Annons

D80 med en TELEPLUS MC7

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyxx

Aktiv medlem
Har en TELEPLUS MC7 2 X TELE-MACRO CONVERTER som jag skulle ha till min D80 men får inte det att funka F _ _ blinkar i displayen. Har kameran i manuelt läge.


Finns det något att göra har kollat i menyerna men vad skulle man ändra där isf ?
 
Om det finns manuell bländarring på den optiken du har måste denna låsas på högsta bländare, tex f22, oftast då markerad på något vis.

Det är de ända jag kan tänka mig som kan skapa det problemet.
(om det nu inte är så att konvertern inte överför
bländarinformationen mekaniskt till optiken)



MVH /David.
 
Finns ingen bländarring på det obj.

Skulle det finnas något i menyerna på kameran som kan göra så att man kör den manuelt på kameran.. har givetvis letat men vet inte vad jag ska se efter och har ställt knappen på sidan av kameran till manuelt läge men det räcker inte tydligen.
 
TELEPLUS MC7 är en äldre modell med 7 kontakter för överföring av data mellan objektiv och kamera. Nyare objektiv och kameror har 10 kontakter. Kan det vara detta som är problemet. När TELEPLUS MC7 konstruerades fanns nog inga objektiv med egen fokusmotor.
 
Denna modell har inga kontakter alls därför får den ej kontakt med objektivet.

Har lyckats lösa det ändå kanske inte det bästa sättet men att tvinga bländaren med hjälp av en liten bit papper på metall armen som justerar bländaren (ingen skada på några delar) bara och ta bort pappersbiten när man är färdig

Men det blir att köpa på sig en convertor med kontakter istället för visst blir det grymt makro med denna convertor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.