Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 ballade ur med ett nikon 50 mm dx-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tholic

Aktiv medlem
Var nere på Mediamark för att inhandla ett nikon 50mm d 1.8-
Hade min D80 med mig. Den kunde inte läsa av att objektivet att på plats. Ingen auto focus eller bländare.
Vi trodde först objektivet var sönder så han packa upp ett helt nytt.. samma fel.
Prova med ett par andra objektiv på hyllan. Funka kanon.
Han prova 50mm på en d90 och funka kanon. prova igen på min .. och inget resultat.
Vi gjorde rent kontaktytor o prova igen men samma resultat.
Säljaren stod som ett frågetecken.
Någon som har en ide???
 
Senast ändrad:
ingen aning egentligen men kan det ha att göra med den inbyggda fokusmotorn. Var det andra objektivet ni testade ett af-s objektiv?
D80 ska ju klara både af och af-s men kanske om fokusmotorn i kameran lägger av att af-s fortfarande fungerar.
 
ingen aning egentligen men kan det ha att göra med den inbyggda fokusmotorn. Var det andra objektivet ni testade ett af-s objektiv?
D80 ska ju klara både af och af-s men kanske om fokusmotorn i kameran lägger av att af-s fortfarande fungerar.

ingen aning. vi prova med flera andra objektiv o de fungerarde utan problem.
 
Stod din D80's AF/M-switch på AF och låste ni objektivets bländare på 22?
Det är det enda som ska behövas för att få AF och bländare att funka.
 
Stod din D80's AF/M-switch på AF och låste ni objektivets bländare på 22?
Det är det enda som ska behövas för att få AF och bländare att funka.

vi provade allt.
Som sagt. både jag och säljaren stod som frågetecken.
Och när vi skiftade till en D90 fungerade objektivet direkt.
Och prova vi andra objektiv på min kamera fungerade e utan problem.

Fanns en liten knapp på objektivet (mycket liten) som låste bländaren. Vi slog den både upp och ner utan resultat. D80 kunde inte läsa av objektivet alls. Byta vi till en likdan som var på 35mm fungerade det. Så det var bara den som var 50 mm. Han gick in på lager och hämtade en helt ny oöppnad i kartong. Samma fel.
 
Knappen måste inte vara i låsläge för att det skall funka, och om det gick att ändra läge på låsknappen betyder det att bländarringen stod på 22.
 
Ja nu fungerade det ändå inte.
INte säljaren på media visste varför.
Någon annan som råkat ut för detta?
Det handlar alltså om de objektiv som är märkta D
 
Ja..
NU har jag varit i två olika butiker o bägge står som frågetecken.
Ska kontakta nikon i veckan..
Märkligt att det bara är just 50 mm..
Fattar absolut inget...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.