ANNONS
Annons

D80 i kyla under lång tid

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Har läst runt lite på forumet om DSLR i låga temperaturer och blivit mycket klokare.

Grejen är den dock, att jag ska ut på flygvapnets slutövning under de kommande två veckorna. Övningen hålls i Jokkmokk och där har det en förmåga att vara kallt. Frågan jag har är hur jag ska behandla kameran - på nätterna kommer jag befinna mig i ett varmt, men ganska fuktigt tält. Ska jag bara låta kameran ligga kvar i väskan, ouppackad, under nätterna? Vad är bäst för att slippa kondens?

Under dagarna så kommer jag troligen bära runt på den hela tiden, då med batteriet eventuellt i nån innerficka för att hålla det i hyfsad temperatur. Det suger ju dock på ett sätt - man blir inte direkt snabb upp med kameran.

Tankar, funderingar kring detta?

Simon

Lägg ner kameran i en påse när du kommer in i värmen. Efter 30min bör den vara varm nog för att lämna påsen. Vill du inte använda kameran är kameraväskan en perfekt plats för den att långsamt värmas upp i.

Batteriet kan du ha kvar i kameran, vet inte hur många bilder den klarar, men räkna med kanske 20% av normalkapaciteten kvar vid 20 minus? Det blir en hel del bilder ändå, iaf. med D70. Annars köp ett batteri till och byt mellan dessa. Du kanske inte har tillgång till laddare varje kväll? Då blir det trist.

Senast ändrad:
marooned skrev:
Lägg ner kameran i en påse när du kommer in i värmen.
Jag skulle nog lagt ner den i en påse innan jag tog in den i värmen. Annars blir det ju kondens på nolltid. Det slipper man om den luft som omger kameran kommer utifrån, eftersom denna innehåller mycket mindre fukt.

japp. Martin har så rätt så... det är naturligtivs utomhus du stoppar kameran i en lufttät påse, inte inne, då färsvinenr liksom hela poängen :)

Vissa hävdar att det räcker med att stoppa kameran direkt i en någorlunda tät väska, men jag skulle nog rekomendera påsen ialla fall, som sedan stoppas ner i väskan :) Om det är ett militärtält du ska sova i så kan du ju ha väskan ganska nära ytterkanterna, vid huvudet alltså... tälten har en förmåga att släppa in en del kall luft vid golvet så då motverkar du även där för snabb uppvärmning, du förlorar inget på det i alla fall :)

Ett annat tips som kanske inte är så aktuellt ute i fält men väl när du är i lite mer civiliserade former, plocka ut minneskortet innan du stoppar in kamean i påsen, på så sätt behöver du inte vätna på bilder i flera timmar innan du kan ta frram kameran och ta ur kortet, ett tips bara som jag lärde mig ganska fort... haha. Minneskorten är tåliga saker och lite fukt är inga problem för dessa.

Tillbaka från Jokkmokk nu... Tro det eller ej, med en hel o ren kamera. Det vart mycket kondens, en del snö, hyfsat mycket kyla och massor med fukt då den låg i en relativt blöt kameraväska under nästan hela tiden. Så, nu vet jag vad den går för, det känns skönt!

Vart ganska mycket fina bilder, har lagt upp en del i albumet "Kabeltattarens vardag" om ni är intresserade ;)

Klarar en stridsvagn

Tobias Josefsson skrev:
Off topic: Inte mycket till "slutövning" om man med gott samvete vågar ha med sig en D80... ;)
En kollega till mig fick för en del år sedan sin Nikon F överkörd och nertryckt i skiten av en stridsvagn på övningsfältet i Skövde. Han befarade det värsta men men lite hjälp av verkstadspersonalen så fällde han ut det mjuka motljusskyddet tryckte på avtryckaren och det rasslade som vanligt. Det var bara lite färg som försvann. Kameran hade han i många år till i dagligt bruk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar