker efter :)

(svar som att, ”slå av Auto-ISO om det nu stör dig” klarar jag mig utan. Jag gillar Auto-ISO då det är en bra funktion)

Ska bli intressant att höra om någon vet varför det är såhär, låter ju onekligen väldigt skumt. Din sista hypotes om strömförbrukning låter ju ganska vettig dock.
Jag har själv ingen d80 och har aldrig testat det Auto-iso på min D200, men jag kommer ihåg att den levde sitt egna liv på D100 (gick dock ofta över iso800)

Väntar på svar jag med då :)

När det gäller den första frågan så tror jag det beror på att du i Auto ISO begränsat till max 800 och då vägrar kameran gå över. Vill du då köra på 1.600 får du antingen stänga av Auto ISO eller höja max gränsen.

När det gäller den andra frågan, dvs ISO vid blixt har jag inget svar utan det får nog någon annan återkomma med. En fråga dock: Gör den likadant oavsett synkmetod? Teoretiskt borde ju kameran tänka till om slow synk används och besluta sig för att här gäller det nog att ta in mer omgivningsljus och således höja ISO. Eller om det är skillnad på TTL resp TTL BL?

Rätta mig om jag har fel, men...

Om den stannar på iso 800 när du valt minimum 1600 och maximum 800 så är det ju knappast ett fel utan snarare ett plus att det fungerar öht.

Hur blixt grejset funkar vet jag ej. Har inte kvar min d80 heller så jag kan inte testa tyvärr.

Tommy - jo visst är det så att auto-iso begränsar den manuella inställningen. men det borde ju även ske då blixten är uppe.

Testade nu och när slowsync används så ändras ej ISO (fast auto-iso är på). Värdet ändras bara på vanlig sync. Angående TTL och TTL BL så står det i manualen (s141) att kameran alltid kör på TTL BL utom vid spotmätning och då extern blixt används (ex sb-800/600).

Jag skulle tro att anledningen till att jag irriterar mig är just att den manuella inställningen går före auto-iso när blixten är på men inte annars. Det är vad jag är ute efter, eller så jag vill det ska vara även när blixten ej är på. Istället för att behöva gå in och stänga av auto-iso i menyerna varje gång det behövs så ställer man bara in ISO värdet själv och fortsätter fotograferandet.

Lite osäker på vad du syftar på Lennart, men för att förtydliga så menar jag att det borde gå att ställa in ISO manuellt och att detta ska gå före auto-iso inställningen. Om det inte ska gå att göra så borde det inte heller finnas möjlighet att ställa om ISO värdet då auto-iso är påslaget (dvs kontrollerna blir låsta). Men som det ser ut så går det att ställa in ISO värdet trots att auto-iso är på men att denna inställning bara påverkar blixtbilder (samt att den låser auto-iso vid det angivna maxvärdet)

hehe, känner att det blir mycket iso hit och dit men hoppas jag gör mig någorlunda förstådd :)

Jag vet inte om du följer www.nikonians.org men där finns dels ett Blixt / Speedlight forum, dels ett D80 forum där du kan söka alt ställa frågan direkt. Jag skall kolla lite på min egen d200 också och se hur den beter sig. Intressant fråga för det handlar ju om i vad mån man kan lita på auto iso.

Ska kolla in den sidan!
Jo håller med om det är viktigt att veta om man kan lita på auto-iso eller ej. Främst handlar det väl om att kunna sin utrustning och efter att ha "sumpat" flera bilder tagna med blixt och iso 1250 bara för att jag inte visste om hur kameran fungerade så gör jag förhoppningsvis inte om det :) Nu vet jag hur den fungerar även om jag ställer mig tveksam till hur användarvänligt och logiskt det är. Från början trodde jag kameran levde sitt eget liv, men den följer ju en viss mall/förfarande, även om denna mall är ologiskt och dum.

jag mena att det du ställer in på auto-iso menyn är ju det högsta iso talet och det du ställer in på vanliga iso är det lägsta iso talet, om du då ställer in det lägsta på 1600 och det högsta på 800 så måste det ju bli fel

men jag kanske missuppfattade ...

Mmmmm, man kan ju fråga Nikon direkt.... De finns! Man kan ringa!!! Ring Lasse Pettersson på deras support vet ja.

JAg förstår att det är kul med att ställa frågor. Men många gånger är det smartare att göra "rätt saker", istället för att man får massor med halvsanna svar från massor med "farbror Barbros" här på forumen.

Hälsningar

Adam

Jag tror Tim menade max ISO 800 och kortaste slutartid 1/60 dels sekund.

Nu har jag mekat i en kvart blir inte heller klok på hur det funkar. Verkar oförutsägbart. Dags att grotta ner sig i manualerna och fortsätta kolla olika alternativ.

Nu har jag inte grävt ner mig i ämnet, men efter ett snabbt test så drog jag samma slutsats som efter att jag läst inlägg nummer ett i den här tråden.

Om ISO max 800 MEN ISO 1600 "manuellt" (om man trycker in ISO-knappen t.v. om skärmen och kollar toppdisplayen) så kommer ISO att vara 1600 när man trycker upp blixten. Det verkar alltså som att ISO-auto inte fungerar med blixt.

Samma tillvägagångssätt men "manuellt" ISO inställt på t.ex. 400 så kommer ISO vara just 400 när man trycker upp blixten.

Detta är lätt att kontrollera om man kopplar Func.-knappen till ISO. Kolla först auto-ISO m.h.a. func.-knappen och sedan manuellt ISO i toppdisplayen m.h.a. ISO-knappen.

Jag får också den uppfattningen att "manuellt" ISO är det som väljs av automatiken så länge som slutartiden är kortare än det som är valt i menyn. Man kan alltså inte helt förlita sig på auto-ISO utan bör använda det som en hjälp vid svåra ljusförhållanden för att inte få en för lång slutartid.

Jag kanske har slarvat, rätta mig i så fall. Jag förstår dock inte varför det Inte skulle fungera på detta sätt.

Lycka till!

Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar