Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80, autofocus fungerar ej!:(

Produkter
(logga in för att koppla)

invictus

Medlem
Hej.

Jag har haft min D80 med 18-135mm standard kit objektiv i två månader kanske.

Fick nyligen ett problem, jag märker när den börjar automatisk fokusera låter den illa och jag kan knappt ta kort med automatisk fokus, jag måste byta från A till M på objektivet.

som sagt:

Den auto - fokuserar inte vidare bra [edit: inte alls faktist]
Det låter illa när den fokuserar

Frågan är den är det kameran som inte fungerar eller är det objektivet?

Kanske någon annan som har haft likande problem, behöver råd!

MVH tacksam för svar Michael
 
invictus skrev:
Hej.

Jag har haft min D80 med 18-135mm standard kit objektiv i två månader kanske.

Fick nyligen ett problem, jag märker när den börjar automatisk fokusera låter den illa och jag kan knappt ta kort med automatisk fokus, jag måste byta från A till M på objektivet.

som sagt:

Den auto - fokuserar inte vidare bra [edit: inte alls faktist]
Det låter illa när den fokuserar

Frågan är den är det kameran som inte fungerar eller är det objektivet?

Kanske någon annan som har haft likande problem, behöver råd!

MVH tacksam för svar Michael

Testat med att byta till ett annat objektiv?
 
Det tänkte jag på men har endast detta objektiv :( Jag kan ta kort utan att använda auto fokus, när jag ställer in manuellt fokus, det går väl bra tror jag, men så fort jag har A läge på objektivet och AF läge på kameran så låter det udda gentemot tidigare...det låter som motorn arbetar fast det skaver mot något...
 
Motorn sitter ju i objektivet i det obj. du har så det kanske är läge att prova med annat AF-S obj och sen reklamera ditt objektiv?
 
aha ok! eftersom jag inte har något annat objektiv kanske jag kan gå till Nikon support i solna eller vad tycker ni?
 
Tröghet i AF.

JAg har inte det felet men när man försöker vara lite snabb på gatan så hänger inte autofokusen med alla gånger. Men kameran låter i alla fall en bild knäppas som alltså inte alls blir skarp.
Vad göra? Det jag ser är ju försvunnet inom en sekund.....
 
Re: Tröghet i AF.

Nills skrev:
JAg har inte det felet men när man försöker vara lite snabb på gatan så hänger inte autofokusen med alla gånger. Men kameran låter i alla fall en bild knäppas som alltså inte alls blir skarp.
Vad göra? Det jag ser är ju försvunnet inom en sekund.....
Ställ om till fokusprioritet. Det är en inställning som du hittar i menyerna. Läs manualen;-)

Är det så att AF helt enkelt är för sölig så får du snällt lasta upp stora pengar för ett proffshus med nån fräsig glugg.
 
invictus skrev:
...Fick nyligen ett problem, jag märker när den börjar automatisk fokusera låter den illa och jag kan knappt ta kort med automatisk fokus...

Hej

Har exakt samma problem med min D80 och kitobjektivet 18-135.
Hur gick det för dig? Blev det bättre efter service och det gick på garantin?
Några problem?
 
vad ska tiden vara för ett helt varv .. fram och tillbaka egentligen ?

(när man fokuserar i mörker eller på himlen så går väl linsen fram och tillbaka .. vad ska tiden på de vara .. de kunde väl vara nån mått hur hur snabb den är ? :D )
 
mitt objektiv gör ett ljud när den fokuserar men jag har för mig att jag hade de från början .. inte helt säker ..
ska försöka spela in de och lägga ut som mp3 ..
se om nån av er känner igen den

våga påstå att den är slö kan jag inte rikitgt :(
 
ok jag har spelat in lite ljud som objektivet ger ifrån sig ..


den första här är då jag fokuserar på objekt som befinner sig på olika avstånd
(håller kameran vid micken och fokuserar på ett objekt sen vänder kameran och fokuserar på annat
håller på så ett tag)
(obs vid 4 sek. så stöter jag till micken lite)
http://hem.bredband.net/paulmi3/different-objects.wav

den andra här är bara en liten snutt
jag har locket på och låter den fokusera
går väl hela vägen ut och in (linsen där inne)
http://hem.bredband.net/paulmi3/in-out.wav

jag har ingen aning hur mycket det ska låta från ett objektiv
 
Underexponering

Hej
Har precis samma problem som er, som ja skrivit tidigare.
Men min kamera underexponerar också alla bilder ordentligt. Har nu ställt på EV +1.0 för att få skapligt ljus, annars ser man ingenting på dem...
 
Johan!

Har inga problem (ännu ) med min D-80 och kitobjektivet, men har du inte stulit kameran så måste du väl lämna in den, så där kan du ju inte ha det!!
 
Det är på gång.
Tänkte bara höra om någon annan varit med om samma sak iom att det varkar vara så mycket problem med kit-objektivet 18-135...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.