Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

zebban99

Avslutat medlemskap
Hej!

Autofokusen på min D80 fungerar inte bra.
Vid lite dunkelt ljus eller med lite sämre kontrast fokuserar den fram och tillbaka eller bara står helt still och surrar.
Jag har jämfört med min gamla F801 och den ställer skärpan klockrent där D80:n antingen står helt still eller kan inte bestämma sig.
Vad ska jag göra? Som det är nu vill jag inte ha kameran. Tankarna går till att byta till ett annat märke faktiskt. Kamerahuset är inköpt i juni 2007.

mvh
Jonas Alfredsson
 
ingen expert men...

har du hjälpljuset på?

vilket objektiv har du, jag har haft såna problem med tamron och sigma, dock inte nikons egna objektiv

du måste ha kontrast där du fokuserar, dvs mellan ljust och mörkt, är det grått hittar kameran inget fokus, då får du köra manuellt

samt är du klar över alla olika sorters fokus tekniker?
 
Hej Lennart!

Det var intressant det du skrev om att Tamron kan orsaka detta problem.
Jag har ett SP AF XR Di LD 28-75/2,8 (puh..) när jag testat eller försökt fota i enbart vanligt lampljus med det objektivet så vägrar den ibland att fokusera trots att jag har haft hjälpjus på och kontrast i fokuspunkten.
Just nu provade jag med ett Nikon 70-300 som jag också har och då fungerar AF:en bättre så det är väl det där med att original funkar bäst verkar det som.
Det finns ju en 11-punkters inställning och en med valbar var man vill att fokusen ska vara i bilden och en lite större i mitten som har korslagd sensor.

Tack så mycket.
 
ja, jag är ju ingen expert och jag skrev om det här förut men det var ingen som hade det problemet...

den tamron jag har är iofs lite speciell, en macro tele af90 eller vad den heter, och där kan man begränsa den så den inte åker berg och dalbana när den fokuserar

min sigma, också en semimacro 18-55, 2.8, hade jag fokuseringsproblem med i mörker

nikons objektiv använder väl en annan motor vad jag förstått, om det nu är husets eller objektivet vet jag inte, men kanske därför den fokuserar lättare

kan ju hända att du har värre problem än vad jag haft, när mina objektiv inte fokuserat så är det för att jag saknat kontrast, de fokuserar så fort jag får kontrast, men både sigma och tamron verkar känsligare än nikons objektiv
 
Har själv ett nyinköpt D80 kit med 18-135 objektivet. Så fort jag använder auto som programval och det inte är tillräckligt med ljus, så att blixt krävs, slutar autofokus att fungera. AF hjälpbelysning är påslaget. Nikon tror att det är ett tekniskt fel och att jag måste lämna in den för reparation. Mindre roligt :-(
 
idiom skrev:
jag brukar köra med p-läget istället för auto och ta bort blixten, det kanske fungerar bättre?

Jag kör alltid med P, A eller S. Men eftersom kameran är helt ny så vill jag ju att alla funktioner (inkl. auto) ska fungera klockrent.

Tror att den inbyggda blixten begränsar fler saker i min kamera. T.ex att få fram menyn när blixten är uppe, går inte. En bild som nyss tagits med blixt, går inte att direkt radera om man inte först trycker ner blixten. Knapparna svarar inte så länge blixten är uppe.
 
PierreB skrev:
Tror att den inbyggda blixten begränsar fler saker i min kamera. T.ex att få fram menyn när blixten är uppe, går inte. En bild som nyss tagits med blixt, går inte att direkt radera om man inte först trycker ner blixten. Knapparna svarar inte så länge blixten är uppe.

Oj, det lät skumt. Då är det definitivt fel på din D80, för min har aldrig betett sig så. Skicka in!
 
aha på så sätt, nej det felet har inte jag heller, brukar aldrig köra med blixten så jag visste inte, men kollade nu, haft problem nån gång det var därför jag sa som jag sa...
 
Lämnade in min kamera idag (garanti). De hade aldrig hört talas om just det felet jag har på kameran.

Reparationen leder till att jag förmodligen kommer att vara utan kameran i minst 3 veckor. SUCK, lid med mig :-/
 
Jag kör D80 med 18 - 135 mm och är synnerligen imponerad över hur bra AF funkar.
Har aldrig haft ett enda problem. Jag kan inte tänka mig att AF skulle kunna funka bättre.
Kör alltid med den mittersta AF sensorn bara.

I manualen står det vilka objektiv som inte funkar med AF, det kan då vara bl.a. ljussvaga objektiv.

Har du A S eller C AF på?
Med C kommer den ju att följa ett rörligt objekt med AF, och rör du kameran kande den inte kan göra jobbet. Jag kör hittils alltid S AF, Me ahr testat C läget, vilket verkar följa katten fint.

En fråga, till dig som hade problemet, kan du göra manuell fokusering och dra nytta av den gröna LED i sökaren, och är den stabil?
I så fall bör ju felet finns i objektivet. Exvis att motorn är trög, eller går för lätt och går förbi. Dvs reglersystemet självsvänger som du beskriver det.
 
Är du medveten om att det finns flera olika AF tekniker: Specifikt, dynamiskt och närmaste motiv?

För just det händer när mina polare försöker fota med min D50. Då har dem oftast tryckt på ratten/hjulet till höger om LCDn och bytat fokusområde och fokuserar rätt i himlen osv.

Kör Specifikt område, AF-lås på AE-L/AF-L knappen och sen AE-lås på "avtryckaren halvvägs". Det ska inte kunna bli fel om du har ens dåligt ljus. Jag har iaf inte dem problemen.

Lycka till
 
Efter att ha lämnat in kameran och fått tillbaka den med samma fel, sen lämnat in den igen...så fungerar den nu som den ska. Det var tydligen fel i något microchip. Skönt att den fungerar som den ska nu :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.