Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 inomhus, mässhallar

Produkter
(logga in för att koppla)

pholm

Avslutat medlemskap
Hur bra presterar en Nikon D80 vid fotografering av inomhusmässor där det ofta är en rätt varierande belysning?

En D80 är ju ett rätt prisvärt alternativ i dagsläget, D90 får säkert ett helt annat pris vid introduktionen. D40/60 har väl inga direkta fördelar bildmässigt över D80?

Har hittat dessa D80 paket:

D80 + 18-55VR + SB400 för 7500,-
D80 + 18-135 + SB400 för 8400,-

Är dessa paket prisvärda? Ett D60 paket med 18-55VR kostar ju ändå runt ca. 6000,- (Cyberphoto).

Jag skulle satsa på en SB600, då har du möjlighet att köra en bouncer på och vinkla blixten lite mer än du kan med SB400 som mer eller mindre är en starkare variant av den inbyggda blixten.

Satsa sedan på kanske en 50mm 1.8D som kostar runt 1200-1300, det är en glugg som släpper in mycket ljus vilket gör att du kan sänka iso:t lite.

Kitgluggarna är lite för ljussvaga för ändamålet.

Om du har råd så kan Tamron 17-50 vara ett väldigt prisvärt alternativ också.

Taka skrev:
Jag skulle satsa på en SB600, då har du möjlighet att köra en bouncer på och vinkla blixten lite mer än du kan med SB400 som mer eller mindre är en starkare variant av den inbyggda blixten.

Satsa sedan på kanske en 50mm 1.8D som kostar runt 1200-1300, det är en glugg som släpper in mycket ljus vilket gör att du kan sänka iso:t lite.

Kitgluggarna är lite för ljussvaga för ändamålet.

Om du har råd så kan Tamron 17-50 vara ett väldigt prisvärt alternativ också.

Vill bara säga att det går visst att köra både bouncer och vinkla SB-400. Jag har tom byggt en "a-better-bounce-card". Visitkort funkar det med, men allra bäst tycker jag insidan på handen (handflatan) är (kräver dock justering av vitbalansen och ser lite fånigt ut ;-)).
Att den sitter klart högre upp gör oxå att det går bra att använda den till till t ex 12-24 mm (som borde vara rätt cool på mässor) samt att risken för röda ögon minskar. Man brukar säga att BS-400 är ungefär dubbelt så stark som den interna blixten. Så om du tycker den interna blixten är nästan tillräckligt stark så kommer du bli mkt nöjd med SB-400.

Om målet däremot är så mkt blixtljus som möjligt så är det väl den nya SB-900 som gäller. Allt mittemellan SB-400 och SB-900 är just som det låter. Mittemellan. Både när det gäller finesser och ljusstyrka

/Peter

Peter Segerdahl skrev:
Vill bara säga att det går visst att köra både bouncer och vinkla SB-400. Jag har tom byggt en "a-better-bounce-card". Visitkort funkar det med, men allra bäst tycker jag insidan på handen (handflatan) är (kräver dock justering av vitbalansen och ser lite fånigt ut ;-)).
Att den sitter klart högre upp gör oxå att det går bra att använda den till till t ex 12-24 mm (som borde vara rätt cool på mässor) samt att risken för röda ögon minskar. Man brukar säga att BS-400 är ungefär dubbelt så stark som den interna blixten. Så om du tycker den interna blixten är nästan tillräckligt stark så kommer du bli mkt nöjd med SB-400.

Om målet däremot är så mkt blixtljus som möjligt så är det väl den nya SB-900 som gäller. Allt mittemellan SB-400 och SB-900 är just som det låter. Mittemellan. Både när det gäller finesser och ljusstyrka

/Peter

SB 400 går bara att vinkla upp, inte åt sidorna, det är en klar nakdel. SB 900 är inte den starkaste blixten, SB800 är starkare. Och SB 600 är klart starkare en SB400. JAg rekomenderar att köpa en SB600 eller en SB800 som nog kommer bli ganska billig begangnad snart.

Jag är ingen flitig mässbesökare, men de gånger jag besökt mässor (framför allt motor och cykelmässor) har jag haft följande utrustning till min D80.
SB800, Ir panel SG-3IR, enbensstativ, polfilter, 18-55 utan VR, 50mm f/1,8. Stativet är inte bara till kameran. Montera blixten på det, be någon hålla stativet och fjärrstyr blixten. Det kan ge oanat resultat.

//Martin

http://www.kikarforum.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar