Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7D Hänger sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har ett jätte problem med min D7D! Sedan jag fick kameran för ett år sedan då den släpptes så har jag märkt i kyla att den hänger sig på något halvkonstigt vis! Slutaren öppnas och stängs, spegeln fäls upp och precis som om bilden tas, men sedan så är det som om man startar om kameran, den röda lampan tänds det brummar till i den och ingen bild skriven till kortet. Då i bästa fall så kan man plocka isär kameran, batteripack, objektiv, batteri mm vänta ett tag och sedan förhoppningsvis går det att köra igen!

Jag som nu jobbar 75%-100% men min fotografering så kan jag bara inte ha en kamera som håller på såhär! Utan jag måste kunna lita på den till 110%!! Jag har via scandinavianphoto haft den på service 2ggr och dom har bytt firmware och en del saker i den men samma sak nu igen, men senaste gången hittar dom ej något fel, senast på en tävling här hemma i åre som jag var anlitat att fota.

Nä för mig blir det nog Canon snart, bara att spara cash till ny utrustning men någon som vet vad felet kan vara?

Dåliga batterier

Hej Johan,

Det är inte säkert att detta är lösningen på Ditt problem, men kan vara värt att reflektera över.

Om batterispänningen är låg och inte räcker till just i bildögonblicket så kan kameran hänga sig på precis det sätt som Du beskriver.

Om Du plåtar i kyla så tappar batterierna snabbt kapacitet och kan ge detta resultat. Om Du dock lyckas ta ett par bilder i följd, så värms både kamera och batteri upp en aning och problemet skjuts framåt en stund.

De gånger då jag har märkt detta så har batteriet varit på väg att ta slut.

Det verkar som om kameran kan dra en aning extra just när bilden tas, AS är säkert boven i dramat.

Om även Ditt batteri har varit på väg att ta slut, så kan det förklara Dina hängningar.

Att Zieger inte har fått fram detta beror säkert på att de inte har kommit på att testa med urladdade batterier.

Jag har bytt till senaste mjukvara och problemet dyker upp som ett brev på posten när batteriet är dåligt.

Hoppas att det kan hjälpa Dig

/Jörgen

Det går säkert över när du byter till Canon !! finns ju inte en endaste tråd med Canonproblem..
/G.

Re: Dåliga batterier

jorgen.hubner skrev:

Jag har bytt till senaste mjukvara och problemet dyker upp som ett brev på posten när batteriet är dåligt.

/Jörgen

Senaste mjukvaran - vilken version är den senaste och var finner jag uppdateringar?

Tack på förhand / Jan-Olof

PS. Har varit ute och fotat i -18 grader i flera timmar och inte råkat ut för dessa problem.

Re: Re: Dåliga batterier

JOLidman skrev:
Senaste mjukvaran - vilken version är den senaste och var finner jag uppdateringar?

Tack på förhand / Jan-Olof

PS. Har varit ute och fotat i -18 grader i flera timmar och inte råkat ut för dessa problem.

Jag kanske var lite otydlig, det uppträder inte varje gång som det är kallt ute, det uppträder när batterinivån blir kritiskt låg. Detta inträffar nästan alltid precis innan kameran säger att batterinivån är för låg.

Jag har också varit ute i stark kyla utan att råka ut för detta. Då har dock mina batterier varit fulladdade.

Här kommer länken:

Programvara till D7D 1.10

/Jörgen

Det med batterier vet jag att dom ska vara färska! Har bara uppladdningsbara batterier i den, inga billiga saker från macken =)

Har 4st färdiga batteriackar med mig närmast kroppen för att hålla dom varma. Detta händer ju dock då batterierna är fulla med så det är nog inte dom som bråkar i detta fall tyvärr...

AS stänger jag av när det är kallt ute då det suger batterierna direkt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar