Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 eller D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
Ska köpa mig en ny kamera och sitter och funderar på om man ska köpa en D80 eller en D100. Det är ju itne jättestor skillnad på pris så jag undrar vilken som är bäst. D100 borde väl vara lite vassare men den är ändå ett par år nyare. Bör kanske tilläggas att jag har en förkärlek för långa slutartider.

Du kommer ju rätt mycket billigare undan med en D100 i vissa fall. Dock så säljs den ju inte ny ngnstans vad jag vet så då är de ju begagnat som gäller.

Jag kan tänka mig att D80 är mer användarvänlig och skulle se de som ett bättre köp.

Lite rare dock å ha en D100 men skulle säga att dessa två kameror är ganska lika.

Hej på er.

D100 har många trevliga sidor men oxå några få som kanske inte är helt ljuvliga att leva med. Just användavänligheten är en av de bättre egenskaperna på D100. Helt enkelt fantastisk. Bildkvaliteten räcker finfint till A4 utskrifter och även en och annan A3.

Det sämsta med D100 är skrivhastigheten och LCD'n. I jpg så funkar kameran helt ok medan om du använder komprimerade råfiler så blir den extremt långsam. Med okomprimerade råfiler så blir kameran kvickare (nästan som med jpg) men då blir filerna orimligt stora istället med tanke på att den "bara" ger 6MP. De flesta av dagens Nikon kameror ger idag råfiler som är komprimerade. På D100 går det att välja komp eller okomp. Det slutade med att jag valde okomprimerade råfiler för att sedan komprimera dom i Nikon Capture efteråt. Jpg motorn i D100 är inte heller av bästa kvalitet men med råfiler så är det inga problem. Bilderna från D100 behöver oxå rätt mycket efterbehandling för att komma till rätta. De är rätt mörka och murriga direkt ur kameran. (Går att fixa genom att ladda ner en annan kontrastkurva i kameran)

LCD'n.....liten, liten, liten kan man sammanfatta den med. Skittrist helt enkelt.

Om du har pengarna så är D80 ett mycket bättre (modernare) köp. Om inte så är D100 ett kanonköp. Jag föredrar faktiskt D100 före D70 (som hyllades så mycket på sin tid) eftersom D100 har bättre ergonomi. Hade bägge under en tid. Sålde D70 och köpte ytterligare en D100 istället. Nu har jag sålt en D100 och använder den sista som backup till min D2X.

ANNONS