Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 focuseringspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

mozze

Ny medlem
Har just fått min nya D80. En sak började jag fundera på. Går man in i menyn kan man välja om kameran skall automatiskt eller manuellt välja focuseringspunkter. Finns det inte någon knapp för denna inställning, måste man alltid gå in i menyn? Är det så att detta är en inställning man använder mycket sällan? Hur gör ni? Man kan programera FN knappen men den vill man kanske ha till någonting annat.

En annan sak. När jag vrider och vänder på kamerahuset hörs ett "knacksande" ljud. Det låter som att någon del(liten skruv eller nåt) är lös och rör på sig. Kan det vara ett ljud som kommer från automatiska bildroteringssensorn? Har ni liknande ljud?

Gällande ljudet du hör när du vrider på kameran så är det mycket riktigt från bild roterings sensorn och fullt normalt.

Gällande inställninge för fokus punkter som sagt välja det till funktionsknappen(FN). FN knappen har jag vald till att byta centrum fokuspunkten till att bli bredare men det är ju upp till var och en.

Personligen använder jag i stort sätt bara manuell fokuspunkter och då oftast den centrum, jag tycker om att veta exakt var jag fokuserar.

Persnoligen är det en isntällning som jag i stort sätt aldrig har gjort, eller har behov av att göra, men återigen är det upp till var och en.

Något snabbare sätt tror jag inte det finns, då får du i så fall gå upp till D200 eller D300 där det går att ändra med ett litet manövervred.

Mvh

Rasmus Mattsson

Automatisk val av focuseringspunkter är ett arv från kompaktkameror och inget du bör använda på en Dslr, det hämmar bara din utveckling att lära dig ta kontroll över kameran.

Ljudet du hör, kommer det inte från den ihopfällda inbyggda blixten ? Jag hade ett liknande skrammel på en tidigare Canon kamera, och på den var det normalt.

/kent

Senast ändrad:
Neeeej, ljudet kommer från orienterings sensorn som känner av hurvida du håller kameran i vanligt läge eller i porträtt läge. Det kommer inte från blixten.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto