Annons

D80 fråga om buffertkapacitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag har nu haft min D80 i ca en månad och kan väl börja med att konstatera att jag är mycket nöjd med den. Jämfört med min D100 så tycker jag inte att det är någon enskild punkt som märker ut sig så dramatiskt utan i stället är D80 lite bättre på flera punkter. Bl a:
- Bättre och större sökare.
- Större och bättre LCD.
- Snabbare skrivning till minneskort.
- Snabbare läsning från minneskort och snabbare uppförstoring av bilder när man vill granska skärpan.
- Bättre auto-ISO funktion.
- Förhoppningsvis bättre programvara som kan hantera brus på höga ISO bättre. (men där har jag inte riktigt hunnit testa ännu)

Så till min fråga. Enligt manualen ska buffertkapaciteten vara 23 jpg bilder om jag använder jpg i bästa kvalitet och högsta upplösning. Kapaciteten varierar med om jag har auto-ISO med flera funktioner påkopplade men när jag har stängt av allt som jag kan komma på som kan påverka bufferten kommer jag ändå inte upp till mer än 9 bilder.

Manualen säger att värdena gäller för ett 1 GB Panasonic PRO High Speed kort. Själv har jag ett 2 GB Sandisc Ultra II.

Har jag missat något i menyerna som stjäl buffertkapacitet eller beror den på typ av minneskort? Det verkar konstigt i så fall tycker jag. Buffertkapaciteten borde väl vara en funktion i kameran inte i minneskortet, eller...

Jag kan väl tillägga att det aldrig varit något problem men jag är nyfiken ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.