Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 Brus i mörka delar

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo-e

Medlem
Hej.
Bakgrundsfakta:
Nikon D80
Nikkor 50mm 1,8
SB800
SB600

1/200sec F 7,1
ISO 200
100% crop, helt obehandlad från RAW

I mörka delar av bilder så får jag ett mycket fult brus.
Jag får samma problem med ISO100.

Ska det vara såhär? Är kameran inte bättre?
 

Bilagor

  • d80.jpg
    d80.jpg
    27.1 KB · Visningar: 626
I vilket program har du tagit in RAW-filen? Om du söker runt lite i forumet hittar du mycket diskussioner om detta.

ACR och Lightroom lyckas inget vidare med nef-filer. Använd ViewNX eller CaptureNX så får du se skillnad.
 
Lars: Detta är öppnat i PS egna raw och sedan klippt ur PS.
Jag ska läsa lite om RAW-program.
 
Du kommer se en stor skillnad när du tar samma RAW-fil genom nikons egna programvaror. Lite synd eftersom de inte är världens trevligaste program att jobba med....
 
Bilden är betraktad i 100%, alltså är den "okapad" ca 1 meter stor!! Och jag kan ändå inte se något problem med brus.

Upplys mej gärna!

/K
 
Var är bruset?

Någon sade mig en gång att man ser det man vill se och kanske det ligger något i det. Men även om jag vill se bruset kan jag inte se det så vad är fel i det hela?
 
Jag hör en hel del oförstående folk här.
Jag är ingen mästare och möjligtvis är det min skärm som inte är så bra på att visa dom mörkaste tonerna och där hittar på lite fenomen.

Som Lars Westman påpekade så provade jag istället för Camera Raw att använda Capture. Påpekar detta igen, på min skärm så ser jag stor skillnad på kvaliten.
Bigogar två versioner. Den första är konverterad med camera raw och den andra med capture.

Är det någon nu som kan se vad det är för "brus" jag talar om? Det är möjligt att jag är kräsen men jag vill bara veta om D80´n är (enligt mitt mått att se) dålig på att återge detajer i mörka delar, om jag är för petig, om min skärm är kass eller om min kamera är trasig. Thats it :)

Bild från camera raw kommer här.
 

Bilagor

  • brus_nef.jpg
    brus_nef.jpg
    23.5 KB · Visningar: 276
Nu börjar jag bli mycket osäker här.

I PS så ser tiff-bilden från capture bättre ut än bilden från camera raw.

När dom sparas till jpg med samma kvalité ser, enligt mig och min skärm, camera raw´s version bättre ut.
 
Gustaf Lindberg:
Så strax innan det bara är hår så ser du inga konstigheter?

Det är ingen dyr skärm fast den är ny och kallibrerades för en vecka sedan. Det är möjligt att jag måste luta den lite mer för att se korrekt färger isåfall.
 
Capture-bilden har hårdare kontrast, så det är en orättvis jämförelse. Och ja, det syns i detta utnitt lite brus, men knappast något att bry sig om och definitivt inte dåligt på något sätt. Jag får synligt brus vid ISO 100 även i ljusa delar av bilden med D200 om jag räknar upp i Lightroom (samma som ACR/PS) så fort man skärper bilden lite. Brus finns i alla bilder, men att bry sig om sådär lite är fånigt.
 
Säger som Gustaf Lindberg.

Med risk för att anses som obstinat dristar mig mig till att ifrågasätta omdömet bakom fördömandet av D80 grundat på denna nyansskillnad som mycket väl kan bero på hur RAW-omvandlaren hanterar RAW-filen. Till och med hanterandet av programvaran kan ju påverka resultatet.

Jag misstänker att det som behövs är att lära sig hantera kamera och RAW-konverterare ordentligt. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och kameran är knappast den svaga länken.
 
Tack för era svar.

Gunnar Österlund: Oroa dig inte, jag bad om era åsikter.

Jag har kommit fram till tre saker jag skall göra efter att ha läst era svar.

1) Undersök RAW-Omvandlarna mera.
2) Kontrollera kallibreringen av skärmen.
3) Ta det lugnt, lite brus är ok.

Tack för att ni tog er tid.

- Leo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.