Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 med TekQ 4GB

Produkter
(logga in för att koppla)

sne

Medlem
Hej,

Nu har jag en knepig nöt som jag inte blir klok på själv ens.

Mitt problem är enl. följande:

Jag har en D80 och ett TekQ SecureDigital 4GB Extreme (133x), som inte vill lira tillsammans riktigt.
Kameran formatterar kortet helt okej, iaf så långt man kan se i menyerna, men när man når den magiska 2GBgränsen i nyttjandegrad så vägrar kameran skriva något mer till kortet och CHA blinkar i displayen. Vilket enl. manualen ska betyda att nåt är knas med kortet.

Nu kan man luras att tro att kortet verkligen är fullt, men när man sen hakar in kameran i datorn via usb så är kortet bara halvfullt. Dvs 2GB av 4 används.

Jag har provat att formattera om kortet via en kortläsare istället med samma resultat. I ren desperation igår kväll så provade jag att formattera kortet via usb under både windows och linux, båda säger 4GB i storlek och vfat (fat32) som filsystem men inget av dessa sista desperata försök gör nån skillnad.

När jag köpte kameran i höstas så var det just det här kortet som cyberphoto sålde som paket...

Nu kan man iofs hävda att jag slasat på rätt länge eftersom jag upptäckte det först nu, men å andra sidan så räcker 2gb rätt långt när man kör jpeg endast och det var först igår som jag skulle ge mig på att prova Lightroom och rawfiler istället.

För att kolla lite andra vilda ideer så provade jag också att formattera kortet i kameran och kopiera filer till det via usbsladden, men det skiter sig också vid prick 2GB.

Så, är det nån som har några bra tips, ideer, pekpinnar eller nåt ?
Jag är helt utan ideer nu, och har dessutom inga andra 4gigskort att prova med eller nån polare med en kamera som tar SD.
 
sne skrev:


För att kolla lite andra vilda ideer så provade jag också att formattera kortet i kameran och kopiera filer till det via usbsladden, men det skiter sig också vid prick 2GB.

Så, är det nån som har några bra tips, ideer, pekpinnar eller nåt ?
Jag är helt utan ideer nu, och har dessutom inga andra 4gigskort att prova med eller nån polare med en kamera som tar SD.

Den rimliga slutsatsen är att ditt kort är felaktigt. Verifiera med testprogrammet i Windows, där diu kan läsa och skriva varje block (diskunderhåll). Men att du får knas vid ca 2GB vid en "vanlig kopiering" är ett tecken.
 
D80 klarar väl SDHC med originalfirmware? Det jag ställer mig frågande till är om TekQ-kortet överhuvudtaget är ett SDHC-märkt kort eller bara ett vanligt SD med 4GB. Vet att många kameror har problem med vanliga SD >2GB som inte är SDHC-certifierade. Vanliga SD standarden stöder ju officiellt inte mer än 2GB.
 
Kameran är flashad till senaste firmware så där ligger inte felet är jag rätt säker på.

Jag är också mer inne på att det endera är TekQ som inte följt specen för SDHC 2.0 ordentligt eller så är kortet helt enkelt bara trasigt.

Ska ringa cyberphoto imorrn å höra vad de säger.
 
Med risk för att framstå som dum, men var hittar man listor med godkända kort ?
En snabbsurf hos Nikon visar inga sådana, såvitt jag kan se.

Iom att det bundlades av cyberphoto så gjorde jag antagandet att så var fallet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.